Przejdź do treści
Ukończona w PZLMielec produkcja pierwszej struktury tylnej części kadłuba do najnowszej wersji myśliwca F-16 w wersji Block 7072 (fot. PZL Mielec)
Źródło artykułu

PZL Mielec świętuje ukończenie pierwszej struktury tylnej części kadłuba F-16 Block 70/72

Pracownicy PZL Mielec, firmy należącej do koncernu Lockheed Martin i jednego z najdłużej działających w Polsce producentów statków powietrznych, świętowali 29 sierpnia ukończenie produkcji pierwszej struktury tylnej części kadłuba do najnowszej wersji myśliwca F-16 w wersji Block 70/72.

To symboliczny powrót do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych. Elementy F-16 powstają w wyremontowanej hali, w której ponad 20 lat temu produkowano samoloty szkolno-bojowe. Ukończona struktura tylnej części kadłuba F-16, podobnie jak pozostałe, mniejsze komponenty F-16, również produkowane w PZL Mielec, trafi na linię montażu końcowego Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie, gdzie myśliwce F-16 Block 70/72 są obecnie produkowane dla klientów z Europy i Bliskiego Wschodu.

„Produkcja struktur F-16 Block 70/72 w PZL Mielec jest prowadzona w kompleksowo zmodernizowanej hali, o łącznej powierzchni 14 tysięcy metrów kwadratowych. W przeszłości produkowano tu wojskowe samoloty odrzutowe” – powiedział Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor naczelny PZL Mielec. „Cieszę się, że Lockheed Martin docenił kompetencje naszych pracowników oraz potencjał tego miejsca i zdecydował się ulokować tu produkcję struktur F-16. To także dowód zaangażowania Lockheed Martin w rozwój PZL Mielec i potencjału przemysłowego naszego kraju”.

W 2022 roku blisko 50 przedstawicieli PZL Mielec, pracowników produkcyjnych i liderów wyjechało do zakładu produkującego F-16 w Greenville w Południowej Karolinie. Przez sześć miesięcy załoga z Mielca pracowała wspólnie z kadrą Lockheed Martin, aby zdobyć doświadczenie i poznać proces produkcji F-16, przygotowując się do wykonywania swoich zadań w Polsce.

„Współpraca przy programie F-16 w Polsce jest świadectwem naszego zaangażowania we wspieranie potencjału krajowego przemysłu” – powiedział Orlando Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Integrated Fighter Group w Lockheed Martin. „Dzisiejsze wydarzenie, czyli ukończenie pierwszej struktury tylnej sekcji kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 jest ukoronowaniem prac, które rozpoczęły się w 2021 roku. Poprzez transfer technologii i rozwój kompetencji pracowników pomogliśmy PZL Mielec powrócić do tradycji produkcji myśliwców”.

Myśliwce F-16 są strategicznym wyborem dla klientów na całym świecie poszukujących najwyższej jakości wśród samolotów wielozadaniowych czwartej generacji, partnerstwa na poziomie regionalnym i globalnym, jak i przystępnych kosztów eksploatacji. F-16 to jeden z filarów systemu bezpieczeństwa XXI wieku i kluczowy komponent realizacji zadań operacyjnych na całym świecie, umożliwiający dominację w przestrzeni powietrznej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony