Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Lotniczy Katowice z nową płytą postojową samolotów

Na lotnisku im. Wojciecha Korfantego oddano do użytku nową płytę postojową samolotów o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla najpopularniejszych na świecie samolotów średniodystansowych typu Airbus A320 lub Boeing 737, które w branży lotniczej oznaczane są kodem C.

Dzięki zakończeniu tej inwestycji liczba stanowiska postojowych dla tego typu statków powietrznych wzrosła w Pyrzowicach z 37 do 46. Wartość przedsięwzięcia, które rozpoczęło się pod koniec 2019 roku, to 51 mln zł brutto. Wykonawcą inwestycji była firma Silesia Invest.

Budowa nowej płyty to jedno z dwóch zadań składających się na projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Drugim jest konstrukcja trzeciego hangaru, który powstaje przed świeżo oddaną do użytku nawierzchnią lotniskową. Nowy hangar będzie największym tego typu obiektem w Pyrzowicach, jego powierzchnia wyniesie ok. 9,3 tys. m kw. W środku znajdą się dwie zatoki do serwisu samolotów maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, który mierzy 44,5 m długości, 11,7 m wysokości i 35,8 m rozpiętości. Budynek wyposażony będzie także w warsztaty, lakiernie oraz duże zaplecze socjalne i biurowe. Budowa hangaru rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2021 roku, do użytku zostanie oddany w połowie 2022. Najemcą trzeciego hangaru będzie linia lotnicza Wizz Air.

Nowa płyta postojowa samolotów w Porcie Lotniczym Katowice (fot. Piotr Adamczyk)

„Pomimo pandemii koronawirusa, która wywołała największy kryzys w historii branży lotniczej, zrobiliśmy wszystko, żeby nie przerwać kluczowych dla rozwoju Pyrzowic inwestycji. Osiągnęliśmy ten cel. W trakcie pandemii rozbudowaliśmy terminal pasażerski B. Z powodzeniem realizujemy także projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Oddane do użytku nowe stanowiska postojowe są ważne z perspektywy rozwoju Katowice Airport. Ułatwią także obsługę  frachtowców z pomocą humanitarną dla Ukrainy” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

GTL SA od 2007 roku konsekwentnie prowadzi rozbudowę pola ruchu naziemnego Katowice Airport, na które składa się droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe. Gdy w 2007 roku Spółka rozpoczęła największy w historii lotniska program inwestycyjny, powierzchnia pola ruchu naziemnego wynosiła 33 ha, po 15 latach sprawnie realizowanych inwestycji jest to już ponad 88 hektarów. W latach 2007-2022 w Pyrzowicach przeprowadzono osiem dużych projektów związanych rozbudową pola ruchu naziemnego, w tym pięć dotyczyło budowy nowych płyt postojowych. Wybudowano także nową płytę do odladzania, zmodernizowano drogi kołowania i zrealizowano kluczowe dla funkcjonowania portu zadanie, czyli budowę nowej drogi startowej o długości 3 200 metrów z systemem dróg kołowania. Łączna wartość inwestycji związanych z rozbudową pola ruchu naziemnego w latach 2007-2022 wyniosła ok. 470 mln zł brutto, z tego 130 mln zł stanowiło pozyskane przez Spółkę dofinansowanie z Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko w ramach Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Nowa płyta postojowa samolotów w Porcie Lotniczym Katowice (fot. Piotr Adamczyk)

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, w 2021 roku było ich 2,32 mln. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zarządzające pyrzowickie lotniskiem, prognozuje, że w 2022 roku z siatki połączeń portu skorzystało od 3,8 mln do 4 mln pasażerów. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach cargo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony