Przejdź do treści
Źródło artykułu

Od przybytku głowa nie boli

Jedna aglomeracja i dwa lotniska? W Europie to nic nadzwyczajnego. Wyboru dogodnego portu lotniczego można dokonać nie tylko w Berlinie, Londynie, czy Paryżu, ale również w znacznie mniejszych miastach: Glasgow, Sztokholmie czy Mediolanie. Jak funkcjonują europejskie cywilne „dwulotniskowce"?

Glasgow

W hali przylotów Glasgow International Airport nie ma tłumów, choć to największe lotnisko w Szkocji. Rocznie obsługiwanych jest tu około ośmiu milionów pasażerów. Nocą jednak, otwarte są nieliczne sklepy i bary, a podróżnych jest znacznie mniej niż w ciągu dnia.

Port położony jest tylko trzynaście kilometrów od centrum miasta, pasażerowie jednak skarżą się na słabą komunikację z sercem Glasgow.
[…]
Na sąsiednie Glasgow - Prestwick przyleciałem z Warszawy Boeingiem 737. Lotnisko to obsługuje głównie tanie linie lotnicze. Rocznie korzysta z niego blisko dwa i pół miliona pasażerów. Do centrum miasta mam czterdzieści sześć kilometrów pociągiem. Pokazując konduktorowi kartę pokładową dostaję pięćdziesiąt procent zniżki na podróż w dowolne miejsce Szkocji.
[…]
- Oba lotniska w Glasgow działają na różnych rynkach i każde z nich rozwija się w swoich kierunkach - mówi Scott Taylor, szef marketingu Glasgow City. - Miasto tylko zyskuje. Pojawia się więcej bezpośrednich połączeń lotniczych, tysiące ludzi pracuje, a Glasgow jest coraz bardziej konkurencyjne na arenie międzynarodowej - podkreśla Taylor. Dwa lotniska to dobrodziejstwo.

Sztokholm

Szwedzi, swoje największe w kraju lotnisko Stockholm-Arlanda Flygplats, ulokowali czterdzieści dwa kilometry od centrum stolicy. Przez pięć terminali przewija się rocznie ponad osiemnaście milionów pasażerów.

- Umiejscowienie Arlandy na obrzeżach pozwoliło uniknąć zagęszczonego ruchu w środku miasta. Do centrum można dostać się z lotniska w dwadzieścia minut, a pociągi kursują praktycznie co chwilę - informuje Per Holmlund ze Stockholm Businnes Region.

[…]

W żaden sposób nie przeszkadza mu pobliski Sztokholm-Bromma, który jest czwartym pod względem liczby pasażerów portem lotniczym w Szwecji. Co roku, ponad dwa miliony osób korzysta z tego małego lotniska, oddalonego zaledwie dziewięć kilometrów od centrum Sztokholmu.
[…]
Większość klientów lotniska to biznesmeni. Zarząd Sztokholm-Bromma ceni sobie współpracę z firmami. Oferuje między innymi wynajem powierzchni biurowych na terenie portu, czy atrakcyjne cenowo powierzchnie reklamowe.

- Oba lotniska w Sztokholmie koncentrują się na innych usługach. Arlanda obsługuje głównie - priorytetowe dla nas - połączenia międzynarodowe, a Bromma koncentruje się większości na lotach krajowych i obsłudze biznesu. W ten sposób sztokholmskie porty lotnicze efektywnie się uzupełniają - dodaje Per Holmlund.

Mediolan

W największym włoskim ośrodku finansowo-gospodarczym również funkcjonują dwa lotniska: Malpenza i Linate. Obydwoma zarządza spółka akcyjna SEA, kontrolowana przez urząd miejski w Mediolanie. Podobnie jak w Glasgow i Sztokholmie, porty lotnicze sprawnie dzielą się rynkiem.

Mediolan - Malpenza znajduje się czterdzieści osiem kilometrów od centrum miasta. Jest jednym z dwóch największych portów lotniczych Włoch. Do plusów lotniska pasażerowie zaliczają sprawność obsługi i mimo morza podróżnych, brak większego tłoku na terminalach. Ponadto ciekawie zorganizowane są punkty zabaw, w których można zostawić dzieci podczas oczekiwania na odprawy. Wad też nie brakuje.

[…]

Port lotniczy Mediolan - Linate, ze względu na niewielką odległość od miasta (siedem kilometrów), służy głównie krótszym lotom zagranicznym, oraz krajowym.

[…]

- Linate może być alternatywą dla Malpenzy, ale jego przeznaczenie jest tak naprawdę inne. Lubię kameralność tego portu lotniczego. Stąd latam do innych miast włoskich, choć nie brakuje tu również lotów międzynarodowych - opowiada Marco Defazio.

***

Jak widać od lotniskowego przybytku miasta nie cierpią. Wręcz odwrotnie. Konkurencja między portami lotniczymi w tych samych aglomeracjach jest minimalna lub nie ma jej wcale. Lotniska skupiają się na swoich klientach i rozwijają w kierunkach wyznaczanych przez rynek.

Pełna treść artykułu autorstwa Piotra Babickiego na stronie lotniska Gdynia-Kosakowo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony