Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP coraz bliżej przekształcenia w spółkę

- Ustawa o przekształceniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w spółkę jeszcze w tym roku zostanie włączona do wykazu prac legislacyjnych - ogłosiła p. o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska podczas Forum Lotniczego w Warszawie.

- Przez ostatnie lata sporo osób zaspało. Słabo się rozwijaliśmy - przyznała Jaworska podczas debaty o przyszłości polskiego rynku lotniczego. Odbyła się ona w ramach Forum Lotniczego, zorganizowanego 10 września w Warszawie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zdaniem Jaworskiej, najważniejszym czynnikiem ograniczającym rozwój agencji jest jej status prawny, który blokuje rozwój PAŻP zarówno w Polsce, jak i w Europie. - Jeżeli nie przekształcimy się i nie będziemy funkcjonować mocniej za granicą, to zostaniemy zmarginalizowani - przestrzegła.

Jaworska podkreśliła, że ze względu na status Agencji nie może ona podejmować żadnych decyzji, inwestować, czy zarabiać. - Na międzynarodowe imprezy jeżdżę jako cichy obserwator, bez prawa głosu. Oznacza to, że już teraz nie mamy wpływu na wiele decyzji dotyczących naszej przyszłości - podkreśliła Jaworska.

Rozwiązaniem jest przekształcenie Agencji w jednoosobową spółkę skarbu państwa. Toczą się już prace legislacyjne - Mam zapewnienie z ministerstwa skarbu, że ustawa jeszcze w IV kwartale tego roku zostanie włączona do wykazu prac legislacyjnych - ogłosiła p. o. prezesa PAŻP. Jak dodała, spółka zostanie wyłączona z możliwości prywatyzacji.

Obecnie w PAŻP pracuje około 500 kontrolerów. - Pod względem wydajności pracy mamy drugie miejsce w Europie - ogłosiła Jaworska. Przekszałcenie w spółce pozwoliłoby PAŻP stać się ośrodkiem szkoleniowym i zarabiać na szkoleniach i innej działalności. Takie rozwiązania stosują już Czechy czy Słowacja. Dla PAŻP podstawowym źródłem dochodu pozostaje wyłącznie ruch lotniczy na polskim niebie.

W ciągu pięciu najbliższych lat w PAŻP planowane jest wdrożenie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Ambitny plan inwestycyjny Agencji zakłada, że do 2019 roku zrealizowane zostaną w agencji inwestycje o wartości 1 mld zł. Pieniądze te przeznaczone zostaną m.in. na wdrożenie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym, ale też budowę niezbędnej infrastruktury, jak nowych radarów, radiostacji czy zapasowego centrum szkoleniowego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony