Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowa baza HEMS i SOT w Warszawie

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Warszawie ma wreszcie bazę z prawdziwego zdarzenia. To ostatnia z 21 lokalizacji, która została wybudowana i dostosowana do światowych standardów.

Uroczyste otwarcie odbyło się 8 kwietnia br. na lotnisku Warszawa-Babice. Wzięli w nim udział: Marek Kos – podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Maciej Lasek – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także liczni przedstawicieli szpitali, służb i instytucji, z którymi współpracują załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Beata Strzałkowska, p.o. dyrektor LPR w swoim wystąpieniu dziękowała wszystkim zaangażowanym w projekt budowy, począwszy od instytucji, od których zależało sfinansowanie inwestycji, poprzez pracowników LPR, aż po wykonawców. Podczas uroczystości dokonano symbolicznego przecięcia wstęgi, a następnie dyrektor Strzałkowska wręczyła akty przekazania obiektów do eksploatacji kierownikowi Oddziału LPR w Warszawie – Izabeli Bartoszewskiej i kierownikowi SOT Warszawa-Babice – Michałowi Krzaczyńskiemu.

Pozwolenie na budowę bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (ang. HEMS – Helicopter Emergency Medical Services) oraz budynków Stacji Obsługi Technicznej Warszawa-Babice Lotnicze Pogotowie Ratunkowe uzyskało w 2020 roku. Inwestycja ruszyła w połowie 2021 roku. Pomimo napotykanych po drodze licznych problemów, związanych z pandemią, wzrostu cen czy niewydolności firm budowlanych, pod koniec 2023 roku uzyskano pozwolenie na użytkowanie obiektów.

W ramach inwestycji wybudowano:

  • bazę HEMS, w skład której wchodzi dwukondygnacyjny budynek operacyjno-biurowy z zapleczem hotelowym dla członków załóg oraz nowoczesny hangar z platformą jezdną dla śmigłowca,
  • przestronny dwunawowy hangar Stacji Obsługi Technicznej z magazynem technicznym i przyległym trzykondygnacyjnym budynkiem biurowo-magazynowym,
  • halę lakierni, w której możliwe będą prace związane z wymianą powłoki lakierniczej śmigłowców,
  • FATO (strefę startu i lądowania śmigłowców), płytę przedhangarową, drogi, chodniki, parkingi.

Przedsięwzięcie „Rozbudowa i przebudowa bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz Stacji Obsługi Technicznej (SOT) Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wraz z budową strefy końcowego podejścia i startu śmigłowca – FATO” zostało współfinansowane ze środków Unii Europejskiej – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, projekt pn.: „Wsparcie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – etap 3”. Koszt całej inwestycji to ponad 60 mln zł.

Do tej pory załogi HEMS w Warszawie dyżurowały w pomieszczeniach biurowca z lat 70. Śmigłowiec ratunkowy przechowywano w oddalonym, nieogrzewanym hangarze, gdzie do jego wyhangarowania niezbędny był traktor. Pomieszczenia operacyjne i magazynowe w nowej bazie są rozplanowane tak, by ułatwić pracę załogi i umożliwić jak najszybsze odtworzenie gotowości do przyjęcia wezwania do kolejnej misji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony