Na lotnisku w Krakowie część operacyjna gotowa
Przebudowa części operacyjnej krakowskiego lotniska właśnie się zakończyła. Chodzi o rozbudowę płyty postojowej i przebudowę dróg kołowania. Prace były prowadzone od kwietnia 2013 roku i kosztowały ponad 200 mln zł.
Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniosła około 20 ha, w tym nawierzchnie betonowy zajęły 15 ha. Znaczną większość prac udało się zrealizować w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu „Port Lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej”.
Za przebieg inwestycji odpowiadało konsorcjum firm Max Bögl Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Max Bögl Stifung&Co. KG (Partner Konsorcjum), natomiast inwestorem zastępczym firma Safege S.A.S.
Całość projektu rozpoczęto już w kwietniu 2013 roku, a prace podzielono na etapy, przy zachowaniu ciągłości obsługi pasażerskiej i bez ograniczenia operacji lotniczych.
– Realizacja robót na czynnym lotnisku była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich służb operujących na lotnisku, a także dla pracowników portu, którzy na co dzień zarządzają infrastrukturą lotniskową – podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.
Rozbudowa płyty postojowej była konieczna, by zwiększyć dostępną liczbę stanowisk postojowych. Dzięki niej obecnie na krakowskiej płycie równocześnie stacjonować mogą 22 statki powietrzne o kodzie referencyjnym C. Cztery nowe miejsca postojowe umiejscowiono w części północno-wschodniej płyty, pozostałe zaś przy budynku administracyjno-technicznym.
– Technologia zastosowana przy budowie nowej części płyty postojowej pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników nośności nawierzchni. Badania laboratoryjne przeprowadzone we współpracy z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych dowodzą, że można na niej wykonać milion operacji lotniczych – mówi Łukasz Susło, zastępca dyrektora kontraktu Max Bögl Polska.
Po przebudowie zmianie uległ układ płyty postojowej. Wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie. Wraz z uruchomieniem kolejnych etapów rozbudowy terminalu krakowskiego lotniska możliwe będzie przyjmowanie także większej ilości statków powietrznych o wyższym kodzie referencyjnym, typu E i D, jak Boeing 787 Dreamliner.
Jeśli chodzi o drogi kołowania, wymieniono tu głównie nawierzchnię betonową dróg Alfa, Bravo, Julliet, Golf i Fokstrot. Poszerzono też drogę kołowania Charlie, znacząco rozbudowano sieci elektroenergetyczne w strefie operacyjnej oraz oświetlenie nawigacyjne dróg kołowania. Przebudowane drogi kołowania wyposażono w oświetlenie osiowe i zmieniono źródła świateł krawędziowych na oprawy LED.
Wszystkie operacje przeprowadzono z myślą o poprawie bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz zwiększeniu nośności nawierzchni lotniskowych.
Komentarze