Projekt nowej siedziby PAŻP – kampus w Regułach
Biuro architektoniczne DEDECO zaprojektuje nową siedzibę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. „Będzie to serce sterowania ruchem lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej, a także katalizator aspiracji.” – mówią projektanci.
W maju br. biuro architektoniczne DEDECO wygrało konkurs na opracowanie koncepcji nowej siedziby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. 30 czerwca Prezes PAŻP Janusz Niedziela podpisał umowę z DEDECO na wykonanie projektu budowlanego i projektów wykonawczych. W podwarszawskich Regułach, na terenie o powierzchni 168 075 m2 powstanie kompleks budynków o łącznej powierzchni netto ponad 65 000 m2, w którego skład wejdą: biurowiec siedziby głównej, nowoczesne centrum operacyjne służb ruchu lotniczego, budynek rekreacyjno-socjalny, parkingi, budynki techniczne.
W przyszłym centrum operacyjnym Agencja planuje również wdrożyć nowy system zarządzania ruchem lotniczym tworzony aktualnie w ramach konsorcjum iTEC. Zrzesza ono najbardziej rozwinięte technologicznie europejskie agencje, które odpowiadają za kontrolę ruchu lotniczego. Projekt budowlany i projekty wykonawcze zostaną przygotowane przez DEDECO w ciągu 12 miesięcy we współpracy z pracownikami PAŻP, w tym przedstawicielami techniki i kontrolerami ruchu lotniczego. Architekci odpowiedzialni będą również za uzyskanie do 31 grudnia 2018 roku decyzji administracyjnych niezbędnych do realizacji projektu.
Projekt DEDECO to krajobrazowy kampus, zawierający wszystkie obiekty niezbędne do zapewnienia optymalnych warunków pracy kontrolerów ruchu lotniczego i innych pracowników Agencji, których podstawowym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej. W sferze ideowej, organizacja miejsc pracy i miejsc odpoczynku kampusu ma pomóc w pracy kontrolerom ruchu, zapewnić możliwie najlepsze warunki odpowiedzialnej i stresogennej pracy, a jednocześnie dać optymalne warunki do regeneracji. Wyzwaniem dla architektów będzie zaprojektowanie specjalistycznych budynków, które mieszczą w sobie zaawansowane technologicznie urządzenia i systemy do kontroli ruchu lotniczego, w tym tzw. sale operacyjne dla służb ruchu lotniczego o ponadstandardowej wysokości oraz powierzchni.
Projektanci przyjęli, że to część urbanistyczna będzie odgrywać fundamentalną rolę. Budynki dopełniają całość kompozycji, są niezbędne, ale to pomiędzy nimi jest „wolna”, zróżnicowana przestrzeń. Zaplanowano powierzchnie otwarte, kameralne, linearne. Jest powietrze, oddech i odległość, które przenikają się z miejscami dedykowanymi integracji i regeneracji.
Komentarze