Przejdź do treści
Liniowy silnik aerospike XRS-2200 dla testów programu X-33 (fot. NASA Marshall Space Flight Center (NASA-MSFC) [1], domena publiczna, Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa członkiem konsorcjum badającego możliwość zastosowania silnika rakietowego z dyszą typu aerospike w lądownikach planetarnych

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa jako członek zwycięskiego konsorcjum weźmie udział w realizacji projektu dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, mającego na celu opracowanie i przebadanie demonstratora silnika rakietowego z dyszą typu aerospike, do zastosowań w lądownikach planetarnych.

W ramach przedsięwzięcia przeprowadzona zostanie ocena rozwiązań koncepcyjnych (zarówno istniejących, jak i własnych opracowanych w ramach niniejszego projektu) napędów rakietowych wykorzystujących dysze typu aerospike pod kątem możliwości zastosowania ich w lądownikach planetarnych.

Szczególna uwaga zwrócona zostanie na zapewnienie dostatecznie wydajnego chłodzenia najbardziej obciążonych cieplnie elementów konstrukcji oraz możliwości zmiany ciągu w czasie. Przygotowane koncepcje ocenione zostaną również pod względem możliwości i kosztów wykonania.

Na bazie koncepcji wykazującej najlepszą zbieżność z wymaganiami opracowany zostanie szczegółowy projekt demonstratora napędzanego ciekłym tlenem i ciekłym metanem, o ciągu 5-6 kN. Demonstrator zostanie ostatecznie zbudowany i przetestowany na hamowni niemieckiej agencji kosmicznej (DLR) w celu weryfikacji założonych parametrów pracy.

Projekt będzie realizowany na zlecenie ESA w konsorcjum: TU Dresden (lider), FhG IWU, FhG ILT, DLR oraz Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.

Na zdjęciu głównym: Liniowy silnik aerospike XRS-2200 dla testów programu X-33 (fot. NASA Marshall Space Flight Center (NASA-MSFC) [1], domena publiczna, Wikimedia Commons)


Aerospike – typ silnika rakietowego, zwany także silnikiem powietrznostożkowym. Cechuje się zachowaniem wydajności w szerokim zakresie wysokości. Wykorzystuje on specjalne zakończenie dyszy w kształcie stożka, która kompensuje spadek mocy silnika przy zmianie wysokości.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony