Przejdź do treści
MIR szykuje program wsparcia dla małych lotnisk (fot. m1ke.flicr)
Źródło artykułu

MIR szykuje program wsparcia dla małych lotnisk

– MIR pracuje nad programem wsparcia modernizacji małych lotnisk, który ma dla nas priorytetowe znacznie – powiedział portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Według niego MIR zaczął od przeglądu wszystkich 36 małych lądowisk identyfikując ich potrzeby: – Oszacowaliśmy, że po to by osiągnęły unijne standardy, przeciętnie w jedno lądowisko trzeba zainwestować ok. 50 mln zł – mówi Rynasiewicz, który twierdzi, że MIR do realizacji rządowego programu zamierza włączyć marszałków.

– Taki program jest bardzo potrzebny, gdyż Polska pod względem dostępności małych lotniska znajduje się na szarym końcu w Europie, np. Czechy mają dwukrotnie więcej zarejestrowanych lądowisk niż Polska – zauważa Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Jak twierdzi, Niemiec czy Francuz lecący do Polski własną awionetką ląduje w jednym z 14 regionalnych portów lotniczych, małych lądowisk nawet nie bierze pod uwagę, gdyż z powodu braku certyfikatu ULC nie ma ich oficjalnym rejestrze.

– Od pewnego czasu zdobycie takiego ceryfyfikatu jest dużo łatwiejsze, jednak nie da się tego zrobić bez modernizacji lądowisk, a to z kolei wymaga zmian przepisów podatkowych gdyż przy obecnych stanie prawnym małe prywatne lotniska obciążone są zazwyczaj najwyższą stawką podatkową przewidzianą dla nieruchomości związanych z działalnością gospodarczą, co powoduje, że są trwale nierentowne – twierdzi Tomasik.

Roczna wysokość podatku od nieruchomości dla lotniska komercyjnego o powierzchni ok. 30 ha, wynosi od 300 tys. nawet do 1 miliona złotych w zależności od wartości budowli na danym lotnisku posadowionych. Według tego kryterium im bezpieczniejsze i lepiej zagospodarowane lotnisko (asfaltowy pas startowy), tym wyższy podatek. Taki stan rzeczy powoduje, że małe lądowiska nikomu nie opłaca się inwestować, zwłaszcza, że ich roczne przychody nie przekraczają miliona złotych.

– Jest to część infrastruktury. W całej Europie tego typu obiekty z podatków gruntownych są zwolnione komentuje poseł Bartłomiej Bodio, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony