Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Narew
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lądowisko Narew (EPHN), które jest zlokalizowane w południowo-wschodniej części wsi Narew, w podlaskim.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lądowiska Narew (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Pronar: Pas utwardzony ma długość 1450m i jest oświetlony. Na lądowisku Pronar-Narew są 2 hangary i miejsca postojowe i na stałe stacjonują samoloty Diamond DA42, Beechcraft KingAir modele BE20, B250, B350, B1900D oraz śmigłowiec Schweizer 333.
Tak skonfigurowana Flota Powietrzna pozwala w pełni zaspokajać potrzeby firmy Pronar Sp. z o.o. Lądowisko jest ogólnodostępne po wcześniejszym kontakcie telefonicznym. Za lądowanie i postój samolotu w hangarze pobierana jest opłata zgodnie z cennikiem.
Oświetlenie pasa oraz wyłożenie znaków poziomych w kolorze białym w sposób znaczący ułatwia wykonywanie lotów zarówno dziennych, jak i nocnych.
Dla poprawienia nośności i spoistości gruntu na drodze startowej został zastosowany system TERRA GRID E-35. Na lądowisku sugerowany jest krąg zachodni dla samolotów oraz wschodni dla szybowców. Kołowanie odbywa się po powierzchni pola wzlotów bez wyznaczenia dróg kołowania. Dowódca statku powietrznego przed rozpoczęciem i w czasie kołowania zobowiązany jest do prowadzenia obserwacji wzrokowej, nasłuchu radiowego i zgłaszania zamiarów ruchów oraz pozycji swojego statku powietrznego. Komunikacja odbywa się na częstotliwości 118.315 MHz.
Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział na lądowisku Narew komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?
Pronar: Wiosną 2020 r. powstał Ośrodek Szkolenia Lotniczego PRONAR, którego kursanci mogą zdobyć uprawnienia pilotów szybowcowych i samolotów ultralekkich. Adepci pilotażu mają do dyspozycji najnowocześniejszy sprzęt do szkolenia szybowcowego ze wszystkich szkół szybowcowych w Polsce: dwumiejscowe szybowce SZD-54-2 Perkoz i PW-6, jednomiejscowy szybowiec treningowy SZD-50-1 oraz ultralekki, słowacki samolot WT-9 Dynamic.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
Pronar: Lądowisko jest położone we wschodniej części kraju w odległości zaledwie 30 kilometrów od Białegostoku. Charakterystyczne położenie ułatwia nawigacje pilotom wykonującym operacje lotów z widzialnością. Inne miejscowości w pobliżu to Hajnówka w odległości 19 km oraz Bielsk Podlaski położony 30 km od Narwi.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?
Pronar: Ważnym wydarzeniem z historii to przylot samolotów Beechcraft, w tym modelu Beechcraft King Air 350i pod koniec 2020 r. Inwestycje w nowe maszyny są elementem szerszej strategii Pronaru, który w połowie minionej dekady uruchomił własne lotnisko z unikalnym, długim na niemal 1,5 km pasem startowym o twardej nawierzchni z tworzywa sztucznego. Poza nim infrastrukturę lotniczą firmy tworzą: hangary, lądowisko śmigłowcowe, stacja meteo, lotnicza stacja radiowa z przyznaną własną częstotliwością, monitoring oraz system oświetlenia do lotów nocnych. Ze zbudowanego przez firmę lotniska korzystają również samorządy lokalne, służby ratunkowe oraz straż graniczna.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
Pronar: Można wykupić przelot szybowcem nad Narwią.
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę:
Pronar: Dziękujemy.
Zobacz profil lądowiska Narew na portalu lotniska.dlapilota.pl
Komentarze