Przejdź do treści

Nowe trasy dla lotów transportowych BSP

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała, że w dniu 4.07.2022 r. ruszyły kolejne regularne loty transportowe z użyciem bezzałogowych statków powietrznych. Tym razem do istniejących już tras dołączyły połączenia Ostrołęka-Pułtusk, Ostrołęka-Ostrów Mazowiecka oraz Ostrołęka-Łomża.

Regularne loty dronów transportowych będą realizowane przez firmę, która świadczy usługi na rzecz systemu opieki zdrowotnej. Kursy będą odbywać się systematycznie z początkiem dnia 4.07.2022 r. w godzinach 11:00 – 15:45 czasu lokalnego przy wykorzystaniu statku powietrznego o konstrukcji VTOL. Pułap lotu tego statku wynosi 100 m AGL, a prędkość ok. 72 km/h. Operator systemu BSP ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo misji oraz za ustąpienie pierwszeństwa innym użytkownikom przestrzeni. Dron wyposażony jest w ADS-B IN/OUT oraz system kamer umożliwiający obserwację trasy przelotu.

Dla podniesienia bezpieczeństwa całego przedsięwzięcia, osób i mienia znajdujących się w rejonie lotów, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała strefy geograficzne DRA-RL 216-222 na podstawie Wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r., w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, które zostały opublikowane w systemie PansaUTM i zobrazowane w aplikacji mobilnej DronRadar. Dodatkowo zostało również opublikowane ostrzeżenia nawigacyjne w formie NOTAM N3677/22, widoczne na stronie airspace.pansa.pl, po włączeniu widoku BSP/BVLOS.

Łączna długość tras stref geograficznych wynosi ponad 122 km, a ich granice pionowe mieszczą się w zakresie od 60 m AGL do 120 m AGL. Rzeczywista wysokość lotu BSP wyniesie 100 m AGL.

Loty, a tym samym aktywność stref geograficznych DRA-RL 216-222 UAV BVLOS rozpoczęły się w poniedziałek.

W związku z tym, PAŻP zwraca się z prośbą do użytkowników przestrzeni powietrznej o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie tras lotów BSP. Pomimo, że trasy zostały poprowadzone z pominięciem lądowisk oraz regionów lotów paralotni/motolotni, warto mieć na uwadze ich przebieg planując swoje loty.

Regularne loty długodystansowe odbywają w kategorii "szczególnej" zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 6 czerwca 2020 r.) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych na podstawie specjalnego zezwolenia na operację wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Współrzędne geograficzne strefy lotów oraz zobrazowanie tras:

Trasa Ostrołęka – Łomża

Trasa Ostrołęka – Łomża (fot. PAŻP)

Lądowisko BSP Ostrołęka
53°03’49″N 21°35’50″E
53°03’50″N 21°36’24″E
53°04’13″N 21°37’04″E
53°04’34″N 21°38’19″E
53°05’38″N 21°46’00″E
53°09’15″N 22°03’44″E
Lądowisko BSP Łomża

Trasa Ostrołęka – Ostrów Mazowiecka

Trasa Ostrołęka – Ostrów Mazowiecka (fot. PAŻP)

Lądowisko BSP Ostrołęka
52°49’44.16″N 21°54’9.24″E
52°48’39.62″N 21°53’30.00″E
52°48’39.54″N 21°53’29.97″E
Lądowisko BSP Ostrów Mazowiecka

Trasa Ostrołęka – Pułtusk

Trasa Ostrołęka – Pułtusk (fot. PAŻP)

Lądowisko BSP Ostrołęka
53°03’27″N 21°35’02″E
52°41’52″N 21°07’07″E
Lądowisko BSP Pułtusk

FacebookTwitterWykop

Nasze strony