Przejdź do treści
Port Lotniczy Lublin

PAŻP dla lubelskiego lotniska

Port Lotniczy Lublin jest najnowszym polskim lotniskiem, działającym zaledwie pół roku. Mimo jeszcze relatywnie niedużego ruchu, PAŻP przywiązuje wielką wagę do rozwoju tego położonego najdalej na wschód polskiego lotniska – powiedział Maciej Piotrowski pełniący obowiązki prezesa PAŻP, zastępca prezesa PAŻP.

Na inwestycje niezbędne do obsługi tego najmłodszego polskiego portu lotniczego PAŻP wydała już kilkanaście milionów złotych.

Na łączny koszt inwestycji poczynionych przez PAŻP na potrzeby Portu Lotniczego Lublin składają się:

- wieża kontroli ruchu lotniczego;
- zestaw radiolatarni z dalmierzem DVOR/DME;
- ILS.

17 grudnia 2012 roku kontrolerzy ruchu lotniczego rozpoczęli swoją pracę na lubelskim lotnisku. PAŻP oddelegowała do Lublina 15 osób, które dbają o bezpieczeństwo ruchu lotniczego przez 64,5 godziny tygodniowo.

Nowa wieża kontroli, to dowód na to, że Port Lotniczy Lublin stale się rozwija i udoskonala. Inwestycja jest szczególnie ważna ze względu na to, że wpływa na zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa podróżującym. Budowa wieży została zrealizowana dzięki zaangażowaniu i dobrej współpracy naszego lotniska z instytucją centralną jaką jest PAŻP - mówi prezes zarządu spółki Port Lotniczy Lublin Krzysztof Wójtowicz.

Montaż nowej wieży kontroli ruchu lotniczego rozpoczął się 16 marca br. W ciągu następnych kilku tygodni odbyły się szkolenia operacyjne oraz odbiory techniczne. 6 czerwca 2013 roku służba kontroli ruchu lotniczego przeniosła się do nowej wieży kontroli ruchu lotniczego.
Koszt budowy i wyposażenia nowej wieży, to ponad 7,2 mln zł.

Wcześniej, na potrzeby lubelskiego portu lotniczego PAŻP, za 2,6 mln złotych, kupił zestaw radiolatarni z dalmierzem DVOR/DME. Radiolatarnia DVOR zainstalowana w komplecie z dalmierzem DME to system radiowy, który dzięki specjalnym odbiornikom w samolocie - umożliwia pilotowi odczytanie namiaru prowadzącego do radiolatarni oraz podaje mu odległość od niej. W oparciu o to urządzenie opracowano i wdrożono procedury lotnicze dla Portu Lotniczego Lublin

PAŻP zrealizuje obecnie trzecią inwestycję dla lubelskiego lotniska. Jeszcze we wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę na budowę systemu ILS, z wyłonioną w drodze publicznego przetargu, poznańską firmą Telbud. Wartość inwestycji to 2 794 601 złotych netto.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej we współpracy z zarządcą lotniska – Portem Lotniczym Lublin i wykonawcą starają się przyspieszyć umowne terminy realizacji inwestycji. Gotowe są już fundamenty, prace budowlane są - pomimo początkowo niesprzyjającej aury - już bardzo zaawansowane. Zakończenia prac budowlanych spodziewamy się jeszcze w lipcu, wcześniej samolot pomiarowy zweryfikuje jakość systemu.

Trzeba jednak zaznaczyć, że po zakończeniu procesu budowlanego, rozpocznie się proces wdrożenia operacyjnego. Międzynarodowe uregulowania zawarte w: Aneksie 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz w ICAO EUR DOC 012 (Europejskie materiały pomocnicze do oceny usług i wsparcia certyfikacji systemów naziemnych ILS&MLS), zawierają m.in. wymóg bezawaryjnej testowej pracy systemu przed wdrożeniem systemu na nowym lotnisku.

Procedura dopuszczenia systemu ILS/DME do pracy operacyjnej, oprócz wspominanych wyżej 67- dniowych testów niezawodności systemu wynikających z wymagań Załącznika 10 ICAO, obejmuje uzyskanie wpisu do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych, oraz publikację informacji o urządzeniu w Zbiorze Informacji Lotniczych AIP Polska.

PAŻP dołoży wszelkich starań, aby czas potrzebny na wdrożenie urządzenia do pracy operacyjnej był jak najkrótszy.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony