Przejdź do treści
Spotkanie szefów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i litewskiej Oro Navigaciji (fot. PAŻP)

PAŻP: nowe inicjatywy w ramach Baltic FAB

Działalność w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych, rozwój systemów zarządzania przestrzenią powietrzną i zarządzania ruchem lotniczym były najważniejszymi tematami podczas spotkania szefów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i litewskiej Oro Navigaciji. Obie Agencje współpracują od lat w ramach Baltic FAB, inicjatywy realizującej koncepcję Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, zalecanej przez Komisję Europejską.

Polska znajduje się w czołówce państw pracujących nad stworzeniem i wdrożeniem nowoczesnych systemów budujących wspólne niebo dla Europy. PAŻP objęła pozycję lidera w kooperacji iTEC i prawdopodobnie jako pierwsza zaimplementuje system wśród agencji zarządzających żeglugą powietrzną (ANSP). iTEC v3 to testowany obecnie system, oparty na działaniu sztucznej inteligencji, gdzie wyznaczane będą optymalne trajektorie lotów, zobrazowane w 4D, a zarządzanie danymi odbywać się będzie w chmurze. Polska Agencja jako jedyna spośród instytucji zarządzających ruchem lotniczym, bierze udział w projekcie iNM – inicjatywie Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL), która do 2030 roku planuje wydać 300 mln euro na innowacyjne rozwiązania zarządzania przestrzenią powietrzną, wpływające na wzrost bezpieczeństwa, wydajność, a także rozwój sieci ruchu lotniczego.

Podczas spotkania, które odbyło się w czwartek (13 stycznia), omówiono nie tylko współpracę w ramach kooperacji iTEC i Bałtyckiego FAB, ale również wskazano możliwości wspólnego udziału w projektach SESAR. Omówiono ponadto kwestie dotyczące ochrony środowiska, m.in. rodzaj danych analizowanych w zakresie badania wpływu ATM na ekologię. Jak powiedział prezes PAŻP, nowoczesne rozwiązania i możliwości jakie wynikają ze stosowania nowych technologii, są sposobem na ekologiczne lotnictwo. – Pandemia koronawirusa uruchomiła szybki rozwój w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych, a Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako jedyna w Europie uruchomiła operacyjnie system koordynujący loty dronów PansaUTM – uważa Janusz Janiszewski.

Litwa przedstawiła z kolei swoje plany związane z rozwojem UTM. Prezes Oro Navigaciji, Saulius Batavicius podkreślił, że dzięki uczestnictwu we wspólnych inicjatywach, Litwa może się wiele nauczyć od Polski w zakresie nowych technologii. Wśród osiągnięć technologicznych, którymi chwaliła się Agencja było wdrożenie najnowszych funkcjonalności iCAT, a także strategiczny projekt, jakim jest NaviHUB. Eksperci PAŻP zaprezentowali operacyjne działanie PansaUTM i omówili najnowszą wersję systemu. Kolejnym tematem była współpraca z siłami zbrojnymi w wymiarze sojuszniczym. – Polska agencja zdobyła sporo doświadczenia, wspierając ćwiczenia NATO w polskiej przestrzeni powietrznej – dodał Janiszewski.

Spotkanie było kontynuacją wrześniowej wizyty przedstawicieli PAŻP w Wilnie, gdzie omawiano kwestie współpracy operacyjnej, rozwoju technologicznego oraz potrzeby działania w zakresie zmian klimatycznych.

FacebookTwitterWykop

Czytaj więcej

lotnictwo komunikacyjne
Pilot samolotu komunikacyjnego zwykle godzinę przed lotem musi stawić się na lotnisku, następnie przeanalizować dokumentację
lotnictwo GA
Jak widać poruszone kwestie mogą wywoływać sporo wątpliwości, nieporozumień czy sporów, a ich rozwiązanie wcale nie wymaga od razu drogi sądowej.
lotnictwo komunikacyjne
Podczas praktyk uczą cię, żebyś na daną sytuację miał przygotowane różne plany działania. Instruktor podaje jakiś przykład i pyta: „Jaki ma pan/pani plan na to?”. Odpowiadasz, że zrobisz to i to. I on wtedy mówi: „To całkiem niezły plan, ale co, jeśli tego nie da...
lotnictwo GA
Firma Westwings zgodnie z zamierzeniami uruchomiła pod koniec 2021 roku swój pierwszy klub pilota w Polsce, oferując pilotom z licencją dostęp do wynajmu samolotów Piper Warrior II bazowanych w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica. Założyciel firmy Michał Zienkiewicz prezentuje...

Nasze strony