Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Lotniczy Kraków: podsumowanie roku 2024 i plany na 2025 rok

Port Lotniczy Kraków podsumował kolejny rok dynamicznego wzrostu i przedstawił plany rozwoju, które umocnią jego pozycję jako lidera wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce. Dzięki nowym połączeniom, modernizacji infrastruktury oraz inwestycjom w terminal pasażerski i cargo, lotnisko będzie mogło obsłużyć jeszcze większą liczbę pasażerów i przewoźników.

„Jest się z czego cieszyć, ale jest też nad czym pracować. Oprócz rozwijania ambitnej siatki połączeń naszym wyzwaniem są inwestycje, które pozwolą ten rozwój utrzymać.” – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.

Krakowskie lotnisko awansowało w ubiegłym roku do wyższej ligi. Jako drugie w Polsce, po lotnisku Chopina, odprawia już ponad 11 mln pasażerów rocznie. Dla porównania - z lotniska w Warszawie skorzystało w ubiegłym roku nieco ponad 21 mln pasażerów (przez Wenecję-Marco Polo nieco ponad 11 milionów, czyli podobnie jak na lotnisku w Krakowie). Przypomnijmy, że jeszcze 10 lat temu lotnisko odprawiało niespełna 4 mln pasażerów.

Rekordowy ruch pasażerski i nowe połączenia

W 2024 roku Kraków Airport obsłużył 11 080 383 pasażerów, co oznacza wzrost o 18% względem 2023 roku oraz 32% więcej niż w 2019 roku – ostatnim przed pandemią. Lotnisko konsekwentnie rozwija siatkę połączeń, zwiększając liczbę obsługiwanych kierunków oraz częstotliwość lotów. Największą popularnością wśród pasażerów podróżujących w wakacje w 2024 cieszyły się takie państwa jak Włochy, Hiszpania czy Grecja. Z miast to Rzym, Barcelona i Dubaj.

W 2025 roku Kraków Airport wzbogaca swoją siatkę o 7 nowych połączeń, m.in.:
•  ABERDEEN (RYANAIR)
•  KOPENHAGA (SAS)
•  CASTELLON (RYANAIR)
•  GENUA (WIZZAIR)
•  PARYŻ ORLY (LOT)
•  BERGEN (WIZZAIR)
•  BAZYLEA (RYANAIR)

Inwestycje w infrastrukturę – bezpieczeństwo i komfort pasażerów

Janusz Kardasiński, członek zarządu MPL Balice: „Przed nami przygotowanie i prowadzenie inwestycji m.in. w nową drogę startową oraz podniesienie kategorii lotniska, aby można było na nim lądować w trudnych warunkach atmosferycznych. Jako nowy zarząd mamy tutaj wiele do zrobienia. Nieskuteczne procedowanie decyzji środowiskowej spowodowało stratę ośmiu bezcennych lat. To sprawia, że jesteśmy na etapie początkowym tej kluczowej inwestycji oraz z niewyremontowanym obecnym pasem.Dodatkowo przejęliśmy swoje obowiązki z przygotowanym projektem rozbudowy terminalu do 12 mln pasażerów w roku 2031, gdy w poprzednim roku obsłużyliśmy ponad 11 mln. Jako nowy zarząd zaczęliśmy pracę w Kraków Airport  z rozwijającym się miastem i ciągłą modą na Kraków, ale także z infrastrukturą, której rozwój nie nadążył za ruchem. modą na Kraków, ale także z infrastrukturą, której rozwój nie nadążał za ruchem. Zmodyfikowaliśmy więc inwestycje tak, by w miarę możliwości nadrobić zastane zaległości.”

Kraków Airport podejmuje kluczowe działania modernizacyjne, aby zapewnić najwyższy standard obsługi pasażerów i poprawić efektywność operacyjną lotniska.

Modernizacja obecnej infrastruktury

  • Prace naprawcze na drodze startowej, drogach kołowania i PPS w zakresie wymiany płyt, naprawy spękań oraz odtworzenia szczelin dylatacyjnych; w roku 2024 wymienionych zostało 348 płyty w tym 53 płyty na PPS oraz 295 płyty na DS.
  • Do II kwartału 2025 roku na lotnisku zostanie wdrożony nowy system kontroli bezpieczeństwa, obejmujący 10 nowoczesnych urządzeń tomograficznych (CT) oraz automatyczne systemy powrotu kuwet (ATRS). Zwiększy to przepustowość pojedynczej linii do 250 pasażerów na godzinę, co znacząco skróci czas kontroli i usprawni obsługę podróżnych.
  • System self-boarding – w III kwartale 2025 r. zostaną uruchomione dwie bramki automatyczne dla pasażerów podróżujących w strefie Schengen.
  • Bag-drop off – wdrożenie pięciu kiosków samoobsługowych do odprawy bagażu w II kwartale 2025 r.
  • Monitoring przepływu pasażerów Xovis – 33 sensory nad strefą kontroli bezpieczeństwa umożliwią dokładną analizę natężenia ruchu oraz przewidywanie czasów oczekiwania.
  • W latach 2024-2025 zwiększone zostanie zatrudnienie  w zespole Służby Ochrony Lotniska co najmniej o 60 nowych pracowników.

Pre – Boarding Zone

Celem inwestycji jest zapewnienie dodatkowych poczekalni przedodlotowych (gate) dla pasażerów (strefa Non-Schengen). Realizacja związana jest z dynamicznym rozwojem ruchu lotniczego i planowaną rozbudową terminalu pasażerskiego, która będzie pociągała za sobą konieczność zamknięcia niektórych gate’ów w czasie przebudowy. Przewiduje się, iż w obiekcie Pre-Boarding Zone zlokalizowanych zostanie do 8 gate’ów. Pre-Boarding Zone zlokalizowany zostanie w obecnym terminalu cargo. Planowana data oddania obiektu PBZ do użytkowania – kwiecień 2026 r.

Nowe obiekty – terminal cargo

Budowa nowego obiektu cargo wynikała z konieczności rozbudowy istniejącego terminalu pasażerskiego w miejscu obecnego budynku cargo. Jest to obiekt biurowo-magazynowy wraz z układem drogowym w lotniczej i ogólnodostępnej części lotniska oraz placami manewrowymi i parkingami. Oprócz obsługi cargo, obiekt (wraz z zagospodarowaniem terenu) służyć będzie do obsługi i kontroli zaopatrzenia oraz pojazdów wjeżdżających na teren strefy zastrzeżonej portu lotniczego.  Składa się części biurowej (ok. 1 200 m²) i magazynowej (ok. 2 700 m²) o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m² i kubaturze 39 050 m³. Data uruchomienia II kw. 2025 r.

Przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego

Lotnisko przygotowuje się do największej inwestycji w swojej historii. Rozbudowa terminalu pasażerskiego pozwoli na zwiększenie przepustowości aż do 4400/h w godzinie szczytowej, z planowanej wcześniej przepustowości na poziomie 3200/h.

Rozbudowa terminalu zostanie przeprowadzona modułowo, aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu lotniska. Przetarg na wybór wykonawcy planowany jest na II-III kwartał 2025 roku. W planach mamy rozpoczęcie przebudowy terminala od strony zachodniej, w rejonie T6, pomiędzy obecnym terminalem a drogą prowadzącą do wieży kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Na południu prace będą kontynuowane wzdłuż istniejącej elewacji Wewnętrznego Układu Komunikacyjnego.

Od północy wzdłuż płyty postojowej, a następnie T7 na wschód od istniejącego terminala, w miejscu obecnego budynku cargo, który zostanie rozebrany. W ostatnim planowanym etapie rozpocznie się przebudowa istniejącego terminala pasażerskiego obejmująca kondygnacje podziemne, parter, pierwsze i drugie piętro oraz rozbiórkę części budynku. Cały proces budowy potrwa do 2031 roku.

Nowa droga startowa / system ILS kategorii III

  • Planowana budowa nowej drogi startowej o długości co najmniej 2800 m jest kluczowym projektem infrastrukturalnym Kraków Airport. Proces uzyskiwania decyzji środowiskowej jest w toku, a rozpoczęcie prac przewidziane jest na 2027 rok.
  • Mając na uwadze długotrwały proces uzyskiwania decyzji środowiskowej,  i pogarszający się stan drogi startowej, Zarząd MPL podjął równoległe działania, których celem jest opracowanie „Planu B”. Przedmiotowy Plan zakłada równoległe w stosunku do prowadzonych już działań, przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla remontu/przebudowy istniejącej drogi startowej. W efekcie remontu długość drogi startowej pozostanie bez zmian - 2550 m.
  • Dodatkowo Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaplanowała zakup urządzeń systemu ILS kategorii III. Planowany termin montażu urządzenia przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej - czerwiec 2026 r.
  • Działania podejmowane przez Kraków Airport: Zostały zlecone badania georadarem oraz wykonanie odwiertów rdzeniowych w konstrukcji nawierzchni drogi startowej wraz
    z badaniami podłoża pod konstrukcją drogi startowej.

Biurowiec

W Kraków Airport zaplanowano również biurowiec dla pracowników MPL /MPL Services/powierzchnie pod Centrum Edukacji Lotniczej, Komisariat Policji. Budynek projektowany będzie przy założeniu dążenia do uzyskania certyfikatu BREEAM na poziomie Excellent. Trwa postępowanie na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej oraz prace nad przygotowaniem materiałów przetargowych w tym wytycznych projektowych oraz szczegółowym opisem przedmiotu zamówienia. Powierzchnia użytkowania biurowca: ok. 9 500 m 2 /pierwotnie planowana: ok. 5 500m 2. Planowana data oddania inwestycji do użytkowania I kw. 2028 r.

Przyszłość Kraków Airport

„Kraków Airport nieustannie rozwija się, aby sprostać rosnącym wymaganiom pasażerów i przewoźników. Naszym celem jest zapewnienie najwyższej jakości usług i dalsze umacnianie pozycji Kraków Airport nie tylko jako lidera wśród polskich portów regionalnych, ale także jako jednego z najszybciej rozwijających się lotnisk w Europie." – mówi Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.

„Planowane inwestycje pozwolą na dalszy wzrost liczby obsługiwanych pasażerów i poprawę efektywności operacyjnej lotniska. Inwestujemy w przyszłość, by zapewnić pasażerom nowoczesne, bezpieczne i komfortowe warunki podróży” – podkreślił Janusz Kardasiński członek zarządu Kraków Airport.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony