Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Mieleckie Zakłady Lotnicze i DRACO Aircraft inicjują współpracę przy projekcie i budowie samolotu DRACO
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT), Mieleckie Zakłady Lotnicze (MZL) oraz DRACO Aircraft podpisały listy intencyjne dotyczące współpracy w rozwoju i budowie samolotu DRACO. Wydarzenie odbyło się 3 lutego 2025 roku w Warszawie.
DRACO to rewolucyjny, czteromiejscowy samolot, który będzie umożliwiał start i lądowanie na dystansie krótszym niż 30 metrów (Short Take Off and Landing – STOL) bez konieczności wykorzystania stałego pasa startowego.
DRACO w wersji cywilnej będzie atrakcyjną ofertą dla prywatnych pilotów poszukających unikalnych osiągów STOL, jednocześnie potrzebujących sprawdzonego i bezpiecznego środka transportu z przestronną kabiną mogącą pomieścić do 3 pasażerów.
DRACO to również koncepcja nowoczesnego lekkiego samolotu wsparcia bojowego, przeznaczona do wykonywania trzech rodzajów zadań: zwalczania celów powietrznych, naziemnych oraz rozpoznania/patrolowania w tym m.in. dla działań sił porządku publicznego – jako alternatywa dla dużych i kosztownych samolotów czy śmigłowców.
DRACO Aircraft, start-up z Warszawy, nabył prawa własności intelektualnej do samolotu Wilga od firmy Airbus Poland i jednocześnie nawiązał porozumienie z amerykańskim konstruktorem lotniczym Mikiem Pateyem na przeniesienie wszystkich dotychczas dokonanych modyfikacji, dzięki którym będzie możliwe prowadzenie prac nad ulepszeniem i dostosowanie obecnej konstrukcji.
W planach DRACO Aircraft jest opracowanie wersji samolotu, która ma uzyskać licencję europejskich i amerykańskich władz ds. bezpieczeństwa lotniczego, EASA i FAA, a następnie wprowadzenie na rynek samolotu DRACO. Niezbędne poprawki projektowe zostaną wprowadzone przez doświadczony zespół inżynierów Łukasiewicz – ILOT.
Jednocześnie DRACO Aircraft i Łukasiewicz – ILOT będą wspólnie ubiegać się jako konsorcjum o dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej. MZL przejmie budowę dwóch prototypów wymaganych do uzyskania certyfikatów, jednego do wymaganych testów naziemnych i drugiego do testów w locie.
Johannes von Thadden, dyrektor generalny DRACO Aircraft, podkreślił: „Nasza współpraca z Łukasiewicz – ILOT i MZL to kolejny ważny krok w kierunku wprowadzenia DRACO na rynek w 2028 roku. Otrzymaliśmy już wstępne zgłoszenia od zainteresowanych klientów i prowadzimy negocjacje z inwestorami w sprawie tego wspaniałego projektu. Łukasiewicz – ILOT i MZL wykorzystają swoją wiedzę, aby zapewnić realizację DRACO”.
Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, potwierdził: „DRACO to wspaniały samolot oparty na polskiej wiedzy inżynierskiej. Nasz Instytut jest dumny z możliwości włączenia się w prace projektowe i zbudowanie prototypu wraz z naszą spółką zależną MZL”.
Roman Ignasiak, prezes zarządu MZL, dodał: „Dla MZL ważne jest, abyśmy poszerzali naszą działalność w zakresie realizacji usług lotniczych w obszarach, które stwarzają nowe konstrukcje, a jeszcze bardziej, abyśmy wzmacniali nasze możliwości modernizacyjne i produkcyjne przy montażu i budowie samolotów”.
W dalszym etapie działań, strony porozumienia podejmą działania ukierunkowane na zdefiniowanie wyzwań inżynieryjnych, opracowanie planu działań oraz pozyskanie środków na dalszy rozwój.
Przeczytaj również:
W Polsce będzie produkowana Wilga Draco
Produkcja Wilgi Draco w Polsce – wywiad dlapilota.pl
Komentarze