Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Kętrzyn Wilamowo
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lotnisko Kętrzyn Wilamowo należące do Aeroklubu Krainy Jezior. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Stanisławowi Tołwińskiemu, prezesowi AKJ.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Aeroklubu Krainy Jezior (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Stanisław Tołwiński: Kętrzyn Wilamowo to historyczne lotnisko b. kwatery Hitlera zwanej Wilczy Szaniec. Fragmenty starej widocznej infrastruktury betonowych dróg startowych i kołowania nie nadają się do eksploatacji. Aktualnie operacje lotnicze zabezpieczają wyłącznie dobrze utrzymane trawiaste drogi startowe o szerokości 50 m.
Istnieje również możliwość (po wcześniejszym domówieniu) wykonywania nocnych operacji lotniczych w oparciu o posiadane światła rozstawiane na DS. Lotniskiem w myśl prawa lotniczego zarządza Aeroklub Krainy Jezior, ale zadania techniczno – eksploatacyjne oraz administracyjne zapewnia spółka prawa handlowego.
Dla przylatujących samolotów jest przygotowany bezpieczny parking w rejonie wieży kontroli lotów oraz dla zainteresowanych zapewniamy miejsce w hangarze.
Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?
ST: Aeroklub Krainy Jezior nie prowadzi komercyjnych kursów szkoleniowych jak również działalności stricte sportowej. Przestrzeń i warunki lotniska są aktywnie wykorzystywane dla paralotniarzy. Zapraszamy również paralotniarzy i motolotniarzy z innych miejscowości a chętnych do obejrzenia Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Organizujemy lądowania na celność realizowane podczas naszych rajdów i zlotów lotniczych, co traktujemy jaką dobrą zabawę doskonaląca kwalifikacje pilotów.
Potrzeby szkoleniowe (nie tylko nasze) realizowane są w ramach zawartej umowy z Ośrodkiem Szkolenia Lotniczego INVEST MAZURY, funkcjonującym na naszym lotnisku.
OSL INVEST MAZURY korzystając z bardzo doświadczonej kadry, w ramach zawartej umowy zabezpiecza możliwość szkolenia pilotów samolotów ULM oraz mechaników obsługi samolotów ULM, wiatrakowców i motolotni. Okazjonalnie (gdy jest zapotrzebowanie) również radiooperatorów w służbie lotniczej.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?
ST: Kilkanaście lat temu (2007 r.) organizacja Mistrzostw Polski w akrobacji szybowcowej i samolotowej – powierzonej przez Aeroklub Polski i wtedy bardzo wysoko ocenionej. Naszą dumą jest Europejski Zlot Samolotów AN-2 w 2008 r, (ponad 30-ści AN-2),
11 edycji Międzynarodowych Rajdów po lotniskach Warmii i Mazur, 23 Międzynarodowe Zloty Przyjaciół Lotnictwa oraz 21 edycji mazurskich pokazów lotniczych początkowo pod nazwą Festyn Lotniczy Mazury, a następnie pn. Mazury AirShow.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
ST: Położenie lotniska Wilamowo w sercu Mazur – Krainy Wielkich Jezior Mazurskich ma swój atut. Bardzo doceniany przez pilotów zagranicznych. Byłby zapewne większy gdyby lotnisko było położone bezpośrednio nad szlakiem jezior mazurskich.
Jednak atut czystych i bezpiecznych podejść dobrze utrzymane - wykoszone drogi startowe i bezpieczne parkowanie samolotów są doceniane przez wielu pilotów.
Po wylądowaniu załogi samolotów (zostawiając w hangarze samolot) mają możliwość udania się do Giżycka 28 km, Rynu -18 km. Mikołajek 35 km czy Mrągowa 25 km. Samochodem z lotniska jako usługa z kierowcą lub R&C ew. zamówioną taxi.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
ST: W zależności od zainteresowań jest wiele możliwości atrakcyjnego spędzenia dnia w okolicy. Atrakcją jest/może być Wilczy Szaniec (w Gierłoży – wojenna kwatera Hitlera), Sanktuarium w Świętej Lipce z wyjątkowymi organami, a kilka kilometrów dalej piękny Reszel. W odległości 18 km, w Rynie jest zamek z czasów XIII w lub odwiedzenie Giżycka w którym warto zobaczyć Twierdzę Boyen bądź wybrać się na kilkugodzinny rejs statkiem np. w rejon archipelagu wysepek i Łabędziego Szlaku.
Dla amatorów przygody z kajakiem odwiedzenie szlaku Krutyni lub Sapiny.
Dlapilota.pl: Aeroklub Krainy Jezior mógłby działać prężniej, gdyby... ?
ST: Nie wiem czy byłaby potrzeba działać jeszcze prężniej. Nasza aktywność w organizowaniu kilkunastu imprez publicznych , które zaczynamy 10 kwietnia uroczystością - Ofiarom Katastrofy pod Smoleńskiem. Natomiast w sezonie oferta lotniczych weekendów rajdów z mazurskimi pokazami włącznie. Natomiast kończymy w październiku po zrealizowaniu Dania Pamięci Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Jana Pawła II – upamiętniając tym wydarzenie z dnia 6 października 1954 roku kiedy internowany Stefan Wyszyński w asyście funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa odlatywał z lotniska w Kętrzynie do kolejnego miejsca odosobnienia.
Oczywiście mógłby działać jeszcze znacznie efektywniej , gdyby miał systemowe wsparcie finansowe z lokalnych czy branżowych budżetów.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?
ST: Aeroklub nie jest właścicielem nieruchomości (nieruchomość prywatna -użyczone nieodpłatnie do działalności statutowej AKJ) więc nie ma uzasadnienia do planowania inwestycji kubaturowych. Natomiast po znalezieniu możliwości sfinansowania zakupu dobrego samolotu dla skoczków spadochronowych, byłoby to bardzo pożądane dla stworzenia strefy spadochronowej.
Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Dyrektora/Prezesa Aeroklubu?
ST: Odtworzenie betonowej lub asfaltowej drogi startowe na historycznym kierunku (starego pasa) 320/140 o długości 1400 m i szerokości 30 m. Byłby to wyjątkowy impuls dla regionalnej dynamiki funkcjonowania lotniska, ale i wzmożenia lotniczej turystyki na Mazury
Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pan/Pani do przylotów na lotnisko Aeroklubu Krainy Jezior?
ST: Ciekawe miejsce (z przeszłością historyczną) i są do zwiedzania fragmenty starej infrastruktury (m.in. oryginalne stojanki samolotów Messerschmitt).
Atutem dla przylatujących jest czyste – bezpieczne podejścia, dobrze utrzymane DS i stosowne zabezpieczenie samolotów na płycie lotniska lub w hangarze.
A po wylądowaniu zachęcamy do spaceru po starej infrastrukturze lotniska oraz na odpoczynek zapraszamy do Tawerny Awiatorów ze swoistą propozycją kulinarną.
Dla osób chętnych na wypad poza lotnisko oferujemy rowery lub auto . Dla amatorów strzelectwa możemy zorganizować sprawdzenie swoich możliwości w posługiwaniu się bronią ostrą, na strzelnicy lotniska.
Realizując przelot nawigacyjny nawet z krótkim odpoczynkiem na lotnisku Kętrzyn Wilamowo warto wiedzieć – znać możliwości kulinarne Tawerny Awiatorów. Obsługa Tawerny może przygotować i zaproponować: pierogi domowe – różne ; naleśniki awiatorów; bigos wojskowy; kaszanka z grilla; kiełbasa gospodarza z grilla; placki ziemniaczane; kiszka ziemniaczana; placki z jabłkami; ziemniaki pieczone (w talarkach)- przysmażane i podawane z siadłym mlekiem; wilcza polewka; odlotowy kociołek (karkówka zapiekana z młodymi ziemniakami) na zamówienie; kopytka z gulaszem; fasolka po bretońsku.
Teren lotniska (ciekawie ukształtowane – wąwozy, jary, itp.) to również doskonałe miejsce do organizacji różnego rodzaju eventów.
Doskonałe zróżnicowane tereny (poza DS.) o pow. 217 ha są/mogą być wykorzystania do gry w paintball, jazdy kładami czy przygody off roadowej.
Oryginalną ciekawostką naszego lotniska jest certyfikowany przez ULC gabinet lekarza orzecznika. W określonych (uzgodnionych z biurem lotniska) terminach istniej możliwość przylotu samolotem, odwiedzenie lekarskiego gabinetu i powrót na macierzyste lotnisko z nowym orzeczeniem lekarskim. Najbliższy termin badania 27.05. (piątek) w godz.17.00 -19.00 i 28.05.(sobota) w godz. 10.00-12.00. Więcej informacji można uzyskać pod telefonem 503 172 816 lub pisząc na: biuro@lotniskoketrzyn.pl
Zapraszamy nie tylko na badania !!!
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
ST: Dziękuję.
Komentarze