Przejdź do treści
Źródło artykułu

Poznań Ławica: W maju rusza modernizacja drogi startowej

Modernizacja pasa startowego w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica rozpocznie się już w maju i potrwa do października. W promocji inwestycji pomóc ma produkcja programu telewizyjnego. To zabieg, z którego korzystają polskie porty lotnicze od dłuższego czasu: w ten sposób promowano m.in. rozbudowę lotniska w Katowicach, Modlinie czy Gdańsku.

Za modernizację pasa startowego na lotnisku Poznań-Ławica odpowiadać będzie firma Qumak i Strabag, które zadeklarowały wykonanie zamówienia za 50,5 mln zł. Aby informacja o prowadzonej inwestycji dotarła do opinii publicznej, lotnisko zdecydowało o produkcji 8 odcinków programu telewizyjnego. Modernizacja pasa, to obok budowy terminalu pasażerskiego (którą udało się zakończyć w drugiej połowie 2013 roku) najważniejsza inwestycja w porcie, którą planowano od 2007 roku. Jest ona konieczna ze względu na stopniowe wyczerpywanie się zdolności przenoszenia obciążenia, czyli spadek nośności 2,5 km pasa. Celem inwestycji jest podniesienie standardów bezpieczeństwa i dostosowanie go do podniesienia kategorii systemu ILS. Umożliwi to przyjmowanie większych samolotów, także w trudnych warunkach atmosferycznych i przy ograniczonej widoczności na drodze startowej.

Prace modernizacyjne obejmą: remont warstwy ścieralnej (2 cm) oraz głębszych powierzchni, w celu wzmocnienia i ujednolicenia nośności na całej długości (2,5 km), odwodnienia na całej długości, zmianę oświetlania nawigacyjnego, montaż osi świetlnej (co ułatwi wykonywanie operacji przy ograniczonej widzialność), montaż systemu informacyjnego o oblodzeniu (tzw. ice-alert), który na podstawie pomiarów meteorologicznych (czujniki) poinformuje, czy dane stężenie środków chemicznych w płynie do odladzania wystarczy (lub nie) na utrzymanie powierzchni pasa w odpowiednim stanie do bezpiecznego wykonania operacji lotniczych.

Ostatni remont pasa startowego na Ławicy miał miejsce w 2009 r. i ograniczył się do wypełnienia pęknięć i szczelin na krótkim, liczącym 300 metrów odcinku drogi. Na całej długości pas remontowano tuż przed mistrzostwami Euro 2012. Wtedy także rozbudowano tu terminal pasażerski, powiększono płytę postojową dla samolotów i wybudowano nową, równoległą do pasa startowego drogę kołowania, dzięki czemu przepustowość lotniska uległa zwiększeniu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony