Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kompendium wiedzy dla pilotów, czyli trzy interesujące pozycje na lotniczym rynku wydawniczym

21 marca 2022 r. na lotniczym rynku wydawniczym, pojawi się kompendium wiedzy dla pilotów - trzy interesujące podręczniki: 

  • Frazeologia lotnicza w przestrzeni niekontrolowanej
  • Zakładanie lądowisk w Polsce i
  • Poradnik pilota

Autorem i współautorem publikacji jest Tomasz Major który do napisania Frazeologii lotniczej poprosił znanego i lubianego eksperta Mirosława Martynka informatora FIS Poznań z ponad 40. letnim doświadczeniem. Do Poradnika Pilota, Tomasz, zaprosił cenioną  Magdalena Rekść-Kopyłowicz która na co dzień pracuje jako informator FIS Gdańsk, Inspektor i ekspert bezpieczeństwa w zakresie przestrzeni niekontrolowanej w PAŻP. O tym jak zakładać lądowiska sprawnie i bezproblemowo, napisał ten który założył ich już cztery, pilot z zacięciem, romantyczny Tomasz Major.

Książki w wysyłce będą dostępne od poniedziałku.

Poradnik dla pilotów samolotów ultralekkich

Autorzy – Informator FIS i pilot GA omawiają wszystkie najważniejsze aspekty awiacji ultralekkiej i nowoczesnej - z perspektywy obydwu stron częstotliwości FIS. Odczarowane zostały swobodnym językiem przestrzenie i strefy, opisany wlot w strefy kontrolowane, ADIZ, nietypowe sytuacje w locie, ale także szczegółowo omówione zostały zasady wykonywania przewozu lotniczego i usług lotniczych oraz wykonywanie startów i lądowań w miejscach innych, niż lądowiska ewidencjonowane. Autorzy barwnie opisują minima dla awiacji ultralekkiej, ale też pochylają się nad praktycznymi aspektami składania planu lotu, z przelotem przez przestrzenie kontrolowane oraz wieloma innymi zagadnieniami istotnymi w praktyce lotniczej pilota samolotów ultralekkich i innych nowoczesnych wehikułów latających.

Pilot znajdzie w książce wiele praktycznych wskazówek, jak planować lot i jak go wykonywać.

Książka napisana jest językiem lekkim; autorzy celowo zrezygnowali z konwencji podręcznikowej. Książka jest encyklopedią pilota samolotów ultralekkich – obowiązkowym narzędziem na półce każdego pilota samolotów ultralekkich, ale także praktycznym narzędziem przydatnym w kokpicie podczas lotu. Precyzyjne odniesienia do przepisów powodują, że Poradnik jest doskonałym narzędziem w procesie szkolenia, ale także idealną bazą wiedzy dla praktykujących pilotów.

Książkę można nabyć w sklepie dlapilota.pl (LINK)

Frazeologia lotnicza w przestrzeni niekontrolowanej

Latając w Nepalu nie możemy się nadziwić, że wszyscy piloci, czy to w Jomsom pod Annapurną, w Lukli pod Everestem, czy też w Terrai na sawannie komunikują się ze sobą po angielsku. Dobrze byłoby w Polsce nie wykluczać nikogo z dostępu do informacji, ideał to jednak, podobnie jak w Nepalu, korespondencja w jednym uniwersalnym języku. Chyba jeszcze trochę czasu upłynie zanim to się stanie; może na początek tylko standardowe informacje po angielsku?

Lecąc z Krakowa na Mazury daleko przed Warszawą wlatujemy w TMA – robi się światowo, Dreamliner po starcie z Okęcia zmierza za Atlantyk, Triple Seven zniża się do lądowania po kilkugodzinnym locie z Dubaju, a DHL za chwilkę poleci do Chin. Ultralekki Batman jest prawdziwkiem w tym towarzystwie. – Mieli dzielnie powietrze na 6000 ft na trasie z Agro Air Camp pod Krakowem do Mazury Air Camp (ICAO:EPRD) gdzieś pod rosyjską granicą. Korespondencja krótka, sformalizowana, a na koniec kontroler żegna Batmana „Bawcie się dobrze!”. No i Batman przechodzi na Olsztyn. - Tu już swojsko: wszyscy wylewni, korespondencja się wydłuża. Już nie Nowy Jork, Frankfurt, czy jakaś tam Doha, ale Makosieje, Bajdyty i Niemiry.

Na półce sterta książek i podręcznik w w tematach „Łączność”, „Airspeak”, „Aviation English”. Każda z nich opasła i koncentruje się na bardzo sformalizowanej korespondencji z ATC w przestrzeniach i na lotniskach kontrolowanych. Wydrukowaliśmy podstawy prawne – kilkaset stron dokument w, w których zapisana jest frazeologia lotnicza.

A gdyby tak wszystko skrócić do małej książeczki i skroić na potrzeby lotników przemieszczających się głównie w przestrzeniach niekontrolowanych?

Książkę można nabyć w sklepie dlapilota.pl (LINK)

Zakładanie lądowisk w Polsce

Długi dojazd na lotnisko, procedury otwierania wielkiego hangaru w aeroklubie, godzinna podróż na lotnisko po to tylko, by się dowiedzieć, że jednak podstaw nie ma wystarczających do latania … Tracimy w roku setki godzin, by cieszyć się awiacją.

Może być inaczej: wychodzimy z domu z pachnącą kawą w ręce, przeciągamy się i przez lornetkę obserwujemy orły bieliki nad naszym tarasem. Patrzymy na niebo – CAVOK. Wsiadamy na rower, po 5 minutach wyciągamy samolot z uszytego na jego miarę hangaru, robimy przegląd i po kolejnych 15 minutach jesteśmy nad Jurą Krakowsko-Częstochowską.

Niniejsza publikacja odkrywa Świętego Graala każdego pilota: własne lądowisko!

Opisujemy krok po kroku wszystkie procedury i czynności zmierzające do założenia własnego „trawnika”. Piszemy nie tylko o wyborze lokalizacji i wymogach formalnych oraz 10 krokach do własnego lądowiska, ale także o hangarach i o utrzymaniu „naszego trawnika” w nienagannym stanie „startowalnym” i „lądowalnym” przez 365 dni w roku. Poddaliśmy analizie kierunki wiatrów w Polsce w świetle zmian klimatycznych i ich wpływ na lokalizację drogi startowej, a także prezentujemy koszty i biznesplany całego przedsięwzięcia. Współczesna awiacja to samoloty lekkie, nowoczesne i ciche. – Krytycznej analizie poddajemy wytyczne dot. lądowisk i prezentujemy idealny „trawnik” na potrzeby awiacji w III dekadzie XXI wieku.

Książkę można nabyć w sklepie dlapilota.pl (LINK)

Należy zwrócić uwagę, iż choć autorzy tworząc te opracowania mieli na myśli przede wszystkim pilotów ultralajtów, to opisywane w nich zagadnienia są na tyle ogólne, że powinny znaleźć się na półce każdego pilota General Aviation. 

Książki będą dostępne w sklepie internetowym dlapilota.pl i na lotnisku Babice od 22 marca 2022 r. Zamówienia można składać już dzisiaj.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony