Przejdź do treści
Turbolet L410 Papuga, fot. Piotr Bożyk

Pożegnanie z Turboletem (SP-TPA) – wyjątkowa Papuga odlatuje z PAŻP

W użytkowaniu każdego samolotu przychodzi ten smutny dzień, w którym zostaje wycofany z eksploatacji. Wkrótce tak się stanie w przypadku samolotu LET L-410 Turbolet „Papuga” (SP-TPA) Inspekcji Lotniczej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który w przyszłym tygodniu wykona swoje ostatnie loty pomiarowe w barwach PAŻP. Ponad trzydziestoletnia służba Turboleta (SP-TPA) w Inspekcji Lotniczej dobiegnie końca wraz z ostatnim dniem maja br. z uwagi na wyczerpanie żywotności technicznej płatowca i silników.

Samoloty Inspekcji Lotniczej PAŻP, ze względu na specyficzne malowanie pieszczotliwie nazywane „Papugą”, są ulubieńcami pracowników Agencji i pasjonatów lotnictwa. Na co dzień „Papugi” wykorzystywane są do kontroli i pomiarów systemów lądowania (ILS CAT I, II, III) oraz pozostałej infrastruktury lotniczej (CNS).

Konkurs zdjęciowy

Wszystkich fanów Papugi PAŻP informuje, że w kolejnym tygodniu barwna maszyna Turbolet (SP-TPA) wykona ostatnie trzy loty zaplanowane na 26 i 27 maja br. (oblot ILS/DME „WAS” – Warszawa) oraz na 28 maja br. (oblot DME „PCK” – Płońsk). W tych dniach samolot wystartuje z warszawskiego Lotniska Chopina w godzinach porannych lub w dostępnym interwale czasowym. Informacje na ten temat PAŻP będzie przekazywać na bieżąco na swoich kanałach social media. Informuje też, że harmonogram lotów może ulec zmianie ze względów operacyjnych lub pogodowych.

W związku z tym wydarzeniem PAŻP chce zachęcić wszystkich pasjonatów lotnictwa oraz fotografii lotniczej do wzięcia udziału w konkursie zdjęciowym z ostatnich lotów pomiarowych, ale nie tylko. Aby wziąć udział w zabawie należy przesłać w podanym terminie zdjęcia Turboleta PAŻP z ostatnich lotów pomiarowych. Jeżeli jednak nie możecie dotrzeć do Warszawy, to będą brane także pod uwagę archiwalne zdjęcia w poprzednich wersjach malowania i z różnych pór roku. Wszystkie nadesłane zdjęcia zostaną umieszczone w galerii na profilu Facebook gdzie rozpocznie się głosowanie i wybór najlepszych zdjęć Turboleta. Więcej szczegółów będzie podanych w najbliższych dniach na profilu Facebook PAŻP.


Historia Turboletów w Inspekcji Lotniczej

W  drugiej  połowie  lat  osiemdziesiątych  XX  wieku,  z  uwagi  na  zużycie eksploatacyjne, problemy z obsługą techniczną oraz dostępem do części zamiennych i benzyny lotniczej B-70 na lotnisku Okęcie, pojawiła się pilna potrzeba zastąpienia używanych w inspekcji lotniczej „Papug” typu Iljuszyn IŁ-14 nowoczesnymi samolotami z napędem turbośmigłowym. Wybór wtedy padł na samoloty typu LET L-410 Turbolet produkowane w ówczesnej Czechosłowacji. Pierwszą polską firmą, która w 1988 roku zakupiła samoloty L-410 UVP-E Turbolet było Przedsiębiorstwo Usług Lotniczych AEROPOL z Warszawy, mające swoją siedzibę na lotnisku Bemowo. Rok później, w 1989 r., dwa samoloty Turbolet trafiły do inspekcji lotniczej funkcjonującej ówcześnie w strukturze Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, otrzymując znaki rejestracyjne SP-TPA i SP-TPB. Przez wiele lat b

W 2012 r. w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej roku zapadła decyzja o zastąpieniu „Papug” L-410 Turbolet, nowymi samolotami pomiarowymi. Na podjęcie takiej decyzji miało wpływ, między innymi, zużycie eksploatacyjne samolotów, coraz większe problemy z dostępem do części zamiennych przekładające się na ich stale rosnące ceny, długie okresy oczekiwania na dostawę, dochodzące nawet do 9 miesięcy oraz niską jakość. Dodatkowo Turbolety, z uwagi na ich stosunkowo ubogie wyposażenie pokładowe i brak systemu zarządzania lotem (Flight Management System), nie były w stanie wykonywać lotów związanych z tzw. walidacją nowoprojektowanych procedur nawigacyjnych np. takich jak SID i STAR.


Po zakupieniu przez PAŻP pierwszego nowoczesnego turbośmigłowego samolotu pomiarowego typu Beechcraft B-350i Super King Air, w 2016 roku sprzedany został pierwszy z Turboletów o znakach SP-TPB. Samolot zakupiła czeska firma Aeroservis, rejestrując go na znakach OK-TPB.  Więcej o historii Inspekcji Lotniczej oraz samolotów jakie dla niej latały można przeczytać w ostatnich trzech numerach SafeSky.

Inspekcja lotnicza


Inspekcja Lotnicza PAŻP istnieje od 1963 r. a do jej zadań należy: inspekcja lotniskowych urządzeń naziemnych oraz walidacja instrumentalnych procedur lotu. Flota Inspekcji Lotniczej PAŻP składa się obecnie z dwóch samolotów: L-410 UVP-E 15 „Turbolet” oraz Beechcraft King Air 350i.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony