Przejdź do treści
Źródło artykułu

Planujemy działania na 2013 rok

Dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Lech Majewski przeprowadził 18 lipca 2012 roku w Dowództwie Sił Powietrznych odprawę decyzyjną mającą na celu wypracowanie planu do działalności Sił Powietrznych w 2013 roku.

Uczestniczyli szef Szkolenia SP - zastępca Dowódcy SP gen. dyw. pil. Sławomir Kałuziński, szef Wojsk Lotniczych - zastępca szefa Szkolenia SP, szef Sztabu SP gen. bryg. Jerzy Fryczyński oraz kadra dowódcza najważniejszych jednostek Sił Powietrznych. Dowódcy jednostek złożyli generałowi Majewskiemu meldunki o zamiarze działalności w 2013 roku. Informowali o licznych zaplanowanych ćwiczeniach, o sytuacji sprzętowej, trwających i planowanych inwestycjach, rezultatach szkolenia językowego oraz o wysyłaniu podwładnych na kursy doskonalące i kwalifikacyjne. Proponowali podjęcie nowych inicjatyw, usprawniających działalność ich jednostek.

Pułkownik Sławomir Żakowski, dowódca 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, zapowiedział na przykład przeniesienie zespołu lotniczego zajmującego się oblotami pomocy nawigacyjnych na lotniskach wszystkich rodzajów sił zbrojnych (FIS) z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego. Pułkownik pilot Krzysztof Walczak z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego omówił przygotowania do inwestycji na lotnisku w Dęblinie, związanych z pozyskaniem samolotu AJT. Do końca 2015 roku powinno być tam wykonanych 15 zadań remontowych bądź budowlanych wartych kilkaset milionów złotych. Oprócz nowych symulatorów lotniczych w Dęblinie ma w dalszej przyszłości zostać zainstalowany także symulator walki „Śnieżnik”, pozwalający trenować umiejętności strzeleckie.

Generał Fryczyński akcentował, że celem działalności SP będą rozwój zdolności dowództw i sztabów do planowania operacji i dowodzenia wydzielonymi siłami, wykonanie zadań sojuszniczych, sprawne wdrażanie nowego sprzętu i uzbrojenia a także umiejętne wypełnianie funkcji wojskowych oddziałów gospodarczych przez bazy lotnicze. Generał Kałuziński poinformował, że limit nalotu dla Sił Powietrznych na 2013 rok po raz kolejny będzie zwiększony i przekroczy 46 tysięcy godzin (w roku bieżącym jest to 44 tysiące godzin). Szef Szkolenia SP zaapelował o wykorzystywanie możliwości szkolenia pilotów na symulatorach i o racjonalne wpisanie tych zajęć w harmonogramy podnoszenia kwalifikacji. Zapowiedział dążenie do przywrócenia ćwiczeń na drogowych odcinkach lotniskowych oraz rozpoczęcie w lotnictwie transportowym treningów ze startów i lądowań na lądowiskach trawiastych. Przypomniał, że jesteśmy u progu zmiany systemu szkolenia podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej SP – przejścia z systemu przemiennego na system ciągły (słuchacze kierunku pilotaż będą latać dopiero po zakończeniu studiów inżynierskich). Zapowiedział wzmożenie wysiłków na rzecz przygotowania personelu 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego do eksploatacji przyszłego samolotu szkolenia zaawansowanego AJT – wytypowani żołnierze będą kierowani na kursy językowe i specjalistyczne, a piloci będą coraz częściej wykonywać loty w przestrzeni kontrolowanej i na lotniska kontrolowane. Z kolei piloci i podchorążowie skierowani na śmigłowce SW-4 i samoloty M-28 z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego będą wykonywać także loty w goglach noktowizyjnych. „Dążymy do tego, aby różnice między rodzajami zadań, jakie wykonują studenci w bazie lotnictwa szkolnego i piloci w jednostkach operacyjnych były jak najmniejsze. To pozwoli podporucznikom po promocji szybciej wdrażać się do służby w nowej roli”.

Pułkownik Zbigniew Sadek, szef Oddziału Wychowawczego DSP, przedstawił analizę dyscypliny w naszym rodzaju sił zbrojnych. Zalecił dowódcom zintensyfikowanie działalności profilaktycznej wobec korpusów szeregowych i podoficerów, ale nie zaniedbywanie oddziaływania również na oficerów. Pułkownik pilot Cezary Wasser, szef Służby Ruchu Lotniczego SZ RP, zaprezentował zamiary podległej mu służby: przystąpienie jeszcze w tym roku do organizacji CENOR, przekształcanie stref MATZ wybranych lotnisk w strefy MCTR, uruchomienie przeszkalania kontrolerów ruchu lotniczego – podoficerów w Szkole Podoficerskiej SP w Dęblinie; utworzenie na pograniczu czesko-polskim strefy lotów wspólnych Cross Border Area, co pozwoli lepiej wykorzystać dostępną tam przestrzeń powietrzną. Służba RL SZRP zaczęła już starania o zmiany w ustawie Prawo Lotnicze, które pozwoliłyby na przyjmowanie cywilnych statków powietrznych (transportowych, pasażerskich) na lotniskach wojskowych.

Generał brygady Marek Sobiechowski, dowódca 3 Wrocławskiej Brygady Radiotechnicznej mówił o przygotowaniach do wdrożenia nowych stacji radiolokacyjnych i innych inwestycjach w podległych mu jednostkach. Generał brygady Stefan Mordacz, dowódca 3 Warszawskiej Brygady Rakietowej OP, zapowiedział duża liczbę ćwiczeń i treningów oraz nacisk na utrzymanie sprawności sprzętu jak i zdyscyplinowania podwładnych. Ocenił, że przeprowadzka dowództwa i sztabu brygady do Sochaczewa pod koniec tego roku nie powinna nastręczyć kłopotu.

Generał Majewski ukierunkował proces planowania zadań na przyszły rok. Dowódca wskazał, że w dążeniu do osiągnięcia najwyższej jakości i efektywności w realizacji zadań najwyższym priorytetem pozostaje utrzymanie bezpieczeństwa. „Fundamentem armii profesjonalnej jest zdyscyplinowanie, to na nim można budować intensywne szkolenie”, podkreślił nasz dowódca. Przykazał obecnym na odprawie, aby w działalności podległych jednostek przesuwali akcent z jakości szkolenia na efektywność szkolenia. Nie wystarczy na przykład wykonać zaplanowany nalot i wykorzystać zamówione środki bojowe – loty i ćwiczenia z zastosowania bojowego mają wprost prowadzić do podnoszenia indywidualnych i zespołowych kwalifikacji. Generał Majewski zaapelował do dowódców jednostek o aktywność, zaangażowanie a nawet poświęcenie w służbie. Nie zabraknie ku temu okazji, bo rok 2013 będzie obfitował w liczne przedsięwzięcia – od ćwiczeń narodowych, przez kursy zagraniczne, pierwsze treningi z przylatującymi do Łasku i Powidza lotniskami amerykańskiego Aviation Detachment, po pokazy Air Show w Radomiu. A przecież wykonanie zadań w nowym roku przygotowuje do harmonijnego wykonania zadań z lat następnych, które już widzimy w naszych planach.

podpułkownik Artur Goławski
major pilot Jakub Block

Wydział Prasowy DSP

Więcej zdjęć z odprawy znajdziecie na stronie Sił Powietrznych

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony