Sieraków-Lutomek: nowe lądowisko na lotniczej mapie Polski – wywiad dlapilota.pl
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy podobny zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku nowe lądowisko na lotniczej mapie Polski: Sieraków-Lutomek, zlokalizowane w województwie wielkopolskim, w powiecie międzychodzkim, w gminie Sieraków. Kulisy jego powstania, obecny status i plany rozwoju przybliża zarządca obiektu, Jacek Podolski.
Dlapilota.pl: Na lotniczej mapie Polski pojawiło się nowe lądowisko, Sieraków-Lutomek. Proszę przybliżyć kulisy tej inwestycji i jej cel...
Jacek Podolski: Rzeczywiście, gmina Sieraków może pochwalić się kolejnym lądowiskiem na swoim terenie , a dokładnie w miejscowości Lutomek. Długo szukaliśmy odpowiedniego kawałka pola dla tej inwestycji. Pagórkowaty teren eliminował dużą cześć areału. Zależało nam, aby usytuowanie kierunków drogi startowej było najkorzystniejsze dla prowadzonych operacji lotniczych (272/092) oraz długość pasa wynosiła powyżej 600m. Wszystkie te argumenty determinowały wnikliwą analizę terenu oraz indywidualne podejście do każdego potencjalnego wyboru.
W końcu zapadła decyzja o wyborze, lecz następną kwestią bez której inwestycja nie powiodłaby się było uzyskanie zgody Burmistrza Gminy Sieraków na lotnicze wykorzystanie terenu co dzięki przychylności władzy odbyło się bez trudu.
Kolejną osobą, która przyszła nam z pomocą był Jakub Woźniak. To człowiek (pasjonat lotnictwa) odpowiedzialny za całą dokumentację do ULC. Pierwsze spotkanie terenowe z Jakubem odbyliśmy 11.11.2022r. W trakcie procedowania dokumentacji za prace agrotechniczne zabrał się brat Adam (absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu) który z nienaganną starannością rozpoczął prace od zaorania ziemi. Dalsze zabiegi agrotechniczne pozwoliły uzyskać teren gotowy do wysiewu mieszanki traw przeznaczonych do celów lotniczych. Dużą zaletą była możliwość podlania RWY w trakcie wschodów. Skorzystaliśmy z ujęcia wody służącego do podlewania upraw jakim dysponuje gospodarstwo Adama. Latem ubiegłego roku rozpoczęliśmy pierwsze koszenie trawy na lądowisku, które przeplatało się z wałowaniem 5T walcem w celu uzyskania idealnie równej powierzchni.
Decyzja ULC o wpisaniu lądowiska do rejestru i nadania wskaźnika lokalizacji EPSP nastąpiła po ponad roku 18.12.2023r.
Celem tej inwestycji niewątpliwie było spełnienie marzeń związanych z lataniem, a możliwość posiadania lądowiska w odległości kilkunastu kilometrów od domu tylko potęguje te doznania. Inwestycja ta posłuży również celom komercyjnym.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury obiektu, z pewnością jego zaletą jest zainstalowane oświetlenie...
JP: Tak, zdecydowałem się na montaż stałych lamp w płytach wskazujących próg pasa jak również krawędziowych zgodnie z wyznaczony celem. Oświetleniem steruję ze smartfona przy pomocy aplikacji co jest dużą zaletą. Zarówno z powietrza jak i z ziemi można uruchomić system. Poza oświetleniem RWY widoczny jest też wiatrowskaz umieszczony na dachu sąsiadującego budynku. Budynek z wiatrowskazem to hangar mogący pomieścić do 3 statków powietrznych wielkości Cessny 172 z bieżącą wodą i zasilaniem elektrycznym.
Dlapilota.pl: Lokalizacja lądowiska z pewnością będzie dla pilotów dużą zaletą. Proszę opowiedzieć o atrakcjach okolicy...
JP: Lądując na EPSP jesteśmy w centrum KRAINY 100 JEZIOR na terenie NATURY 2000.Podstawą rozwoju turystyki stanowią na tym obszarze korzystne uwarunkowania środowiskowe, do których zaliczyć należy atrakcyjny, czysty, pojezierny krajobraz „Kraina 100 Jezior”, położenie na Wielkiej Pętli Wielkopolski oraz duży udział lasów m.in. Puszcza Notecka. Sieraków, prawdziwe serce tego obszaru oddalone 8km od lądowiska, to świetne miejsce na weekendowy pobyt. Mają tu sporo domków na wynajem, są przyjemne pensjonaty i spokojne agroturystyki. To też miejsce licznych zabytków jak np. Zamek rodu Opalińskich z sarkofagami. Duża liczba akwenów wodnych z jez. Chrzypskim na czele (304ha) daje możliwość korzystania z kąpielisk, odpoczynku oraz pasjonatom wędkarstwa niezapomnianych przeżyć. Dzięki dużej powierzchni lasów to idealne miejsce na jesienne grzybobranie.
Dlapilota.pl: Czy odwiedzający EPSP mogą się spodziewać jakiś specjalnych bądź nietypowych procedur?
JP: Choć jestem pilotem z małym doświadczeniem uważam, że EPSP jest wymagającym lądowiskiem. Lądując na kierunku 092 tuż przed progiem (40m) przelatujemy na drogą powiatową natomiast na kierunku 272 przed początkiem RWY mamy do czynienia z mocno opadającym terenem. Po stronie północnej w odległości 15m od krawędzi pasa biegnie granica śródpolna z kilkunastoma drzewami. EPSP znajduje się w strefie MRT22, dlatego obowiązkowo przed lotem należy zweryfikować w AUP czy strefa jest aktywna. Wykonując kręgi północy i południowy przelatujemy odpowiednio nad miejscowościami Lutom i Lutomek.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne zarządcy obiektu?
JP: Na ten moment jestem niezmiernie szczęśliwy, że udało się zrealizować wszystkie plany i założenia na 2023r. W najbliższym czasie poza pielęgnacją (nawożenie, koszenie, wałowanie) nie planuje inwestycji. Chcę się cieszyć i korzystać.
Dlapilota.pl: Jak w kilku słowach zachęciłby Pan do przylotów na lądowisko EPSP?
JP: Kraina 100 Jezior z powietrza i lądu jest równie atrakcyjna. Duża ilość jezior oferuje liczne atrakcje jak wypoczynek na plaży, przygodę z rybami, spokojną wyprawę rowerem wodnym lub kajakiem. To co wyróżnia ten obszar od innych to brak tłumów. To idealne miejsce na regeneracyjny pobyt zdala od zgiełku miasta.
ZAPRASZAM NA EPSP!!
Przed przylotem proszę o kontakt tel: +4861 1021179
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
JP: Dziękuję.
Odwiedź profil lądowiska Sieraków-Lutomek na portalu lotniska.dlapilota.pl
Komentarze