Przejdź do treści
Katastrofy w przestworzach - luty, marzec 2024 (fot. materiały prasowe disney.pl)
Źródło artykułu

Nowy sezon serii "Katastrofy w przestworzach" na kanale National Geographic

Już 19 lutego 2024 r. fani lotnictwa zobaczą pierwszy z dziesięciu odcinek nowej serii "Katastrofy w przestworzach". W nowym sezonie poznamy kulisy najsłynniejszych wypadków lotniczych.

Mówi się, że bezpieczeństwo w lotnictwie poprawia się z każdą katastrofą. Choć to stwierdzenie brzmi makabrycznie, nie jest dalekie od prawdy. W programie „Katastrofy w przestworzach” czołowi naukowcy, na podstawie zapisów czarnych skrzynek i zeznań świadków, pomagają zrozumieć najważniejsze wypadki z udziałem samolotów.

Gdy rozbija się samolot, śledczy szukają wszelkich sposobów, by poznać przyczyny wypadku. Odpowiedzi można szukać w serii „Katastrofy w przestworzach”. Premiery w poniedziałki od 19 lutego o godz. 21:00 w National Geographic.

W nowym sezonie lubianego przez widzów programu „Katastrofa w przestworzach” poznamy kulisy wypadków lotniczych, włącznie ze skrupulatną analizą przyczyn. W lutowych odcinkach wrócimy m.in. do sprawy Boeinga 737 MAX 8, który rozbija się tuż po starcie z Addis Abeby. Giną wszyscy na pokładzie. To drugi wypadek maszyny tego typu w ciągu pięciu miesięcy. W kolejnym odcinku "Groza nad Pacyfikiem" kadłub boeinga 747 rozrywa eksplozja. Załodze udaje się wylądować. Eksperci podejrzewają atak terrorystów, ale przyczyna okazuje się inna.

Katastrofy w przestworzach - luty, marzec 2024 (fot. materiały prasowe disney.pl)2

(fot. materiały prasowe disney.pl)

W kolejnych odcinkach:

„Tragiczny transfer"
Wyczarterowany samolot typu Piper Malibu, wiozący argentyńskiego napastnika Emiliana Salę do nowego klubu Cardiff City, znika z radaru nad kanałem La Manche. Wiadomość szybko dociera do mediów, sprawą zaginięcia słynnego piłkarza interesuje się cały świat. Brytyjscy śledczy ustalają, że maszyna rozpadła się w powietrzu, zanim uderzyła w wodę. Gdy udaje się odnaleźć wrak, dochodzenie obiera kierunek, którego nikt się nie spodziewał.

„Niezwykłe lądowanie" 
Gdy podczas lotu Pilgrim Airlines 458 spod podłogi nagle strzelają płomienie, dla załogi jest jasne, że musi jak najszybciej lądować. Mimo zadymienia kabiny, piekielnego gorąca i przy skrajnie złej widzialności udaje posadzić maszynę na zamarzniętym jeziorze Scituate. W ciągu kilku minut pożar niszczy wszelkie ślady, które mogłyby ujawnić jego przyczynę. Samolot nie miał rejestratora pokładowego, więc dopiero zeznania ocalałego pilota przynoszą przełom w śledztwie.

„Bez ostrzeżenia"
Dwa samoloty z turystami, zbliżające się do przepięknego wodospadu na Alasce, niespodziewanie zderzają się w powietrzu. Mniejszy się rozpada, giną wszyscy na pokładzie, konstrukcja większego wytrzymuje zderzenie, ale wskutek uszkodzeń maszyna wpada zatoki. Ocalały pilot zeznaje, że drugi samolot pojawił się całkowicie niespodziewanie. Oględziny wraku pozwalają szybko ustalić, jak wyglądała tragiczna kolizja, ale znalezienie jej przyczyny okazuje się znacznie trudniejsze.

„Pokład w ogniu"
Zaledwie kilka minut po starcie lotu Saudi Arabian Airlines 163 z lotniska w Rijadzie wybucha pożar. Załodze udaje się zawrócić i wylądować, ale pożar szybko trawi cały samolot, zabijając 301 osób - wszystkich, którzy byli na pokładzie. To jeden z najtragiczniejszych wypadków lotniczych w historii. Saudyjscy śledczy, z pomocą amerykańskiej NTSB, muszą ustalić, co było przyczyną pojawienia się ognia i dlaczego nie przeprowadzono ewakuacji natychmiast po wylądowaniu.

„Mroźne lądowanie"
Kończąc czterogodzinny lot załoga PenAir 3296 wykonuje podejście do trudnego lotniska na jednej z wysp Alaski. Warunki pogodowe są trudne, margines błędu znikomy, mimo to zapada decyzja o lądowaniu. Pilotom nie udaje się wyhamować, samolot wyjeżdża poza koniec pasa i omal nie wpada do wody. Śledczy przez długi czas nie potrafią ustalić przyczyny wypadku. Zmienia się to po oględzinach błędnie podłączonych przewodów i odkryciu, że maszyna lądowała z silnym tylnym wiatrem.

Miejsce katastrofy PenAir 3296 (fot. NTSB, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

Miejsce katastrofy PenAir 3296 (fot. NTSB, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

„Niedokończone szkolenie"
DC-8 z jedynie trzema działającymi silnikami ma wystartować z Kansas City i wykonać przelot do placówki serwisowej. Podczas rozbiegu zbacza z pasa i pomimo próby poderwania w powietrze rozbija się. Trzyosobowa załoga ginie. Śledczy postanawiają sprawdzić w kartotekach pilotów ich poziom wyszkolenia. Odkrywają, że symulator, na którym ćwiczyli, nie odzwierciedla rzeczywistych warunków podczas startu na trzech silnikach.

Zapraszamy do obejrzenia 10 odcinków nowego sezonu serii "Katastrofy w przestworzach". Premiery w poniedziałki od 19 lutego 2024 r. o godz. 21:00 na kanale National Geographic.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony