Badanie samolotu pasażerskiego zasilanego w 100% SAF wykazało znaczną redukcję emisji innych niż CO2
Wyniki pierwszego wykonanego na świecie badania w locie dotyczącego wpływu stosowania w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na pracę obu silników samolotu pasażerskiego pokazały redukcję cząstek sadzy i kondensacji kryształków lodu w smugach w porównaniu ze stosowaniem konwencjonalnego paliwa Jet A-1.
Badanie ECLIF3, przy którym współpracowali inżynierowie Airbusa, Rolls-Royce'a, Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) i producenta paliwa SAF - Neste, było pierwszym, w którym zmierzono wpływ wykorzystania 100% SAF na emisje z obu silników Airbusa A350 napędzanego silnikami Rolls-Royce Trent XWB.
Badanie wykazało, że w porównaniu z referencyjnym paliwem Jet A-1, liczba kryształków lodu w smugach kondensacyjnych przypadających na jednostkę masy zużytego niezmieszanego (100%) SAF spadła o 56%, co może znacznie zmniejszyć wpływ smug kondensacyjnych na ocieplenie klimatu. Symulacje globalnego modelu klimatu przeprowadzone przez DLR wykorzystano do oszacowania zmiany bilansu energetycznego atmosfery ziemskiej – znanej również jako wymuszanie radiacyjne – przez smugi kondensacyjne. Oszacowano, że wpływ smug kondensacyjnych zmniejszy się o co najmniej 26 procent gdy będzie wykorzystane 100% paliwo SAF w porównaniu ze smugami kondensacyjnymi powstałymi na skutek latania na paliwie Jet A-1, stosowanym do porównań w badaniach ECLIF3. Wyniki te pokazują, że użycie SAF może znacząco zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat w perspektywie krótkoterminowej poprzez redukcję skutków innych niż emisje CO2 (takich jak smugi kondensacyjne), a także redukcję emisji CO2 w całym cyklu produkcji i stosowania SAF.
„Wyniki eksperymentów lotniczych ECLIF3 pokazują, jak wykorzystanie 100% SAF może pomóc nam znacząco zmniejszyć wpływ smug kondensacyjnych na ocieplenie klimatu, a także zmniejszyć ślad węglowy wynikający z latania. To wyraźny znak skuteczności SAF w działaniach na rzecz lotnictwa przyjaźniejszego klimatowi", ocenił Markus Fischer, członek zarządu DLR ds. aeronautyki.
Mark Bentall, szef programu badań i technologii w Airbusie, przyznał: „Wiedzieliśmy już, że zrównoważone paliwa lotnicze mogą zmniejszyć ślad węglowy lotnictwa. Dzięki badaniom ECLIF wiemy teraz, że SAF może również zmniejszyć emisję sadzy i powstawanie cząstek lodu, które postrzegamy jako smugi kondensacyjne. To bardzo zachęcający wynik, oparty na badaniach naukowych, który pokazuje, jak istotne są zrównoważone paliwa dla dekarbonizacji transportu lotniczego".
„SAF jest powszechnie uznawany za kluczowe rozwiązanie łagodzące wpływ lotnictwa na klimat, zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie. Wyniki badania ECLIF3 potwierdzają znaczne ograniczenie wpływu na klimat w przypadku stosowania 100% SAF ze względu na brak aromatów w produkowanym przez Neste paliwie i dostarczają dodatkowych danych naukowych na poparcie zastosowania SAF w wyższych stężeniach niż obecnie zatwierdzone 50%", powiedział Alexander Kueper, wiceprezes ds. odnawialnych paliw lotniczych w Neste.
Alan Newby, Rolls-Royce, dyrektor ds. badań i technologii, powiedział: „Wykorzystywanie SAF w wysokich stężeniach mieszanki paliwowej będzie kluczowym elementem na drodze lotnictwa do zerowej emisji CO2 netto. Testy ECLIF3 nie tylko wykazały, że nasz silnik Trent XWB-84 może pracować na 100% SAF, ale również, że można uzyskać dodatkową wartość z SAF poprzez zmniejszenie oddziaływania klimatycznego substancji innych niż CO2".
Zespół badawczy przeprowadził testy emisji podczas lotu i powiązane testy naziemne w 2021 r. a teraz opublikował swoje ustalenia w czasopiśmie Copernicus Atmospheric Chemistry & Physics (ACP) w ramach recenzowanego procesu naukowego, przedstawiając pierwsze dowody in-situ na mozliwość łagodzenia wpływu na klimat poprzez stosowanie czystego, 100% SAF w samolocie pasażerskim. W programie ECLIF3, uczestniczą także naukowcy z Kanadyjskiej Krajowej Rady ds. Badań Naukowych i Uniwersytetu w Manchesterze. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z pełnym raportem.
Komentarze