Nowa wieża kontroli lotów dla Lublina w 2017 roku?
Na lubelskim lotnisku od 2013 roku działa kontenerowa wieża kontroli ruchu lotniczego. Wkrótce miałaby ją zastąpić nowa – stała. Taka inwestycja to spore koszty (sięgające nawet 20 mln zł), ale PAŻP, która finansuje budowę wież w naszym kraju, jest na nią gotowa.
Obecna wieża ma około 11 metrów wysokości (razem z masztem) i jest budynkiem kontenerowym. Powstała ze złożenia odpowiednich elementów. Koszt tej inwestycji sięgał 7,5 mln zł. Budowę stałej wieży obiecywano, gdy odpowiednio wzrośnie ruch lotniczy nad lubelskim lotniskiem. Wydaje się, że ten warunek Lublin powoli zaczyna spełniać.
Wystarczy wspomnieć, że tylko we wrześniu w Lublinie udało się obsłużyć 29,3 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 48 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku. Wrzesień był jednocześnie najlepszym miesiącem w historii tego lotniska. W sumie od początku roku zdołano tu obsłużyć 181,5 tys. podróżnych, czyli o 23,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W sumie w 2015 roku Lublin planuje obsłużyć ponad 230 tys. pasażerów. Jak na młode, liczące niecałe trzy lata lotnisko, to nie najgorszy wynik.
Wymiana wieży na lubelskim lotnisku wydaje się też konieczna ze względu na fakt, iż nie ma technicznych możliwości zwiększenia jej obecnej wysokości. To uniemożliwia rozbudowę infrastruktury lotniska, a tym samym jego rozwój.
Jak podaje Waldemar Białowąs, wicestarosta świdnicki, między prezesem lubelskiego lotniska Krzysztofem Wójtowiczem a zarządem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej trwają rozmowy na temat budowy docelowej wieży w Lublinie.
Port Lotniczy Lublin (fot. airport.lublin.pl)
„Agencja rozważa budowę nowoczesnej wieży spełniającej wymagania zarówno służb kontroli ruchu lotniczego, jak i personelu technicznego, wzorowanej na rozwiązaniach zastosowanych na nowo wybudowanej wieży na lotnisku w Mielcu. Planuje się, że nowa lubelska wieża usytuowana byłaby po północnej stronie lotniska, co zapewniłoby kontrolerom niezakłócony widok zarówno na płaszczyznę portu oraz lotniska trawiastego, zwiększając tym samym bezpieczeństwo operujących tam statków powietrznych” – podaje Białowąs, nadmieniając, że realny termin oddania więzy do eksploatacji to pierwsza połowa 2017 roku.
Komentarze