Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nieprzerwana zdatność do lotu

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria L, tom 54 opublikowane zostało Rozporządzenie 127/2010 z dnia 5 lutego 2010 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania.

Rozporządzenie to, w celu utrzymania wysokiego, jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa w Europie, wprowadza szereg zmian w zakresie wymogów i procedur ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także zatwierdzania organizacji i personelu zaangażowanych w takie zadania.

W szczególności przepisy Rozporządzenia 127/2010:

  • Wprowadzają definicję pojęcia „głównego miejsca prowadzenia działalności” oraz wyjaśniają znaczenie pojęcia „urzędowo uznanej normy”;

  • Nadają instytucjom zarządzającym nieprzerwaną zdatnością do lotu uprawnienia do wydawania zezwoleń na lot;

  • Poprawiają treść certyfikatu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji określanego jako „formularz 1 EASA” ;

  • Wprowadzają regulacje mające na celu zagwarantowanie, aby personel uczestniczący w działaniach związanych z zapewnianiem ciągłej zdatności do lotu był odpowiednio przeszkolony w zakresie ryzyka związanego z systemami połączeń elektrycznych w dużych samolotach, które, jak stwierdzono, stały się przyczyną wielu wypadków i incydentów.

Rozporządzenie 127/2010 upraszcza i ujednolica ponadto szereg formularzy używanych w procesie zatwierdzenia.

Wejdzie ono w życie w ciągu 20 dni po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, a więc 5 marca br. Nie dotyczy to jednak postanowień pkt M.A.706 lit. k) załącznika I (część M) oraz ppkt 7.7 dodatku I do załącznika III (część 66), które stosować się będzie od 28 września br.

Ponadto, do 28 września br. :

  • Instytucje obsługi technicznej zatwierdzone zgodnie z sekcją A podsekcji F załącznika I (część M) lub sekcją A załącznika II (część 145) mogą nadal wydawać certyfikaty zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, korzystając z formularza 1 EASA w pierwotnej wersji, określonej w dodatku II do załącznika I (część M) oraz w dodatku I do załącznika II (część 145);

  • Właściwe organy mogą nadal wydawać certyfikaty w pierwotnej wersji, określonej w dodatkach III, V i VI do załącznika I (część M), w dodatku III do załącznika II (część 145), w dodatku V do załącznika III (część 66) lub w dodatku II do załącznika IV (część 147) do rozporządzenia 2042/2003 obowiązującego do momentu wejścia w życie nowych przepisów.

Certyfikaty wydane zgodnie z załącznikiem I (część M), załącznikiem II (część 145), załącznikiem III (część 66) lub załącznikiem IV (część 147) przed wejściem w życie przedmiotowego rozporządzenia zachowują ważność do momentu ich zmiany lub cofnięcia.

Rozporządzenie 127/2010 dostępne jest do pobrania (PDF) ze strony eur-lex.europa.eu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony