„Glass Cockpit, pułapki nowoczesności”, czyli o tym, że warto mieć w kokpicie mapę z wyrysowaną trasą lotu. Prezentacja z Konferencji Bezpieczeństwa Lotów AW
13 kwietnia 2024 r., w Aeroklubie Warszawskim odbyła się konferencja dotyczącą Bezpieczeństwa lotów General Aviation. Wydarzenie było dedykowane wszystkim entuzjastom lotnictwa zainteresowanym tematyką bezpieczeństwa w powietrzu. Moderatorem spotkania była Aleksandra Kutz.
Podczas konferencji prelegenci poruszyli wiele ciekawych zagadnień, w tym m.in. „Podstawy prawne działań komisji oraz prezentacja statystyk dotyczących bezpieczeństwa w polskim lotnictwie” (Krzysztof Miłkowski z PKBWL), „Glass Cockpit, pułapki nowoczesności – omówienie wyzwań związanych z nowoczesnymi technologiami w kokpitach” (Robert Pietracha z WizzAir, "Wybrane zdarzenia samolotowe oraz szybowcowe, wymiana doświadczeń i wnioski" (Jacek Bogatko i Patrycja Pacak), "Zmiany w przestrzeni powietrznej w FIR EPWW" (Maciej Dróżdż), a na koniec nastąpiła wymiana spostrzeżeń i uwag na temat wykonywania operacji w ATZ EPBC – informator AFIS.
Konferencja Bezpieczeństwa Lotów General Aviation odbyła się on-line na kanale YouTube Aeroklubu Warszawskiego.
Jedną z ciekawszych prezentacji była ta zatytułowana „Glass Cockpit, pułapki nowoczesności – omówienie wyzwań związanych z nowoczesnymi technologiami w kokpitach”. Temat zreferował Robert Pietracha, pilot komunikacyjny na co dzień pełniący funkcję kapitana w liniach lotniczych Wizz Air, ale też instruktor samolotowy.
Prelegent przybliżył kwestię nowoczesnych glass kokpitów w samolotach, wad i zalet monitorów w kokpicie. Podkreślał, że nowoczesność może być też pułapką, ale upgrade awioniki powoduje zmniejszenie masy samolotu, co przekłada się na lepsze osiągi, efektywniejsze zużycia paliwa i zwiększenie udźwigu i jest to jest coś w co warto inwestować.
Z jego wypowiedzi możemy się dowiedzieć, jak ważne jest mieć świadomość, że nowoczesne wyświetlacze czasami zapewniają nadmiar informacji, które nie są istotne i podczas lotu powodują rozpraszanie uwagi pilota. Kłopotem dla lotnika może być samo przestawienie się na konkretną awionikę bowiem każdy kokpit może być inny i ważna jest sprawność manualna posługiwania się konkretnymi urządzeniami. Ważna jest również świadomość, że przyrządy pokładowe mogą okłamywać, co tylko potwierdza, że dobrą praktyką jest, aby uczyć oceniać parametry lotu patrząc za okno.
Na koniec, gość konferencji poruszył kwestię GPS, jako narzędzia nawigacyjnego, które nie zawsze może działać prawidłowo. Podkreślał, iż w samolotach komunikacyjnych dostępna jest również nawigacja bezwładnościowa, natomiast w konstrukcjach general aviation GPS jest jedynym przyrządem nawigacyjnym, więc w rezerwie warto mieć mapę w wyrysowaną trasą lotu.
Dodatkowo omówił dwa zagrożenia, których wystąpienie może powodować duże wyzwanie dla pilotów, tj. GPS Jamming oraz bardziej niebezpieczny GPS Spoofing, który może zakłamywać zobrazowanie pozycji samolotu.
Prezentacja „Glass Cockpit, pułapki nowoczesności” – omówienie wyzwań związanych z nowoczesnymi technologiami w kokpitach” zaczyna się od 1:17:30 poniższego materiału i trwa niecałą godzinę. Zapraszamy do zapoznania się z materiałem:
Konferencja Bezpieczeństwa Lotów Aeroklubu Warszawskiego
Komentarze