Kompendium wiedzy dla pilotów, czyli trzy interesujące pozycje na lotniczym rynku wydawniczym
21 marca 2022 r. na lotniczym rynku wydawniczym, pojawi się kompendium wiedzy dla pilotów - trzy interesujące podręczniki:
- Frazeologia lotnicza w przestrzeni niekontrolowanej
- Zakładanie lądowisk w Polsce i
- Poradnik pilota
Autorem i współautorem publikacji jest Tomasz Major który do napisania Frazeologii lotniczej poprosił znanego i lubianego eksperta Mirosława Martynka informatora FIS Poznań z ponad 40. letnim doświadczeniem. Do Poradnika Pilota, Tomasz, zaprosił cenioną Magdalena Rekść-Kopyłowicz która na co dzień pracuje jako informator FIS Gdańsk, Inspektor i ekspert bezpieczeństwa w zakresie przestrzeni niekontrolowanej w PAŻP. O tym jak zakładać lądowiska sprawnie i bezproblemowo, napisał ten który założył ich już cztery, pilot z zacięciem, romantyczny Tomasz Major.
Książki w wysyłce będą dostępne od poniedziałku.
Poradnik dla pilotów samolotów ultralekkich
Autorzy – Informator FIS i pilot GA omawiają wszystkie najważniejsze aspekty awiacji ultralekkiej i nowoczesnej - z perspektywy obydwu stron częstotliwości FIS. Odczarowane zostały swobodnym językiem przestrzenie i strefy, opisany wlot w strefy kontrolowane, ADIZ, nietypowe sytuacje w locie, ale także szczegółowo omówione zostały zasady wykonywania przewozu lotniczego i usług lotniczych oraz wykonywanie startów i lądowań w miejscach innych, niż lądowiska ewidencjonowane. Autorzy barwnie opisują minima dla awiacji ultralekkiej, ale też pochylają się nad praktycznymi aspektami składania planu lotu, z przelotem przez przestrzenie kontrolowane oraz wieloma innymi zagadnieniami istotnymi w praktyce lotniczej pilota samolotów ultralekkich i innych nowoczesnych wehikułów latających.
Pilot znajdzie w książce wiele praktycznych wskazówek, jak planować lot i jak go wykonywać.
Książka napisana jest językiem lekkim; autorzy celowo zrezygnowali z konwencji podręcznikowej. Książka jest encyklopedią pilota samolotów ultralekkich – obowiązkowym narzędziem na półce każdego pilota samolotów ultralekkich, ale także praktycznym narzędziem przydatnym w kokpicie podczas lotu. Precyzyjne odniesienia do przepisów powodują, że Poradnik jest doskonałym narzędziem w procesie szkolenia, ale także idealną bazą wiedzy dla praktykujących pilotów.
Książkę można nabyć w sklepie dlapilota.pl (LINK)
Frazeologia lotnicza w przestrzeni niekontrolowanej
Latając w Nepalu nie możemy się nadziwić, że wszyscy piloci, czy to w Jomsom pod Annapurną, w Lukli pod Everestem, czy też w Terrai na sawannie komunikują się ze sobą po angielsku. Dobrze byłoby w Polsce nie wykluczać nikogo z dostępu do informacji, ideał to jednak, podobnie jak w Nepalu, korespondencja w jednym uniwersalnym języku. Chyba jeszcze trochę czasu upłynie zanim to się stanie; może na początek tylko standardowe informacje po angielsku?
Lecąc z Krakowa na Mazury daleko przed Warszawą wlatujemy w TMA – robi się światowo, Dreamliner po starcie z Okęcia zmierza za Atlantyk, Triple Seven zniża się do lądowania po kilkugodzinnym locie z Dubaju, a DHL za chwilkę poleci do Chin. Ultralekki Batman jest prawdziwkiem w tym towarzystwie. – Mieli dzielnie powietrze na 6000 ft na trasie z Agro Air Camp pod Krakowem do Mazury Air Camp (ICAO:EPRD) gdzieś pod rosyjską granicą. Korespondencja krótka, sformalizowana, a na koniec kontroler żegna Batmana „Bawcie się dobrze!”. No i Batman przechodzi na Olsztyn. - Tu już swojsko: wszyscy wylewni, korespondencja się wydłuża. Już nie Nowy Jork, Frankfurt, czy jakaś tam Doha, ale Makosieje, Bajdyty i Niemiry.
Na półce sterta książek i podręcznik w w tematach „Łączność”, „Airspeak”, „Aviation English”. Każda z nich opasła i koncentruje się na bardzo sformalizowanej korespondencji z ATC w przestrzeniach i na lotniskach kontrolowanych. Wydrukowaliśmy podstawy prawne – kilkaset stron dokument w, w których zapisana jest frazeologia lotnicza.
A gdyby tak wszystko skrócić do małej książeczki i skroić na potrzeby lotników przemieszczających się głównie w przestrzeniach niekontrolowanych?
Książkę można nabyć w sklepie dlapilota.pl (LINK)
Zakładanie lądowisk w Polsce
Długi dojazd na lotnisko, procedury otwierania wielkiego hangaru w aeroklubie, godzinna podróż na lotnisko po to tylko, by się dowiedzieć, że jednak podstaw nie ma wystarczających do latania … Tracimy w roku setki godzin, by cieszyć się awiacją.
Może być inaczej: wychodzimy z domu z pachnącą kawą w ręce, przeciągamy się i przez lornetkę obserwujemy orły bieliki nad naszym tarasem. Patrzymy na niebo – CAVOK. Wsiadamy na rower, po 5 minutach wyciągamy samolot z uszytego na jego miarę hangaru, robimy przegląd i po kolejnych 15 minutach jesteśmy nad Jurą Krakowsko-Częstochowską.
Niniejsza publikacja odkrywa Świętego Graala każdego pilota: własne lądowisko!
Opisujemy krok po kroku wszystkie procedury i czynności zmierzające do założenia własnego „trawnika”. Piszemy nie tylko o wyborze lokalizacji i wymogach formalnych oraz 10 krokach do własnego lądowiska, ale także o hangarach i o utrzymaniu „naszego trawnika” w nienagannym stanie „startowalnym” i „lądowalnym” przez 365 dni w roku. Poddaliśmy analizie kierunki wiatrów w Polsce w świetle zmian klimatycznych i ich wpływ na lokalizację drogi startowej, a także prezentujemy koszty i biznesplany całego przedsięwzięcia. Współczesna awiacja to samoloty lekkie, nowoczesne i ciche. – Krytycznej analizie poddajemy wytyczne dot. lądowisk i prezentujemy idealny „trawnik” na potrzeby awiacji w III dekadzie XXI wieku.
Książkę można nabyć w sklepie dlapilota.pl (LINK)
Należy zwrócić uwagę, iż choć autorzy tworząc te opracowania mieli na myśli przede wszystkim pilotów ultralajtów, to opisywane w nich zagadnienia są na tyle ogólne, że powinny znaleźć się na półce każdego pilota General Aviation.
Książki będą dostępne w sklepie internetowym dlapilota.pl i na lotnisku Babice od 22 marca 2022 r. Zamówienia można składać już dzisiaj.
Komentarze