Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa z sukcesem zrealizował kolejny istotny etap projektu PIAST
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa osiągnął kolejny kamień milowy w projekcie PIAST (Polish ImAging SaTelites) i pomyślnie zakończył PDR (ang. Preliminary Design Review), będący drugim z czterech głównych przeglądów w procesie projektowania i budowy satelitów.
PIAST ma zagwarantować pierwsze stworzone w Polsce instrumenty narodowego systemu satelitarnej obserwacji Ziemi na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa odpowiada za budowę zespołu napędowego, w który zostaną wyposażone dwa z trzech satelitów konstelacji PIAST, której umieszczenie na orbicie okołoziemskiej zaplanowane jest na 2025 rok. Projekt realizowany jest w konsorcjum, którego liderem jest Wojskowa Akademia Techniczna.
Zrealizowany z sukcesem przez konsorcjum przegląd PDR to kolejny ważny krok, po ukończonym w ubiegłym roku przeglądzie SRR (ang. System Requirements Review), który pozwala na przejście do następnego etapu projektu i znacząco redukuje jego ryzyko technologiczne. Kolejne fazy do realizacji to CDR (ang. Critical Design Review) oraz FAR (ang. Flight Acceptance Review). Wszystkie przeglądy prowadzone są z udziałem niezależnych, zewnętrznych ekspertów.
Cel projektu
Projekt PIAST ma na celu wykorzystanie potencjału współpracy jednostek naukowych i przedsiębiorstw prywatnych w zakresie rozwoju rozwiązań kluczowych dla bezpieczeństwa i obronności państwa. Całe przedsięwzięcie jest realizowane pod kierownictwem Wojskowej Akademii Technicznej we współpracy z Creotech Instruments S.A., Centrum Badań Kosmicznych PAN, Scanway S.A., Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa i PCO S.A. (spółka z Polskiej Grupy Zbrojeniowej). Ostatecznym odbiorcą rezultatów projektu PIAST jest Ministerstwo Obrony Narodowej. Projekt jest współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu SZAFIR.
Konstelację PIAST utworzą trzy nanosatelity optoelektronicznego rozpoznania obrazowego. Testy te obejmą m.in. lot w formacji możliwy dzięki zastosowaniu napędu wytworzonego przez Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa, komunikację laserową kosmos-ziemia oraz kosmos-kosmos, obrazowanie tego samego punktu na Ziemi przez więcej niż jednego satelitę jednocześnie oraz testy nowego protokołu szyfrowania.
Komentarze