PAŻP coraz bliżej przekształcenia w spółkę
- Ustawa o przekształceniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w spółkę jeszcze w tym roku zostanie włączona do wykazu prac legislacyjnych - ogłosiła p. o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska podczas Forum Lotniczego w Warszawie.
- Przez ostatnie lata sporo osób zaspało. Słabo się rozwijaliśmy - przyznała Jaworska podczas debaty o przyszłości polskiego rynku lotniczego. Odbyła się ona w ramach Forum Lotniczego, zorganizowanego 10 września w Warszawie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
Zdaniem Jaworskiej, najważniejszym czynnikiem ograniczającym rozwój agencji jest jej status prawny, który blokuje rozwój PAŻP zarówno w Polsce, jak i w Europie. - Jeżeli nie przekształcimy się i nie będziemy funkcjonować mocniej za granicą, to zostaniemy zmarginalizowani - przestrzegła.
Jaworska podkreśliła, że ze względu na status Agencji nie może ona podejmować żadnych decyzji, inwestować, czy zarabiać. - Na międzynarodowe imprezy jeżdżę jako cichy obserwator, bez prawa głosu. Oznacza to, że już teraz nie mamy wpływu na wiele decyzji dotyczących naszej przyszłości - podkreśliła Jaworska.
Rozwiązaniem jest przekształcenie Agencji w jednoosobową spółkę skarbu państwa. Toczą się już prace legislacyjne - Mam zapewnienie z ministerstwa skarbu, że ustawa jeszcze w IV kwartale tego roku zostanie włączona do wykazu prac legislacyjnych - ogłosiła p. o. prezesa PAŻP. Jak dodała, spółka zostanie wyłączona z możliwości prywatyzacji.
Obecnie w PAŻP pracuje około 500 kontrolerów. - Pod względem wydajności pracy mamy drugie miejsce w Europie - ogłosiła Jaworska. Przekszałcenie w spółce pozwoliłoby PAŻP stać się ośrodkiem szkoleniowym i zarabiać na szkoleniach i innej działalności. Takie rozwiązania stosują już Czechy czy Słowacja. Dla PAŻP podstawowym źródłem dochodu pozostaje wyłącznie ruch lotniczy na polskim niebie.
W ciągu pięciu najbliższych lat w PAŻP planowane jest wdrożenie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Ambitny plan inwestycyjny Agencji zakłada, że do 2019 roku zrealizowane zostaną w agencji inwestycje o wartości 1 mld zł. Pieniądze te przeznaczone zostaną m.in. na wdrożenie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym, ale też budowę niezbędnej infrastruktury, jak nowych radarów, radiostacji czy zapasowego centrum szkoleniowego.
Komentarze