Loty lokalne
W nawiązaniu do spotkania konsultacyjnego w sprawie wykonywania lotów lokalnych VFR (tzw. Loty lokalne A->A), Urząd Lotnictwa Cywilnego, na prośbę uczestników, przedstawił na swojej stronie internetowej interpretację omawianych przepisów lotniczych.
Zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia rady (EWG) nr 2407/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie przyznawania licencji(koncesji) przewoźnikom lotniczym, art.1 pkt.2, do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej, polegającej na przewozie lokalnym pasażerów z punktu A->A konieczne jest uzyskanie certyfikatu AOC przewoźnika lotniczego, natomiast nie jest wymagane posiadanie koncesji na prowadzenie takiej działalności.
Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania pkt. M.A.201 ppkt. i), w przypadku lotów innych niż handlowe, np. przewozów lokalnych, przyszły operator poddaje certyfikacji swoje przedsiębiorstwo w celu uzyskania pozwolenia na zarządzanie nieprzerwaną zdatnością do lotu eksploatowanego przez siebie statku powietrznego, bądź zleca nadzór takiej instytucji. Ponadto musi prowadzić obsługę statków powietrznych w instytucji obsługi technicznej zgodnie z przepisami części M sekcja A podsekcja F, powyższego rozporządzenia.
W celu uzyskania certyfikatu AOC, zmiany, bądź jego przedłużenia, konieczne jest posiadanie przez statki powietrzne operatora standardowego świadectwa zdatności do lotu (Certificate of Airworthiness) wydanego przez państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającym zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących.
Równocześnie należy zauważyć, że zapisy Rozporządzenia Komisji (WE) NR 859/2008 z dnia 20 sierpnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w odniesieniu do wspólnych wymagań technicznych i procedur administracyjnych mających zastosowanie do komercyjnego transportu Lotniczego, nie przewidują zakazu operowania z dróg startowych trawiastych.
Zgodnie z dodatkiem 1 do OPS 1.005 pkt. b) ppkt. 17) wyłączone są przepisy doboru lotnisk OPS 1.295 w lotach VFR samolotami w klasie osiągów B. W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż jeżeli instrukcja użytkowania w locie statku powietrznego, dopuszcza jego użytkowanie z dróg startowych trawiastych, nie jest to zabronione w przewozie lotniczym.
Odpowiadając na kolejne pytanie środowiska, należy zauważyć, iż Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002, mające zastosowanie do programów ochrony przewoźników lotniczych, w art. 2 określa zakres stosowania do wszystkich operatorów, w tym przewoźników lotniczych. Jednocześnie w art. 3 zawarta jest definicja ”przewoźnika lotniczego”, która stanowi, iż przedsiębiorstwo takie posiada ważną koncesję na prowadzenie działalności. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż zgodnie z rozporządzeniem rady (EWG) nr 2407/92 dla przewozów lokalnych nie jest wymagana koncesja, rozporządzenie nr 300/2008 nie ma zastosowania, co oznacza wyłączenie z konieczności opracowania programu ochrony przewoźnika.
W kwestii dokumentacji operatora lotniczego wykonującego loty lokalne A->A, należy podnieść, że rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych (Dz. U. z dnia 10 grudnia 2004 r.), nie wyklucza możliwości połączenia kilku instrukcji w jedną całość, np. instrukcji operacyjnej usług lotniczych z instrukcją ośrodka szkoleniowego. Jednak wspomniana instrukcja musi spełniać wymagania OPS 1.
Komentarze