Przejdź do treści
Źródło artykułu

Polski wkład do BRTE XIV

Kolejne, już czternaste ćwiczenie z serii Baltic Region Training Event, odbyło się 16-17 kwietnia w przestrzeni powietrznej Polski, Szwecji oraz nad Bałtykiem.

Służyło doskonaleniu zasad i umiejętności wykonywania misji Air Policing przez pilotów oraz personel ośrodków dowodzenia i naprowadzania i cywilnych służb kontroli ruchu lotniczego. Do końca roku Dowództwo Sojuszniczych Sił Powietrznych Headquarters Allied Air Command (HQ AIRCOM) w Ramstein planuje przeprowadzić jeszcze dwa treningi BRTE.

16 kwietnia litewski transportowiec C-27J symulował utratę łączności radiowej w locie nad Szwecją. Przechwyciła go para dyżurna myśliwców Gripen i odeskortowała nad Bałtyk, gdzie samolot przejęła para duńskich myśliwców F-16 z kontyngentu wypełniającego misję NATO Air Policing, stacjonującego w bazie Szawle na Litwie. Duńczycy odprowadzili Spartana na macierzyste lotnisko.
 
17 kwietnia analogiczny scenariusz ćwiczony był z udziałem polskiego samolotu C-295 z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Po “utracie łączności” maszynę przechwyciły duńskie F-16 w przestrzeni państw bałtyckich i odeskortowały do granicy z Polską. Tu C-295 przejęła polska para dyżurna.

Pierwszy trening BRTE odbył się w 2008 roku. Po pięciu latach stał się już regularnym sprawdzianem umiejętności każdego kontyngentu lotniczego przebywającego z natowską misją w Szawlach. Taki sprawdzian czeka też naszych lotników, którzy wiosną 2014 roku wystawią V zmianę Orlika.



tekst: ppłk Artur Goławski / zdjęcia: archiwum DSP, kpt. Maciej Nojek

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony