Przejdź do treści
Źródło artykułu

Program WISŁA ze wsparciem dla krajowego przemysłu

25 sierpnia br. w Warszawie, z udziałem Ministra Obrony Narodowej Pana Mariusza Błaszczaka, zostały podpisane umowy offsetowe w ramach realizacji II fazy programu pozyskania przeciwlotniczych i przeciwrakietowych zestawów rakietowych średniego zasięgu WISŁA.

Podpisane z Lockheed Martin Global Inc. oraz Raytheon Company umowy offsetowe obejmują łącznie 13 zobowiązań o sumarycznej wartości ok. 1 mld złotych. Termin ich realizacji został określony na okres do 5 lat.

W ramach przedmiotowych umów offsetowych przewidywane jest m.in. pozyskanie technologii związanych z systemami radiolokacyjnymi, w tym radarami LTAMDS, oraz systemem dowodzenia (C2). Zobowiązania offsetowe obejmują również rozszerzenie posiadanych przez krajowe zakłady kompetencji i zdolności produkcyjnych, a także transfer technologii i wiedzy do polskiego przemysłu obronnego.

Wśród beneficjentów offsetu znajdują się zweryfikowane przez stronę amerykańską pod względem posiadanych zdolności takie polskie firmy jak: MESKO S.A., Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A., PCO S.A., PIT-RADWAR S.A., Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Oddział w Dęblinie, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. i Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A.

Dzięki powyższym działaniom Skarb Państwa zapewni częściową niezależność od zagranicznych dostawców, ustanawiając lokalnie zdolności obsługowo-naprawcze i produkcyjne. Zaangażowanie – poprzez offset – podmiotów polskiego przemysłu obronnego pozytywnie wpłynie na zwiększenie wskaźników dostępności operacyjnej zestawów WISŁA ze względu zapewnienie niezbędnego wsparcia technicznego.


24 maja 2022 r. Polska przekazała stronie amerykańskiej zapytanie ofertowe –  Letter of Request na dostawę 3 dywizjonów, czyli 6 kolejnych baterii, systemu PATRIOT/IBCS w ramach realizacji II fazy programu WISŁA. 28 czerwca br. Departament Stanu USA wyraził zgodę na pozyskanie przez Polskę przedmiotowego uzbrojenia.

W zakresie realizacji II fazy programu WISŁA przewidywane jest zawarcie w bieżącym roku umów ze stroną amerykańską na dostawy sprzętu wojskowego w ramach amerykańskiego programu Foreign Military Sales (FMS), co poprzedzone jest zawarciem umów offsetowych.
 
W ramach umów zawartych ze stroną amerykańską pozyskany zostanie sprzęt wojskowy na potrzeby 3 dywizjonów, czyli 6 kolejnych baterii, obejmujący: radary dookólne LTAMDS, wyrzutnie rakiet, niezbędny sprzęt dowodzenia i łączności oraz zapas pocisków rakietowych PAC-3 MSE. Zakontraktowany zostanie również pakiet szkoleniowy i logistyczny.

Podobnie jak w I fazie, polski przemysł obronny odpowiedzialny będzie za dostarczenie wszystkich pojazdów specjalistycznych, w tym samochodów transportowo-załadowczych, kabin dowodzenia, a także mobilnych węzłów łączności, radarów wstępnego wykrywania celów P-18PL i radarów pasywnej lokacji PET/PCL. Do produkcji elementów II fazy wykorzystana zostanie technologia pozyskana przez polski przemysł w ramach offsetu I fazy.

II faza realizacji programu zakłada również kontynuację współpracy przemysłowej, w ramach której polskie podmioty przemysłowe odpowiedzialne będą m.in. za produkcję i dostawę wyrzutni rakiet, elementów rakiet PAC-3 MSE oraz komponentów zabezpieczenia logistycznego.


Budowa polskiego systemu zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej we wszystkich jego warstwach, przede wszystkim w oparciu o rozpoczętą w marcu 2018 r. realizację programu WISŁA oraz zawartą we wrześniu 2021 r. umowę ramową na realizację programu NAREW, a także na podstawie podpisanej umowy wykonawczej w październiku 2022 r. na pozyskanie wstępnych elementów systemu efektora w ramach projektu „mała NAREW” oraz zawartych umów z marca i kwietnia br. dotyczących realizacji programu PILICA+, stanowi priorytet w obszarze modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP.

Realizacja powyższych programów i pozyskane w ich ramach wyposażenia zapewni Siłom Zbrojnym RP nie tylko zdolności stanowiące odpowiedź na zagrożenia współczesnego i przyszłego pola walki, ale przełoży się również na interoperacyjność z innymi armiami państw Sojuszu Północnoatlantyckiego, a w szczególności z Armią Stanów Zjednoczonych.

Fot. por. Bartosz JÓŹWIK.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony