Port Lotniczy Gdańsk: Ciężkie maszyny budowlane na pasie startowym
Pas startowy gdańskiego lotniska czasowo został skrócony o kilometr. Wszystko ze względu na trwające tam prace związane z przebudową systemu ILS. Zwiększenie jego kategorii wiąże się z rozpruciem części pasa w celu montażu w nim dodatkowego oświetlenia.
Przy okazji montażu dodatkowego oświetlenia postanowiono od razy poprawić też geometrię samego pasa startowego, a więc wyrównać niewielką górkę, jaka jest na nim od strony obwodnicy Trójmiasta. Nawierzchnia na tej części pasa jest obecnie całkowicie rozebrana, a na pasie zaobserwować można pracę ciężkiego sprzętu budowlanego.
ILS II kategorii na gdańskim lotnisku montowany jest kosztem 59,2 mln zł. Całość prac podzielono na trzy etapy. Pierwszy polegał na wyremontowaniu odcinka o długości 1000 m od strony Banina. Drugi, obejmujący 1000-metrowy odcinek od strony obwodnicy, właśnie się rozpoczął i potrwa do 10 maja. Podczas trwania tych dwóch etapów pas startowy skrócono do 1800 metrów, zamiast 2800 m. To minimalna długość, która pozwala na wykonywanie operacji lotniczych w porcie. 11 maja ruszy ostatni etap, którego zakończenie przewidziano na 14 czerwca. Obejmie on środkowy odcinek drogi, której nie da się wyłączyć z użytkowania bez zamykania lotniska. W godzinach nocnych – od 24 do 5 do osi pasa doprowadzane będą instalacje, do których podłączone zostaną lampy umieszczone w osi pasa. Lotnisko będzie musiało zostać jednak zamknięte na dwa dni, podczas których konieczna będzie wymiana nawierzchnia pasa. Nastąpi to w weekend 13-14 czerwca.
Do tej pory na gdańskim lotnisku funkcjonował ILS najniższej, pierwszej kategorii, który obecnie jest wyłączony. Pozwala ona lądować, gdy podstawa chmur jest na wysokości nie niższej niż 61 metrów, a widzialność wzdłuż pasa musi wynosić co najmniej 550 m. Wraz z podwyższeniem kategorii, zwiększa się też możliwość operacyjna lotniska.
Całość inwestycji pochłonie 60 mln zł, a ich wykonawcą jest firma Qumak. Oprócz instalacji systemu ILS zmodernizuje ona również całą drogę startową. Wszystkie prace związane z podwyższeniem kategorii systemu naprowadzania samolotów mają się zakończyć w pierwszej połowie 2015 roku. Jego uruchomienie i uzyskanie niezbędnych certyfikatów zaplanowano do końca 2015 roku.
Komentarze