Przejdź do treści

Porty regionalne obsługują 64 procent ruchu lotniczego w Polsce

W 2024 roku 12 lotnisk zrzeszonym w Związku Regionalnych Portów Lotniczych odprawiło prawie 38 milionów pasażerów. W tym czasie lotnisko Okęcie w Warszawie – 21 milionów.

W minionym roku lotniska biły rekordy obsłużonych podróżnych. Historycznymi wynikami pochwaliły się lotniska w Krakowie: 11 080 830 (wzrost o 18 proc.), Gdańsku: 6 714 149 (+ 13,7 proc.) oraz Katowicach: 6 386 145 (+14 proc.). To absolutna ekstraklasa polskich lotnisk regionalnych! Największe wzrosty rok do roku zanotowały lotniska: w Poznaniu (+29 proc.), w Łodzi (+21 proc.) i w Krakowie (+ 18 proc.). Większość lotnisk uznało 2024 rok za bardzo udany, ale były dwa wyjątki: port Warszawa-Modlin i lotnisko Olsztyn-Mazury niestety obsłużyły mniej pasażerów niż w 2023 roku.

Sukces odnotował port w Rzeszowie pozostając drugi rok z rzędu w gronie „milionerów”, czyli siedmiu lotnisk obsługujących rocznie ponad milion podróżnych. Zmieniła się sytuacja wśród lotnisk aspirujących do tego elitarnego grona: na czele peletonu jest lotnisko w Szczecinie, a za nim Łódź, która po raz pierwszy od dawna wyprzedziła porty w Lublinie i Bydgoszczy.

„W 2024 roku lotniska regionalne obsłużyły łącznie 37 977 309 pasażerów. To więcej o 14,4 proc., niż rok wcześniej. Nasze porty rosną oferując coraz więcej atrakcyjnych kierunków i przyciągając pasażerów, którzy cenią sobie szybkość i wygodę latania z lotnisk położonych najbliżej miejsc zamieszkania. Ruch po pandemii już całkiem został odbudowany. Problemem stał się teraz zbyt duży popyt w stosunku do obecnych możliwości linii lotniczych, które mierzą się z trudnościami zarówno natury technicznej, jak i tak prozaicznej jak pozyskanie nowych maszyn od producentów.

Dynamicznie rosnący ruch wymusza na portach poprawę komfortu pasażerów i przepustowości lotnisk: rozbudowę terminali, parkingów i części airside. Rok 2025 będzie rokiem nie tylko dalszych wzrostów ruchu, ale też rozbudowy. Do inwestycji szykują Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Kraków, a Katowice od roku prowadzą swój wielki program inwestycyjny” – mówi dr Anna Midera, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony