Przejdź do treści
C-17 Globemaster III/ fot. Siły powietrzne
Źródło artykułu

Pierwszy lot C-17 dla polskich Sił Zbrojnych

W poniedziałek, 23 listopada 2009 r. ok. godz. 2.00 w nocy, do 3 Bazy Lotniczej we Wrocławiu, przyleciał jeden z największych transportowców świata C-17 Globemaster III, który po raz pierwszy wykonywał zadania na rzecz polskich Sił Zbrojnych. Jest to jedna z trzech tego typu maszyn należących do Skrzydła Ciężkiego Lotnictwa Transportowego (HAW - NATO Heavy Airlift Wing) - międzynarodowej jednostki operacyjnej, zlokalizowanej w Bazie Lotniczej Pápa na Węgrzech, w której służą także żołnierze polskich Sił Powietrznych. Tym razem w załodze C-17 znalazł się por. Waldemar Długosz - jako II pilot - oraz st. sierż. sztab. Krzysztof Kwiecień - loadmaster.

Polska uczestniczy w programie SAC (Strategic Airlift Capability) zapewniającym zdolność świadczenia strategicznego transportu lotniczego na rzecz jej członków - 10 państw-członkowskich NATO (Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia i Stany Zjednoczone) oraz 2 państw partnerskich (Finlandia i Szwecja). Kraje członkowskie Programu SAC użytkują samoloty C-17 dla realizacji własnych celów logistycznych oraz na potrzeby NATO, Unii Europejskiej i ONZ. Samoloty są także wykorzystywane przy udzielaniu pomocy humanitarnej, zapewniając transport lotniczy dla sprzętu oraz personelu medycznego.

Prace nad programem HAW (Heavy Airlift Wing - Skrzydła Ciężkiego Lotnictwa Transportowego) NATO zostały zapoczątkowane w 2006 roku, kiedy to przedstawiciele państw Sojuszu postanowili o powołaniu organizacji, która zapewniłaby zdolność świadczenia strategicznego transportu lotniczego (SAC - Strategic Airlift Capability) na rzecz jej członków. 23 września 2008 roku doszło do podpisania Memorandum Porozumienia (MOU - Memorandum Of Understanding) przez 12 państw partycypujących w programie.

Na mocy Memorandum zostały powołane dwa główne organy organizacyjne Programu SAC: Rada Kierownicza Programu SAC - odpowiedzialna za należyte przeprowadzenie realizacji i nadzoru Programu SAC, oraz Skrzydło Ciężkiego Lotnictwa Transportowego (HAW) - międzynarodowa jednostka operacyjna, zlokalizowana w Bazie Lotniczej Pápa na Węgrzech. Pozyskiwaniem i zarządzaniem flotą ciężkich samolotów transportowych na potrzeby Programu SAC, zajmuje się NAMO (NATO Airlift Management Organization - Organizacja Zarządzania Transportem Lotniczym NATO) - powołana przez Radę Północnoatlantycką w dniu 29 września 2008 roku.

HAW - Skrzydło Ciężkiego Lotnictwa Transportowego, jest jednostką składającą się z grupy ok. 150 osób personelu wydelegowanego z państw uczestniczących w Programie SAC. Polskie Siły Powietrzne oddelegowały 6 żołnierzy. Na wyposażenie skrzydła wchodzą 3 ciężkie samoloty transportowe Boeing C-17 w wersji Block 17. pozyskane w ramach amerykańskiego programu FMS (Foreign Military Sales), sfinansowanego przez państwa członkowskie Programu SAC. Szkolenie załóg lotniczych oraz logistycznych samolotów C-17 prowadziły Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, z racji posiadania jedynych obecnie eksploatowanych egzemplarzy samolotów C-17.

Państwa członkowskie Programu SAC mogą korzystać z floty samolotów C-17 na podstawie wykorzystania pakietu "godzin lotu". Poszczególne państwa będą posiadały pakiety odpowiadające ich poziomowi finansowania inwestycji w Programie SAC. Polski udział w programie wynosi 5%, a jego wartość to ok. 130 mln zł. W bieżącym roku limit godzin lotu dla naszego kraju wyniesie 26, w roku 2010 - 96, a w 2011 - docelowe 150 godzin.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony