Loty zapoznawcze – hybrydowe spotkanie ULC – środowisko GA
11.04.2025 w siedzibie ULC i na platformie elektronicznej odbyło się spotkanie przedstawicieli departamentu operacyjno-lotniczego LOL, z zainteresowanymi przedstawicielami środowiska GA reprezentowanymi przez przedstawicieli ATO, DTO oraz organizacji powołanych w celu promocji sportów lotniczych i lotnictwa rekreacyjnego, ponad 15 os.
Spotkanie to było jednym z pierwszych od wielu lat, gdzie toczyła się otwarta dyskusja z konkretnym przekazem. Przedstawione zostało stanowisko urzędu jakie przyświecało powstaniu projektu wytycznych, które jak usłyszeliśmy gównie związane jest z nadużywaniem hasła „lotów zapoznawczych” i realizowaniem ich na wątpliwej jakości sprzęcie. Usłyszeliśmy też, że wytyczne mają być podstawą do wprowadzenia ich do ustawy Prawo lotnicze.
Przedstawiciele środowiska GA wskazali na potrzebę realizowania tych lotów i pozytywny wkład jaki wnoszą one w ich działalność. Podniesiona została kwestia zatwierdzonych ośrodków szkolenia ATO, które jako certyfikowane ośrodki mają już w dużej części zatwierdzone przez ULC instrukcje z wpisanymi zasadami wykonywania lotów zapoznawczych, co spotkało się ze zrozumieniem ze strony ULC.
Wątpliwości urzędników wzbudziły za to deklarowane DTO i pozostałe organizacje, w stosunku do których urząd otrzymuje dużo skarg, ale wszystkich do jednego worka wrzucać nie można.
Dyskutowaliśmy o poziomie „marginalnej działalności” dla starszych i młodszych organizacji, tu sprawa ostatecznie znajdzie finał w postać ustalenia stosownego procentu w stosunku do rocznego nalotu w organizacji i zasad dla nowych organizacji, ale pojawić ma się też obowiązek zawiadamiania z wyprzedzeniem ULC o zamiarze takiego lotu. Podobnie jak ma to miejsce z zawiadomieniem o rozpoczęciu szkolenia, czy zawiadomieniem o planowanym egzaminie.
Burzliwa dyskusja toczyła się odnośnie zawiadamiania na piśmie chętnych na lot zapoznawczy o „innym” poziomie bezpieczeństwa. Ostatecznie pomysł ten został wykreślony z edytowanego na bieżąco dokumentu.
Kto może wykonywać loty zapoznawcze?
Zgodnie z projektem wytycznych widzieliśmy pilotów z licencjami komercyjnymi i uprawnieniem do lotów zarobkowych. Wspólnie przeanalizowaliśmy zapisy rozporządzenia bazowego Komisji (UE) nr 2018/1139 w odniesieniu do 965/2012 i 1178/2011, z których wynika, na co zwrócił uwagę obecny r.p. Mikołaj Doskocz, że przepisy dopuszczają pilotów z licencjami LAPL i PPL do wykonywania lotów zapoznawczych, a na straży bezpieczeństwa stoi przepis ARO.OPS.300 dający właściwemu organowi możliwość ustanowienia dodatkowych warunków.
Prośba, nie traktujcie powyższego zdania jako furtki, zbyt swobodne podejście do tego tematu może skończyć się naprawdę nieprzyjemnie i to na długie lata wobec uszczerbku na zdrowiu do jakiego może dojść w razie nieprzewidzianych okoliczności.
Wstępnie w dokumencie znalazł się zapis wymagający od posiadaczy licencji samolotowych nalotu dowódczego min. 150 h. Piloci śmigłowcowi mają zostać objęci wymogami godzinowymi dla rozpoczęcia szkolenia FI(H).
Od wszystkich wymagać się też będzie posiadania bieżącej praktyki na klasie lub typie statku powietrznego na którym ma być wykonywany lot zapoznawczy.
Statki powietrzne mają posiadać CoFA i najprawdopodobniej być wyposażone w radio. Dyskusja ta trwała już kilka godzin. Ten etap zakończyliśmy rozmawiając o osobie odpowiedzialnej za nadzór nad tymi lotami.
Za kilka dni mamy powrócić do rozmów, starając się znaleźć kompromis dający akceptowalny dla wszystkich (ULC i organizacji) poziom bezpieczeństwa dla osób zapraszanych na pokład.
Jeżeli macie uwagi piszcie, a najlepiej, jeżeli macie na ten temat swoje zdanie dołączcie do oficjalnych spotkań.



Komentarze