Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 7/2018 już w sprzedaży

Lipcowe Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lipcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Air Show 2018 w Radomiu
Air Show 2018 odbędzie się na lotnisku w Radomiu 25 i 26 sierpnia. Tegoroczne pokazy są organizowane z okazji 100lecia Polskiego Lotnictwa Wojskowego. O stanie przygotowań do Międzynarodowych Pokazów Lotniczych z okazji 100lecia Lotnictwa Wojskowego w Polsce, z generałem brygady Krzysztofem Żabickim, radcą-koordynatorem ds. Air Show 2018 w DG RSZ, rozmawia Jerzy Gruszczyński.

NATO Tiger Meet w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
W dniach 14 do 25 maja w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego (BLT) Poznań-Krzesiny odbyło się kolejne spotkanie stowarzyszenia NATO Tiger Association. Gospodarzem była 6. Eskadra Lotnicza (EL), która obok 3. EL, wchodzi w skład Grupy Działań Lotniczych 31. BLT. W tegorocznym spotkaniu obok Polaków jako organizatorów wziął udział personel z 13 państw oraz międzynarodowa załoga samolotu E-3A należącego do NAEW&C Force (NATO Airborne Eary Warning & Control Force).

Przeciwsatelitarny MiG-31 – Piotr Butowski
Wraz z niedawno ujawnionym uderzeniowym systemem Kindżał, składającym się z samolotu MiG-31K i pocisku rakietowego „ziemia-ziemia” Iskander, Rosjanie pracują nad systemem innego przeznaczenia, również używającym jako platformy MiG-31. Jest to system do zwalczania satelitów, którego próbne starty mogą nastąpić już w najbliższym czasie.

ATAM, czyli Air-to-Air Meeting – Sławek “hesja” Krajniewski
Air-to-Air Meeting to projekt, który powstał pod wpływem moich doświadczeń i przemyśleń związanych z fotografią air-to-air. Jest wielu fotografów, którzy chcieliby zrobić swoje zdjęcia z powietrza i wielu pilotów, którzy chcieliby mieć takie zdjęcia. Podstawą powstania projektu jest zatem realizacja oczekiwań tych obu stron obiektywu. Do tej pory udało się zorganizować i przeprowadzić trzy edycje projektu.

CSAR – najbardziej skomplikowana i ryzykowna misja bojowa
Koszty i czas potrzebny do wyszkolenia pilota oraz względy moralne stanowią o tym, że pilot staje się jednym z najcenniejszych zasobów armii. Dlatego siłom powietrznym zależy na ratowaniu życia i odzyskiwaniu załóg zestrzelonych samolotów i śmigłowców, czy innego izolowanego personelu. O najtrudniejszych misjach lotniczych, śmigłowcach W-3PL Głuszec i ich załogach, z dowódcą 2. eskadry śmigłowców w 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu, podpułkownikiem pilotem Piotrem Gronczyńskim, rozmawia Bartosz Bera.

Samoloty rozpoznawcze 55. Skrzydła Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych – Paweł Henski
55. Skrzydło Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych jest wyposażone w 26 samolotów przeznaczonych do strategicznego rozpoznania elektronicznego i komunikacyjnego (RC-135V/W oraz RC-135U), optycznego i elektronicznego monitorowania aktywności rakietowych pocisków balistycznych (RC-135S), badania poziomu radioaktywności powietrza (WC-135C/W) oraz wykonywania zdjęć lotniczych w ramach „Traktatu o otwartych przestworzach” (OC-135B).

General Atomics Predator. Bezzałogowy samolot rozpoznawczo-uderzeniowy – Krzysztof Kuska
Historia systemów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) Predator rozpoczyna się w okresie zimnej wojny, kiedy to Leading Systems Incorporated podjęła się opracowania samolotu bezzałogowego nazwanego Amber przeznaczonego głównie do zadań patrolowych i zwiadowczych. W pewnym momencie, w wyniku restrukturyzacji programów rządowych i ich konsolidacji zabrakło funduszy na systemy tego typu i firma ogłosiła upadłość. Została następnie wykupiona przez General Atomics Aeronautical System Inc. (GA ASI) i tutaj zaczyna się właściwa historia samolotów Predator.

Rakietowo-lotniczy potencjał Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej (część I) – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Pomimo bardzo słabej gospodarki i prawie całkowitej międzynarodowej izolacji Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej (KRLD), jej siły zbrojne pozostają jednymi z największych i najsilniejszych na świecie. Podczas zimnej wojny KRLD otrzymała pomoc wojskową od ZSRR i Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL). Obecnie ta pomoc została całkowicie zatrzymana: ze strony Federacji Rosyjskiej – z powodu niskiej wypłacalności Pjongjangu, ze strony ChRL – z powodu skrajnego niezadowolenia z polityki KRLD. Praktycznie jedynym partnerem na polu militarnym jest Islamska Republika Iranu, z którą jest prowadzona stała wymiana technologii wojskowych.

Pierwszy lot Polaka w Kosmos – Waldemar Zwierzchlejski
27 czerwca minęło 40 lat od lotu pierwszego Polaka, majora Mirosława Hermaszewskiego, w kosmos. Ośmiodniowa wyprawa na pokład stacji orbitalnej Salut-6 postawiła nasz kraj wysoko w hierarchii – przed nami na orbitę udawali się jedynie Rosjanie (44), Amerykanie (43) oraz – zaledwie kilka miesięcy wcześniej – Czechosłowak. Ponieważ cztery dekady później generał Hermaszewski nadal pozostaje naszym jedynym kosmonautą i nie widać realnych szans, by w ciągu następnego dziesięciolecia mogło się to zmienić, warto przypomnieć ten historyczny lot.

Początki europejskiej współpracy zbrojeniowej w dziedzinie lotnictwa (część II) – Kamil Mazurek
Europejskie lotnicze programy zbrojeniowe SEPECAT Jaguar, Dassault-Breguet – Dornier Alpha Jet i Panavia Tornado nie były jedynymi tego typu inicjatywami na Starym Kontynencie. Pierwsze udane doświadczenia w tym obszarze związane są z realizacją programu morskiego samolotu patrolowego Breguet Atlantic i transportowego Transall C-160, które z kolei wykorzystano w przyszłych inicjatywach, w szczególności zaś w programie Future International Military Airlifter (FIMA), który doprowadził do zbudowania samolotu transportowego A400M. Obok odrzutowych samolotów bojowych i szkolnobojowych, to właśnie współpraca nad tymi konstrukcjami stworzyła podstawę pod dzisiejszą strukturę lotniczego sektora zachodnioeuropejskiego przemysłu zbrojeniowego.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Piotr Butowski, Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• 100 lat Polskiego Lotnictwa Wojskowego. Wywiad z pułkownikiem pilotem Wojciechem Pikułą, dowódcą 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego – Jerzy Gruszczyński
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Northrop Grumman Corporation przejmuje Orbital ATK – Kamil Mazurek
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Aero Expo, czyli biznes lotniczy w Gdyni. Wywiad z Sebastianem Golusem, prezesem firmy Aeropact – organizatorem Gdynia Aerobaltic Airshow 2018 i targów Aero Expo Gdynia – Stanisław Kutnik
• Samolot Pilatus PC-21. Nowa jakość w szko­le­niu fran­cu­skich pilo­tów – Marek Łaz

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony