Radom: Radiolatarnia w połowie grudnia

Port Lotniczy Radom

Budowa radiolatarni na lotnisku w Radomiu trwa. To od jej montażu zależy termin uruchomienia pierwszych połączeń lotniczych z portu. Jak podają przedstawiciele lotniska, najprawdopodobniej na zakończenie inwestycji można liczyć wraz z końcem września. Potem planowane są testy, a wpis do AIP Polska ma się pojawić w połowie grudnia.

Radiolatarnia DVOR/DME jest obecnie podstawowym systemem radionawigacji bliskiego i średniego zasięgu, który drogą radiową wysyła sygnał do samolotu naprowadzając go na lotnisko i drogę startową. Jest więc w swoim przeznaczeniu podobna do latarni morskiej. Bez niej w złych warunkach pogodowych załoga samolotu nie jest w stanie wylądować.

Posiadając urządzenia nawigacyjne lądowanie dużych samolotów jest o wiele bezpieczniejsze. Prędkość takich samolotów przy podejściu jest bardzo duża, co ogranicza pilotom czas reakcji.

DVOR czyli Doppler VOR jest ulepszoną wersją radiolatarni VOR. Rozwiązany został w niej problem odbijania sygnału radiowego od przeszkód terenu. Składa się z 48 mniejszych anten otaczających antenę środkową. Radiodalmierz DME natomiast służy do pomiaru odległości.

W oparciu o DVOR/DME, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opracowuje procedurę podejścia do lądowania na radomskim lotnisku. Budowa urządzenia powinna zakończyć się pod koniec września. Do połowy grudnia powinny odbyć się testy radiolatarni oraz powinien nastąpić wpis do AIP Polska.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl
comments powered by Disqus