Przejdź do treści
Źródło artykułu

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie buduje replikę legendarnego polskiego górnopłata

Ten przedwojenny, polski statek powietrzny typu „parasol” już niedługo będzie można podziwiać na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie w Hangarze nr 5 planowane jest na jesień 2025 r.

Prezentujemy wyjątkowy egzemplarz samolotu RWD-8 powstający od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie!

Budowana replika posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m. im. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.

RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r. wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem niewielkiej manufaktury RWD.

Ten typ samolotu posiadał doskonałe właściwości aerodynamiczne – szybownik Szczepan Grzeszczyk wykonał ich pokaz: siedząc za sterami RWD-8 ze zdemontowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m po czym wylądował maszyną niczym szybowcem!

Prezentowana na zdjęciach replika obecnie posiada historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego - i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni opłótnione, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony