Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 8/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 8/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 8/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W sierpniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Możliwości modernizacji samolotów C-130 Hercules siłami WZL nr 2 S.A. – Łukasz Pacholski
Podpisana w kwietniu bieżącego roku międzyrządowa umowa pomiędzy Polską oraz Stanami Zjednoczonymi dotycząca przejęcia pięciu używanych samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules była spodziewana od kilku miesięcy. Obok wymiaru politycznego oraz militarnego ma także znaczenie gospodarcze – biorąc pod uwagę fakt, że są to stosunkowo młode (jak na standardy światowe) maszyny, warto zastanowić się nad możliwościami gruntownej modyfikacji. Idealnym miejscem, gdzie można byłoby je zrealizować, są należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy.

Piloci śmigłowców na szkoleniu w górach – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Okres letni sprzyja intensywnemu szkoleniu lotniczemu. Zarówno Wojska Lądowe jak i Siły powietrzne wystawiły swoje komponenty lotnicze do lotów w trudnych i zmiennych warunkach w górach. Pod koniec czerwca załogi z 56. Bazy Lotniczej (Blot) oraz z 7. Eskadry Działań Specjalnych (eds) zajęły lotnisko Łososina Dolna należące do Aeroklubu Podhalańskiego oraz lądowisko Lipowa koło Bielska-Białej skąd wykonywały loty mające na celu uzyskanie dopuszczeń i podtrzymanie nawyków personelu latającego 56. Blot z Inowrocławia oraz szkolenie pilotów z 7. eds w lotach z jednostkami specjalnymi w górach w dzień i w nocy.

Lotnictwo w budżecie Pentagonu na rok fiskalny 2022 – Paweł Henski
Kilka miesięcy później niż zwykle, pod koniec maja br., Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (DoD – Departament of Defence, Pentagon) opublikował projekt budżetu na rok fiskalny 2022. Ustanowiony na poziomie 715 mld USD, jest większy o około 11 miliardów niż budżet dla roku fiskalnego 2021. Ogólnie odzwierciedla on bieżący trend w kierunku modernizacji arsenału, który występuje we wszystkich rodzajach sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Wiąże się on zarówno z zaprzestaniem kupowania starzejących się systemów bojowych, jak również często zdecydowaną ich redukcją. Widać to wyraźnie w siłach powietrznych (USAF), które zapowiadają w roku 2022 wycofanie 201 samolotów starszych typów i zakup w ich miejsce 91 nowych egzemplarzy. Jednocześnie większa niż w poprzednich latach część budżetu USAF ma zostać przeznaczona na badania, testy oraz wdrażanie nowych technologii, które mają zapewnić im przewagę na zmieniającym się polu walki.

Army Aviation Corps. Przyszłość brytyjskiego lotnictwa Wojsk Lądowych – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Lotnictwo Wojsk Lądowych Wielkiej Brytanii, znane jako Army Air Corps, przeszło ostatnio bardzo poważną reorganizację. Całość jednostek śmigłowcowych podporządkowano pod nowo utworzony związek taktyczny – 1. Brygadę Lotnictwa Wojsk Lądowych. Dotychczasowe oddziały działały w składzie innych związków taktycznych, realizując ich zadania i wspierając je w trakcie operacji militarnych. Natomiast nowy związek taktyczny może planować własne, samodzielne działania, realizując misję całego zgrupowania operacyjnego, a tym samym może działać samodzielnie lub na rozkaz dowódcy komponentu lądowego – działać w ramach ugrupowania i pod dowództwem konkretnego związku taktycznego sił naziemnych.

Leonardo M-346 Bielik: mistrz szkolenia lotniczego (1) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Samolot M-346 został zaprojektowany tak, by przy maksymalnej skuteczności szkolenia i treningu zachować niskie koszty eksploatacji. Wyposażenie i charakterystyki lotne, w połączeniu z awioniką, sprawiają, że maszyna może również z powodzeniem pełnić funkcje pełnowartościowego samolotu bojowego. Zastosowanie nowatorskich rozwiązań i zaawansowanej technologii pozwoliło na uzyskanie ponadprzeciętnych osiągów i doskonałych właściwości lotnych przy jednoczesnym uwzględnieniu bezpieczeństwa wykonywanych operacji.

Cessna. Lider branży General Aviation – Leszek A. Wieliczko
Cessna Aircraft Company to niekwestionowany lider w produkcji samolotów dla lotnictwa ogólnego – dyspozycyjnych, turystycznych, użytkowych i szkolnych. Firma została założona w 1927 r., ale jej rozwój nabrał tempa dopiero po II wojnie światowej. W latach 50. i 60. stała się już tak dobrze znana, że nawet przeciętny Amerykanin nieinteresujący się lotnictwem kojarzył nazwę Cessna z tymi małymi samolotami startującymi i lądującymi na pobliskim lotnisku. Od 2016 r. firma działa pod szyldem Textron Aviation, ale nazwa Cessna nadal funkcjonuje jako marka samolotów.

Demobilizacja i pokojowa organizacja Wojsk Lotniczych: 1920-1921 – Mariusz Niestrawski
12 października 1920 roku II Rzeczypospolita zawarła rozejm z Rosją Radziecką i Ukrainą Radziecką. Choć do podpisania traktatu pokojowego musiało upłynąć jeszcze kilka miesięcy, to kończyły się działania zbrojne najbardziej wyczerpującego konfliktu zbrojnego, jaki toczyła odbudowująca się Polska. Zwycięstwo było bezdyskusyjne.

Messerschmitt Me 209: zwycięzca w walce o światowy rekord prędkości – Marek J. Murawski
Od zarania dziejów ludzkość fascynowała się możliwościami szybkiego przemieszczania się. O rekordy prędkości w biegu walczyli już w starożytności greccy atleci, na porządku dziennym były wyścigi konne i wyścigi rydwanów, na wodzie ścigały się najpierw galery, później klipry herbaciane, wraz z rozwojem techniki pojawiły się rekordy prędkości kolei żelaznych, samochodów, czy walka transatlantyków o "Błękitną wstęgę Atlantyku". Rekordy stawały się coraz bardziej wyśrubowane, pierwsza lokomotywa "Rocket" uzyskała w 1829 r. prędkość 47km/h, w 1848 r. rekord prędkości lokomotywy wynosił już 126 km/h, aby wzrosnąć do 182 km/h w 1893 r. i 210 km/h w 1902 r. Podobnie z samochodami, gdzie pierwszy oficjalny rekord prędkości odnotowano w 1898 r., było to 63,2 km/h, ale już w 1905 r. amerykański automobil parowy uzyskał prędkość 200 km/h. Wkrótce po pierwszych lotach samolotu braci Wright rozpoczął się burzliwy rozwój lotnictwa.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Pożegnalny lot generała broni pilota Jana Śliwki – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
• AW139XXX. Nowy Polski Śmigłowiec Wielozadaniowy – Jerzy Gruszczyński

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem sierpniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony