Przejdź do treści
Port Lotniczy Katowice (fot. Jacek Dombrowski/MDfolm/Port Lotniczy Katowice)
Źródło artykułu

Przedłuża się projektowanie nowej drogi do terminalu cargo w Pyrzowicach

Projekt nowej drogi łączącej drogę ekspresową S1 z budowanym terminalem towarowym (cargo) lotniska w Pyrzowicach miał powstać do grudnia ub. r., ale nie powstał, z powodu przedłużającej się procedury uzyskania decyzji środowiskowej.

Główną przeszkodą są protesty grupy mieszkańców gminy Mierzęcice, przez teren której ma przebiegać projektowana droga. Stanowczo sprzeciwiają się budowie nowego połączenia z lotniskiem. Kierują protesty nie tylko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, ale także do wielu innych urzędów. Rozpatrzenie tych wniosków, może dodatkowo opóźnić budowę. Istnieje też zagrożenie, że niewielkiej grupie mieszkańców Mierzęcic uda się skutecznie zablokować tę inwestycję, co znacząco ograniczy potencjał rozwojowy terenów logistyczno-przemysłowych przy lotnisku w Pyrzowicach.

Projektowanie drogi rozpoczęto w 2014 roku. W toku konsultacji społecznych wybrano optymalny wariant, z kilku opracowanych na zlecenie inwestora w latach 2010 – 2011. Prawdopodobnie decyzja środowiskowa zostanie wydana za kilka miesięcy, co pozwoli uzyskać pozwolenie na budowę w drugiej połowie tego roku. Nowa droga służyć będzie przede wszystkim pojazdom, które transportować będą towary z i do terminala cargo. Stanie się także drugim połączeniem pyrzowickiego lotniska z siecią dróg, obok dotychczasowego, czyli DW 913. Droga liczyć będzie ok. 3,5 km długości. Wybudowana zostanie jedna jezdnia o szerokości 7 m, oraz dwa wiadukty (nad linią kolejową i ul. Kolejową w Mierzęcicach) oraz dwa ronda; przy węźle z S1 i przy terminalu. Przewidywany koszt budowy nowej drogi to ok. 50 mln złotych.

Port Lotniczy Katowice, zarządzany przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, jest największym polskim portem regionalnym w zakresie obsługi ruchu towarowego. W 2015 roku obsłużono tu ponad 16 tys. ton lotniczego cargo. W porcie funkcjonują i rozwijają swoją działalność najważniejsze światowe firmy kurierskie działające na polskim rynku: DHL Express, TNT Airways, FedEx i UPS. Pyrzowickie lotnisko jest także portem pierwszego wyboru w przypadku czarterów cargo realizowanych z Polski. GTL SA od lat konsekwentnie realizuje przedsięwzięcia, które mają wpływ na rozwój tego segmentu ruchu lotniczego.

W maju zeszłego roku do użytku oddana została nowa droga startowa o długości 3200 metrów, wybudowano także nową płytę postojową do obsługi samolotów cargo. W maju 2016 roku, w południowo-wschodniej części lotniska, zakończy się budowa nowego terminalu towarowego o powierzchni 12 tys. m kw. Obiekt ten trzykrotnie zwiększy możliwości przeładunkowe Katowice Airport, dzięki któremu usprawniony i skrócony zostanie czas związany z odprawą towarów.


Widok z góry na nowy terminal cargo Portu Lotniczego Katowice

Chcemy zagospodarować tereny w południowo-wschodniej części lotniska pod cele logistyczno-przemysłowe, dlatego też w tym miejscu powstaje nowy terminal cargo. Znakomitym uzupełnieniem tej inwestycji będzie planowane utworzenie przy terminalu podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W mojej ocenie projekt cargo city w Porcie Lotniczym Katowice ma wielkie szanse powodzenia. Wynika to z potencjału ekonomicznego i przemysłowego województwa śląskiego. Ponadto nasze lotnisko dysponuje atutami które predestynują je do obsługi ruchu towarowego. Wśród nich najważniejszy to brak ograniczeń operacyjnych, zarówno formalnych jak i technicznych, w obsłudze największych samolotów transportowych 365 dni w roku, 24h na dobę. Realizacja przedsięwzięcia cargo city wpłynie na rozwój naszego regionu, a jednym z jego największych beneficjentów będą mieszkańcy gmin otaczających lotnisko. Chodzi tu zarówno o nowe miejsca pracy jak i podatki, które będą wpływać do budżetów gmin. Jednym z czynników gwarantujących powodzenie projektu jest budowa drogi, która połączy węzeł Mierzęcice na drodze krajowej S1 z terenami dedykowanymi pod cargo city – powiedział Artur Tomasik Prezes Zarządu GTL SA.

W najbliższym czasie w skład KSSE ma wejść teren inwestycyjny w gminie Mierzęcice.

Nie jest tajemnicą, że dostęp do dróg i portu lotniczego to jedno z głównych kryteriów doboru lokalizacji przez inwestorów, a ta lokalizacja nie ma sobie równych, nie tylko na Śląsku, ale w całej Polsce. Dodając do tego fakt, że oprócz coraz większego ruchu pasażerskiego, Port Lotniczy Katowice to drugi po Warszawie największy towarowy port lotniczy w kraju, jestem przekonany, że ten teren bardzo szybko znajdzie się na szczycie listy wielu znaczących potencjalnych inwestorów – powiedział Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Działająca od blisko dwóch dekad Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE) to, według Financial Times, jedna z dwóch najlepiej rozwiniętych Specjalnych Stref Ekonomicznych na świecie. Ponad 220 firm polskich i zagranicznych realizuje tu swoje inwestycje, które na dzień dzisiejszy warte są ponad 23 miliardy złotych i dają zatrudnienie ponad 56 tysiącom osób. Dzisiaj KSSE znajduje się na obszarze 42 gmin, w większości w województwie śląskim i zajmuje obszar ponad dwóch tysięcy hektarów, który wraz z jej rozwojem będzie systematycznie powiększany.

Tereny gminy Mierzęcice, o część których ma zostać poszerzona strefa, są wyjątkowe ze względu na ich lokalizację względem głównych traktów komunikacyjnych województwa, dróg S1 i A1 przebiegających tuż przy Porcie Lotniczym Katowice – dodał Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Opóźnienie rozpoczęcia budowy drogi może znacząco negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie terminala cargo, który zostanie oddany do użytku w połowie tego roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony