Nowe możliwości współpracy Polskiej Grupy Lotniczej z instytucjami naukowo-badawczymi
O nowych możliwościach i formach współpracy Polskiej Grupy Lotniczej z krajowymi ośrodkami naukowo-badawczymi dyskutowano podczas warsztatów, które odbyły się 4 marca w Wojskowej Akademii Technicznej. Spotkanie zostało zorganizowane przez Wydział Mechatroniki i Lotnictwa oraz Szkołę Doktorską WAT. Jego głównym celem było określenie potrzeb Polskiej Grupy Lotniczej, w tym Polskich Linii Lotniczych LOT w zakresie wsparcia badawczo-rozwojowego.
Polską Grupę Lotniczą powołano w 2018 r. Jej nadrzędnym zadaniem jest konsolidacja sektora lotniczego w Polsce. W skład grupy wchodzą: Polskie Linie Lotnicze LOT, LOT Aircraft Maintenance Services sp. z o.o. (LOTAMS), LS Airport Services SA. (LSAS), LS Technics sp. z o.o. (LST). Grupa dynamicznie się rozwija. Po ostatnich planach przejęcia linii lotniczych Condor stanie się największą firmą lotniczą w regionie. Z kolei krajowe ośrodki naukowo-badawcze w ostatnim okresie nabyły kompetencje w zakresie wsparcia procesu zdatności do lotu samolotów oraz operacji lotniczych. W konsekwencji, naturalnym wydaje się ustanowienie współpracy, tak aby powstał efekt synergii i stworzenie nowej jakości.
W warsztatach, na których spotkał się biznes z ośrodkami naukowymi uczestniczyli przedstawiciele Polskiej Grupy Lotniczej, Polskich Linii Lotniczych, Uniwersytetu Warszawskiego, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego oraz Wojskowej Akademii Technicznej. WAT reprezentowali przedstawiciele nie tylko Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa, ale także Instytutu Optoelektroniki, Wydziału Cybernetyki oraz Szkoły Doktorskiej.
W ramach seminarium, narodowy przewoźnik PLL LOT zaprezentował długą listę – 15 problemów, jakie stwarza realizacja codziennych zadań operacyjnych przewoźnika, i które wymagają wsparcia instytucji naukowo-badawczych. Rozwiązania wielu z nich może podjąć się nasza uczelnia. Do tej pory współpraca bilateralna dotyczyła kształcenia i szkolenia inżynierów personelu zarządzającego zdatnością do lotu statków powietrznych. Spotkanie w znacznej części było poświęcone omówieniu i przedyskutowaniu zidentyfikowanych problemów grupy. Propozycje ich rozwiązania zaprezentowali naukowcy m.in. z Instytutu Optoelektroniki, Wydziału Cybernetyki i Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa. Szkoła Doktorska zaprezentowała nowe możliwości realizacji projektów badawczych doktorantów, poprzez program „doktorat wdrożeniowy”.
Podczas dyskusji podjęto decyzję o utworzeniu zespołu interdyscyplinarnego spośród instytucji biorących udział w warsztatach. Zespół ten będzie spotykał się regularnie i analizował problemy oraz przedstawiał sposoby ich rozwiązania. Osobnym zadaniem będzie wypracowanie sposobu stałej współpracy i finansowania badań. Przedstawiciele Akademii, zaproponowali, aby oprócz standardowego finansowania projektów np. poprzez NCBR oraz umów bilateralnych przyjąć system grantów badawczych, na przykładzie programu Grant Badawczy MON. Następne spotkanie, tym razem zespołu zadaniowego, zostało zaplanowane za dwa tygodnie.
Piotr Zalewski
Komentarze