Przejdź do treści
Źródło artykułu

Modlin - oficjalny start inwestycji

8 października na płytę lotniska w Modlinie wjechały maszyny budowlane. Pierwszy etap prac obejmie przebudowę istniejącego pasa startowego. Kolejny – budowę terminala, hangarów i budynków obsługi lotniska. Modlin przyjmie pierwsze samoloty jeszcze w II kwartale 2012 r., czyli przed Euro 2012. Już w 2013 roku, według szacunków, może obsłużyć aż 1,8 mln pasażerów.

Spółka w zeszłym roku uzyskała wszelkie niezbędne pozwolenia umożliwiające ogłoszenie przetargów na roboty budowlane: wydaną przez Burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego decyzję środowiskową oraz wydane przez Wojewodę Mazowieckiego - decyzję lokalizacyjną i w końcu – pozwolenie na budowę. Od tego momentu prowadzone były prace przygotowawcze oraz postępowania przetargowe. Szukano także dodatkowych źródeł finansowania.

Zakres prac jest szeroki. Obejmie zarówno modernizację istniejącej infrastruktury wojskowego lotniska, jak i nowe inwestycje – niezbędne do uruchomienia nowoczesnego lotniska pasażerskiego. Zmodernizowane będzie 2,5 km drogi startowej. Wyremontowane zostaną płyty postojowe i drogi kołowania. Lotnisko zostanie wyposażone w oświetlenie nawigacyjne CAT. II oraz pomoce nawigacyjne – ILS/DME CAT. II i DVOR/DME.

Wizytówką lotniska będzie nowoczesny terminal pasażerski. Dwukondygnacyjny budynek powstanie według projektu Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. Terminal będzie miał powierzchnię użytkową 13 380 m2. Jego czytelny układ wewnętrzny zapewni proste i szybkie poruszanie się pasażerów. Architektura budynku pozwala na dostawienie do niego kolejnych modułów, w razie potrzeby rozbudowania obiektu. Wewnętrzne podziały stref zapewnią pełną separację podróżnych przylatujących i odlatujących. Będzie istniała możliwość jednoczesnej odprawy czterech samolotów — klasy B 737 lub Airbus A 320.

Dodatkowo na potrzeby lotniska zaadaptowane zostaną trzy istniejące już budynki. Znajdą się w nich m.in.: biuro służb Straży Granicznej i Służby Celnej, siedziba Służby Ochrony Lotniska, siedziba dyrekcji portu i centrum łączności oraz magazyny. Zaadaptowany zostanie także budynek hangaru.

Do tej pory Spółka zawarła już cztery umowy z wykonawcami. Są to m.in. umowa dotycząca pełnienia funkcji inwestora zastępczego (BUD-INVENT Sp. z o.o.), umowa na budowę części lotniczej (ERBUD S.A.), umowa na wykonanie sieci telekomunikacyjnych na terenie lotniska (Konsorcjum firm: ELEKTROMONT S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Technicznego „TEL” Sp. z o.o.) oraz umowy na budowę i remont budynków na terenie lotniska (Konsorcjum firm: Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane S.A. oraz SPRINT Sp. z o.o., Konsorcjum firm: ABB-FDO Polska Sp. z o.o. oraz ALEXANDRE BARBOSA BORGES). W najbliższym czasie Spółka sfinalizuje kolejne kontrakty. Będą one dotyczyły m.in. inwestycji związanej z budową terminala pasażerskiego, budowy dróg i parkingów oraz wykonania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Rozpoczną się również przetargi na zakup wszystkich urządzeń i maszyn niezbędnych do właściwej eksploatacji lotniska.

Harmonogram prac zakłada zakończenie wszystkich robót budowlanych w II kwartale 2012 r. Pozwoli to na przyjęcie pierwszych pasażerów jeszcze przed Euro 2012.


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony