Przejdź do treści
Lotnisko Białystok-Krywlany - widok na pas startowy zza skrzydła samolotu (fot. Marcin Jakowiak / UM Białystok)
Źródło artykułu

Lotnisko w Białymstoku. Czy to ma sens?

Województwo podlaskie to biała plama na lotniczej mapie Polski. Jest duża szansa, że sytuacja ulegnie diametralnej zmianie, albowiem Miasto Białystok, podlaskie urząd marszałkowski i Polskie Porty Lotnicze zawiązały współpracę w celu stworzenia z Krywlan cywilnego, regionalnego portu lotniczego.

Wyniki innych małych lotnisk w naszym kraju wskazują, że budowa pasażerskiej infrastruktury lotniskowej w Białymstoku nie jest uzasadniona, gdyż port będzie nierentowny.

W Polsce funkcjonuje obecnie 15 portów lotniczych. Swoje lotniska posiadają Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Modlin, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Szczecin, Warszawa, Wrocław i Zielona Góra. O ile, Lotnisko Chopina i porty w Balicach, Pyrzowicach, Rębiechowie, a ostatnio, w wyniku wojny w Ukrainie, również Jesionka, radzą sobie dobrze i notują zyskowną działalność, to reszta portów notorycznie notuje straty finansowe. Niektóre lotniska, takie jak np. Olsztyn, od momentu, kiedy port w Szymanach został otwarty, nie zanotowały ani razu bilansu dodatniego.

Warszawskie Lotnisko Chopina – hub Polskich Linii Lotniczych LOT – jest największym polskim portem pod względem liczby obsługiwanych pasażerów, jak i realizowanych operacji lotniczych. W aglomeracji stołecznej znajdują się również dwa inne porty: Modlin i Radom. Port położony w Nowym Dworze Mazowieckim mierzy się ostatnio z problemem redukcji przez Ryanaira – jedynego operatora portu – sieci tras i liczby lotów. Z kolei port w Radomiu, notując sukces, jakim, niewątpliwe, była inauguracja lotów przez Wizz Aira na Cypr, obsługuje znacznie mniej pasażerów niż zapowiadały to władze centralne czy Polskie Porty Lotnicze – właściciel i operator Sadkowa.

Białystok, a uszczegóławiając: Miasto Białystok wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego chciałyby, aby białostockie lotnisko zostało rozbudowane i przekształcone w kolejny w Polsce cywilny port lotniczy, obsługujący regularny ruch pasażerski. W celu rozwoju Lotniska Białystok-Krywlany został podpisany list intencyjny z Polskimi Portami Lotniczymi.

Cały artykuł czytaj na stronie rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony