Nowy eksponat w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Niedawno do kolekcji modeli Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie dołączyła makieta samolotu RWD-10 w skali 1:3, którą wykonał i podarował Muzeum Wojciech Kardaś (modelarz, instruktor modelarni lotniczej).
Wojciech Kardaś z Kępna już od ponad 45 lat zajmuje się modelarstwem. W tym czasie wykonał wiele różnych modeli samolotów. Modelarstwem zainteresował się mając 10 lat. Pasją tą zaraził go znajomy ojca.
Model przekazany przez Pana Kardasia otrzymał oznaczenie SP-BGY – jednego z dwóch pierwszych seryjnych egzemplarzy wyprodukowanych wiosną 1937 roku.
– Ogromnie dziękujemy Twórcy za wspaniały eksponat – mówią pracownicy Muzeum.
A oto szczegóły konstrukcji:
- model jest wyposażony w silnik spalinowy;
- makieta jest w dużym stopniu drewniana z listewkami profilującymi kształt kadłuba (konstrukcja kratownicowa);
- elementy profilujące i kształt kadłuba zostały wykonane z drewna;
- skrzydła i stery również są konstrukcji drewnianej;
- model pokryto płótnem lotniczym;
- model posiada odwzorowaną tablicę przyrządów.
Wymiary:
- wysokość: 0,63 m
- długość: 2,06 m
- rozpiętość: 2,5 m
Przypomnijmy, że RWD-10 – polski samolot akrobacyjny używany przez polskie lotnictwo sportowe w latach 1933–1939 – skonstruowany został przez zespół konstrukcyjny RWD.
Głównym konstruktorem był Jerzy Drzewiecki z zespołu RWD w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych. Pierwszy prototyp (nr fabr. 73, znaki rejestracyjne SP-ALC) z silnikiem Cirrus Hermes IIB został oblatany w lipcu 1933 roku przez konstruktora.
Po udoskonaleniach RWD-10 (badania w locie prowadził pilot doświadczalny Kazimierz Chorzewski) był najbardziej „rasowym” samolotem akrobacyjnym dwudziestolecia międzywojennego w Polsce.
Pierwszy publiczny pokaz akrobacji z użyciem tego samolotu, w wykonaniu Andrzeja Włodarkiewicza, miał miejsce 14 i 15 września 1935 r. w Warszawie. Pokaz odbył się w ramach III Międzynarodowego Meetingu Lotniczego na lotnisku mokotowskim.
Zapraszamy do Muzeum!
Komentarze