Ponad tysiąc spraw w Komisji Ochrony Praw Pasażerów
Ponad tysiąc spraw wpłynęło w pierwszych 9 miesiącach tego roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów.
Na mocy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. Komisja rozpatruje skargi pasażerów linii lotniczych w trzech przypadkach: odwołania lub znacznego opóźnienia lotu oraz odmowy zabrania pasażera na pokład samolotu.
W pierwszych trzech kwartałach tego roku pasażerowie najczęściej skarżyli się na odwołanie i opóźnienie lotów.
Komisja rozpatruje obecnie również 71 skarg na loty, które miały się odbyć pomiędzy 15 a 30 kwietnia br. Skargi te dotyczyły w zdecydowanej większości:
przedłużających się procedur zwrotów za niewykorzystane bilety,
żądań zwrotu pieniędzy za zorganizowaną przez pasażerów we własnym zakresie podróż powrotną,
braku opieki na czas oczekiwania na alternatywny lot (wyżywienie, hotel, środki łączności) oraz
żądań wypłaty odszkodowań za odwołane loty.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, na mocy wspomnianego rozporządzenia nr 261, w przypadku rażącego naruszenia prawa pasażerów, może nałożyć na przewoźnika karę pieniężną. Kary dotyczą wszystkich przewoźników zarówno regularnych jak i nisko-kosztowych i mają charakter obligatoryjny.
Surowszy wymiar kary nakładany jest na przewoźników, którzy dopuścili się naruszenia obowiązków względem pasażerów wymagających szczególnej opieki - czyli dzieci podróżujących bez opieki osoby dorosłej, osób o ograniczonej możliwości poruszania się czy też kobiet w ciąży. Ponadto wysokie kary są nakładane na przewoźników, którzy zostawiają pasażerów bez opieki przez jeden lub więcej dni. W większości rozpatrywanych skarg zakończonych decyzją stwierdzającą naruszenie przepisów, zostały nałożone kary na przewoźników, którzy nie wypłacili pasażerom należnego im odszkodowania.



Komentarze