Podsumowanie konsultacji: PAŻP: Dodanie segmentu MTMA Mirosławiec
Podsumowanie konsultacji PAŻP: Dodanie segmentu MTMA Mirosławiec.
Zmiana została poddana konsultacjom społecznym z użytkownikami przestrzeni powietrznej poprzez umieszczenie jej na stronach pansa.pl oraz dlapilota.pl. W okresie konsultacji wpłynęło 186 formularzy. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej serdecznie dziękuje za tak liczny udział w procesie przedmiotowych konsultacji, świadczący o bardzo dużym wpływie proponowanej zmiany na działalność użytkowników przestrzeni powietrznej, w szczególności dotyczącej środowiska paralotniowego. W większości otrzymanych odpowiedzi zwracano uwagę na znaczne utrudnienia w odniesieniu do działalności lotniska w Pile (EPPI) oraz długodystansowych rekordowych lotów paralotniowych wykonywanych w rejonie na zachód od tego lotniska.
Otrzymane komentarze zostały wzięte pod uwagę i założenia projektu zostały zmienione zgodnie z przedstawionym opisem zawartym w dalszej części niniejszego podsumowania. Poniższe zestawienie zawiera najczęściej pojawiające się komentarze dot. przedmiotowej zmiany:
- Lokalizacja segmentu MTMA w miejscu, które znacząco wpłynie na możliwość wykonywania lotów paralotniowych z lotniska w Pile biorąc pod uwagę zaproponowany zakres wysokości od 6500ft AMSL. Zwracano uwagę w szczególności na konieczność optymalnego wykorzystania termiki poprzez wykonywanie lotów do wysokości wyższych, niż 6000ft AMSL, brak radia na pokładzie paralotni umożliwiającego nawiązanie kontaktu z właściwym organem ATS, brak transpondera. W wielu formularzach sugerowano w tej sytuacji podwyższenie dolnej granicy co najmniej do 7500ft AMSL lub nawet pozostawienie obecnej górnej granicy przestrzeni niekontrolowanej FL95. Sugerowano także ustanowienie czasu aktywności segmentu MTMA poza czasem aktywności termiki.
- Ograniczenie dostępności przestrzeni w miejscu występowania sprzyjających naturalnych warunków termicznych – nad lasami.
- Mnogość innych stref w rejonie utrudniających swobodę planowania lotów termicznych – zarówno szybowcowych jak i paralotniowych.
- Utrudnienia dla lotów samolotowych na ekonomicznie uzasadnionych poziomach lotu.
- Istnienie strefy R nad Parkiem Narodowym bezpośrednio poniżej planowanego segmentu MTMA, wpływającej równolegle na dostępność przestrzeni dla lotów paralotniowych.
Po zapoznaniu się z komentarzami oraz w wyniku rozmów z przedstawicielami strony wojskowej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspólnie z Szefostwem Służb Ruchu Lotniczego SZ RP zaktualizowała założenia projektu odstępując w roku 2025 od wydzielenia dodatkowego segmentu MTMA i zastępując go tymczasową strefą TRA o zmniejszonych granicach pionowych, zgodnie z opisem zawartym w dalszej części podsumowania. PAŻP wyraża nadzieję, że poniższe rozwiązanie pozwoli na zaspokojenie w nadchodzącym sezonie zgłoszonych potrzeb wszystkich zainteresowanych stron (środowiska GA jak i potrzeb Wojska), umożliwiając jednocześnie przygotowanie do reorganizacji przestrzeni w rejonie Mirosławca w kolejnych latach.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pragnie przypomnieć, że zgłoszone zapotrzebowanie na wydzielenie dodatkowej przestrzeni powietrznej wynika z konieczności realizacji ustawowych zadań wojska. Należy podkreślić, że MTMA Mirosławiec jest obecnie jedną z najmniejszych przestrzeni MTMA/TMA w FIR EPWW, która utworzona została wiosną 2019 roku, w oparciu o poprzednie, bardzo zbliżone, granice strefy MATZ EPMI. Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji geopolitycznej od czasu utworzenia pierwotnych granic strefy MATZ EPMI i związany z tym wzrost zasobów oraz potrzeb strony wojskowej w zakresie wykorzystania przestrzeni powietrznej, PAŻP zwraca się z prośbą do środowiska GA o zrozumienie potrzeby tej zmiany.
Zebrane niżej punkty zawierają założenia koncepcji wydzielenia tymczasowej strefy TRA (klasa przestrzeni D) na rok 2025.
- Tymczasowa strefa TRA590 zastępująca dodatkowy segment MTMA Mirosławiec w roku 2025 zostanie opublikowana w zakresie wysokości FL75-FL95, a więc w mniejszym zakresie wysokościowym, niż proponowanym w pierwotnej wersji projektu
- Granice poziome zostały przesunięte o ok. 10 km na północ w zachodniej części strefy TRA590
- Przestrzeń w TRA590 sklasyfikowana będzie jako D ze służbą ATC zapewnianą przez organ wojskowy Mirosławiec Zbliżanie
- Strefa podlega automatycznej publikacji w AUP i aktywacji w terminach od 07:00 (06:00) UTC w poniedziałki do 19:00 (18:00) UTC w piątki. W przypadku konieczności użycia strefy poza terminami wskazanymi wyżej, strefa TRA 590 zamawiana będzie w AMC Polska i planowany dodatkowy czas aktywności zostanie umieszczony w AUP na dany dzień. Co do zasady aktywność strefy nie jest więc przewidziana w weekendy.
- Wlot do strefy w czasie jej aktywności możliwy jest wyłącznie po uzgodnieniu z Zarządzającym.
Stosowny suplement do AIP Polska zostanie opublikowany w dniu 17.04.2025.
Czytaj również:
Konsultacje społeczne PAŻP: Dodanie segmentu MTMA Mirosławiec



Komentarze