Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Ponad tysiąc spraw w Komisji Ochrony Praw Pasażerów

Ponad tysiąc spraw wpłynęło w pierwszych 9 miesiącach tego roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów.

Na mocy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. Komisja rozpatruje skargi pasażerów linii lotniczych w trzech przypadkach: odwołania lub znacznego opóźnienia lotu oraz odmowy zabrania pasażera na pokład samolotu.

W pierwszych trzech kwartałach tego roku pasażerowie najczęściej skarżyli się na odwołanie i opóźnienie lotów.

Komisja rozpatruje obecnie również 71 skarg na loty, które miały się odbyć pomiędzy 15 a 30 kwietnia br. Skargi te dotyczyły w zdecydowanej większości:

  • przedłużających się procedur zwrotów za niewykorzystane bilety,

  • żądań zwrotu pieniędzy za zorganizowaną przez pasażerów we własnym zakresie podróż powrotną,

  • braku opieki na czas oczekiwania na alternatywny lot (wyżywienie, hotel, środki łączności) oraz

  • żądań wypłaty odszkodowań za odwołane loty.

 


Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, na mocy wspomnianego rozporządzenia nr 261, w przypadku rażącego naruszenia prawa pasażerów, może nałożyć na przewoźnika karę pieniężną. Kary dotyczą wszystkich przewoźników zarówno regularnych jak i nisko-kosztowych i mają charakter obligatoryjny.

Surowszy wymiar kary nakładany jest na przewoźników, którzy dopuścili się naruszenia obowiązków względem pasażerów wymagających szczególnej opieki - czyli dzieci podróżujących bez opieki osoby dorosłej, osób o ograniczonej możliwości poruszania się czy też kobiet w ciąży. Ponadto wysokie kary są nakładane na przewoźników, którzy zostawiają pasażerów bez opieki przez jeden lub więcej dni. W większości rozpatrywanych skarg zakończonych decyzją stwierdzającą naruszenie przepisów, zostały nałożone kary na przewoźników, którzy nie wypłacili pasażerom należnego im odszkodowania.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony