Nowe skrzydła dla Orlików z Okęcia
Rozpoczął się proces modernizacji dwunastu samolotów PZL TC I do wersji TC II Advanced.
Pierwsze cztery z dwunastu samolotów PZL-130 TC-I Orlik, które stacjonują w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, zostały już przetransportowane do zakładów PZL Warszawa-Okęcie (Airbus) w celu ich kompleksowej modernizacji.
Umowę w tej sprawie, 19 grudnia ubiegłego roku, podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia MON płk Dariusz Pluta oraz prezes PZL „Warszawa-Okęcie" SA Manuel Eduardo Heredia Ortiz i wiceprezes Władysław Skorski. Zgodnie z tym kontraktem samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przyszłych dekadach.
Kadłub samolotu Orlik wersji TC I ze zdjętym silnikiem
Zakres prac jest duży. W pierwszym etapie prac wymienione zostaną skrzydła, silniki i śmigła, zmodyfikowany będzie kadłub i łoże silnika. W dalszej kolejności zostaną zmodernizowane kabiny pilotów. Istniejące oprzyrządowanie zostanie zastąpione przez cyfrowe wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, nawigacji oraz ostrzegawcze. Samoloty zostaną wyposażone także w nowe radiostacje, systemy ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz o ruchu lotniczym służący unikaniu kolizji. Dodatkowo otrzymają również klimatyzacje i całkowicie nowe wszelkie instalacje elektryczne. Wszystkie Orliki opuszczą zakłady na Okęciu z tzw. zerowym resursem.
Samolot PZL 130 TC I Orlik gotowy do transportu do Warszawy
Po tej modernizacji każdy z nich będzie mógł spędzić w powietrzu około 12 tys. godzin. Umowa ma zostać zrealizowana do 30 października 2020 r., a jej wartość wynosi 186 mln zł.
Samoloty Orlik w wersji TC I już podczas prac na hali w PZL Warszawa-Okęcie
Samoloty Orlik w wersji TC I już podczas prac na hali w PZL Warszawa-Okęcie
Orliki to samoloty przeznaczone do podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych.
Komentarze