Przejdź do treści
Port Lotniczy Lublin - widok z bliska na napis na terminalu (fot. swidnik.pl)
Źródło artykułu

Port Lotniczy Lublin kończy 7 lat

Ponad 2,2 mln odprawionych pasażerów, 99 mln euro wygenerowanych przychodów pośrednich dla gospodarki regionu oraz nowe miejsca pracy. Port Lotniczy Lublin w Świdniku podsumował siedmioletnią działalność.

Lotnisko otwarto 17 grudnia 2012 roku. Na przestrzeni lat oferowało połączenia obsługiwane przez 14 przewoźników: Wizz Air, Ryanair, PLL Lot, BMI Regional, Small Planet, Eurolot, Bravo Airways, Lufthansa, Carpatair, Travel Service, Enter Air, TUI Ely oraz easyJet. Dobrze rozwinął się też ruch general aviation. Samoloty biznesowe przylatują nie tylko z Polski i Europy, ale nawet USA i Australii.

Powstanie portu przyniosło również korzyści dla regionu i jego mieszkańców. Lotnisko zatrudnia 235 osób. Dodatkowo, na jego terenie powstało 220 miejsc pracy (straż graniczna, celnicy, pracownicy IMGW, pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, handlingu, pracownicy dostarczający paliwo czy catering, mechanicy, załogi, obsługa sklepów, gastronomii). Jego istnienie pozwoliło też rozwinąć się ruchowi turystycznemu, którego pośrednie przychody wyniosły 99 mln euro. Około 30% ruchu stanowią pasażerowie mieszkający na stałe poza regionem oraz turyści, którzy przylatując do Lublina, wydają średnio około 150 euro.

Port Lotniczy Lublin na stałe wpisał się w krajobraz gospodarczy naszego województwa. Lotnisko otworzyło możliwości dla wielu firm produkcyjnych i handlowych w województwie lubelskim. Wpłynęło też znacząco na komfort podróżowania mieszkańców regionu. Siódmy rok kończymy wprawdzie spadkiem ilości odprawianych pasażerów, ale jest on kontrolowany. To konsekwencja, podjętej przez linie Wizz Air dwa lata temu, decyzji o ograniczeniu oferowania i zamknięciu bazy operacyjnej w Lublinie. Już dzisiaj wiemy, że ilość miejsc w samolotach w przyszłym roku, nie tylko naszego głównego partnera linii lotniczych Wizz Air, ale też innych przewoźników, znacząco się zwiększy i powróci do wartości z poprzedniego roku – mówi Krzysztof Wójtowicz, prezes zarządu Portu Lotniczego Lublin.

Lotnisko się rozwija

Od połowy tego roku, pasażerowie korzystający z PLL, korzystają z większej poczekalni. Do swojej dyspozycji mają też bogatszą część komercyjną. To efekt zakończonej budowy nowej części terminala. Dzięki temu zwiększyła się jego przepustowość, a port może obsługiwać jednocześnie pięć samolotów o pojemności od 180 do 230 pasażerów.

Warto również dodać, że loty przesiadkowe do Warszawy, obsługiwane przez linie lotnicze LOT, okazały się sporym sukcesem. Dzięki rejsom mieszkańcy Lubelszczyzny mają łatwiejszy dostęp do największych aglomeracji w Polsce, ale także w Europie, USA i Dalekim Wschodzie.

Plany na kolejne lata

W 2020 roku port planuje ponownie przekroczyć barierę 400 tys. obsłużonych pasażerów. Wrócą także połączenia czarterowe.

Obecnie w sprzedaży są już trzy trasy oferowane przez trzy biura podróży: dwa rejsy do Antalyi i jeden do Burgas. Istnieje szansa, że lista kierunków jeszcze się powiększy – dodaje K. Wójtowicz.

Port Lotniczy Lublin, odbudowując ofertę lotów czarterowych, szacuje, że liczba pasażerów przewiezionych na trasach wakacyjnych w 2020 roku przekroczy 10 000.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony