Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 6/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 6/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Lotnictwo rosyjskie broni się przed Covid-19 – Piotr Butowski
13 maja 2020 r. Władimir Putin przeprowadził naradę na temat wsparcia przez rosyjskie władze przewoźników lotniczych i producentów samolotów w kryzysie wywołanym COVID-19; narada odbyła się jako telekonferencja. Według danych Rosawiacji (Federalnej Agencji Transportu Powietrznego), rosyjskie linie lotnicze przewiozły w kwietniu br. 771 tys. pasażerów, czyli zaledwie jedną dwunastą tego, co rok wcześniej.

Rywalizacja producentów samolotów regionalnych w 2019 r. – Jerzy Liwiński
W ubiegłym roku najwięksi producenci – Embraer, Bombardier, ATR, Suchoj i COMAC – dostarczyli liniom lotniczym 229 samolotów komunikacji regionalnej. W segmencie samolotów odrzutowych wiodącym pozostaje brazylijski Embraer, a turbośmigłowych francusko-włoskie konsorcjum ATR. Ponadto, pięć przedseryjnych Mitsubishi SpaceJet (MRJ) kontynuowało program prób certyfikacyjnych, a chiński turbośmigłowy Xian MA700 był na etapie budowy prototypu.

Śmigłowcowy program Perkoz i oferta MESKO S.A. – Stanisław Kutnik
Celem programu operacyjnego Perkoz jest zakup 32 wielozadaniowych wiropłatów, które mają zastąpić obecnie eksploatowane w polskim lotnictwie wojskowym śmigłowce Mi-2. Mają one być przeznaczone do wsparcia bojowego, z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, transportu żołnierzy i ładunków (do pięciu w pełni uzbrojonych żołnierzy lub do 1000 kg ładunków), rozpoznania radioelektronicznego i dowodzenia.

Programy FLRAA, FARA i AURA – Paweł Henski
W marcu 2020 r. armia Stanów Zjednoczonych rozpoczęła program FLRAA oraz kolejny etap programu FARA. Celem FLRAA jest zastąpienie śmigłowców z rodziny UH-60 Black Hawk, natomiast FARA ma wdrożyć nową platformę rozpoznawczą. Do programu FLRAA zakwalifikowali się uczestnicy wcześniejszego etapu demonstracyjnego (JMR-TD), czyli Bell ze zmiennowirnikowcem V-280 Valor oraz Sikorsky ze śmigłowcem SB-1 Defiant. W kolejnym etapie programu FARA weźmie udział firma Bell z projektem śmigłowca 360 Invictus oraz Sikorsky z projektem śmigłowca Raider X. Tymczasem piechota morska rozpoczęła własny program AURA, którego celem jest znalezienie następców dla UH-1y i AH-1Z.

Siły Powietrzne Iraku. Trudna odbudowa – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Nowe irackie państwo budowane w oparciu o demokratyczne reguły jest u nas bardzo mało znane. Jeszcze mniej znane są u nas irackie siły zbrojne, tymczasem zmagają się one z szeregiem poważnych problemów, w tym bojownikami Państwa Islamskiego i separatystami kurdyjskimi. Dlatego siły zbrojne, w tym siły powietrzne, muszą być przygotowane na różne warianty działania.

Nowe śmigłowce dla US Air Force i US Navy – Paweł Henski
W ciągu najbliższych kilku lat zarówno siły powietrzne jak i marynarka wojenne Stanów Zjednoczonych mają zacząć wprowadzać do służby pierwsze od wielu lat nowe modele śmigłowców. Według obecnych planów USAF, w latach 2022-2023 śmigłowce MH-139A Grey Wolf zaczną zastępować UH-1N Twin Huey, a nowe śmigłowce ratownictwa bojowego typu HH-60W Jelly Green II zaczną zastępować HH-60G Pave Hawk. W tym samym okresie USN ma wprowadzić do służby nowe "prezydenckie" śmigłowce VH-92A, które zaczną zastępować obecnie użytkowane w tej roli VH-3D Sea King. Ciężkie śmigłowce transportowe CH-53K King Stallion mają zastąpić wyeksploatowane CH-53E Super Stallion, a śmigłowce typu TH-73A przejmą zadania szkolenia podstawowego od TH-578/C Sea Ranger.

Siły Powietrzne Francji. Transformacja i modernizacja (część II) – Marek Łaz
Śmigłowce występują w wojskach lądowych, siłach powietrznych, marynarce wojennej i siłach specjalnych, odgrywając bardzo ważną rolę we francuskich siłach zbrojnych. Śmigłowce są powszechnie używane w działaniach na terytorium Francji, stacjonują w departamentach i na terytoriach zamorskich, uczestniczą w prawie wszystkich misjach wojskowych poza granicami kraju. Dostępność ich jest jednak niska, a zaawansowany wiek nie zapewnia optymalnego wykorzystania na polu walki.

60 lat śmigłowców w Lotnictwie Marynarki Wojennej (część I) – Miłosz Rusiecki
W styczniu bieżącego roku minęło 60 lat od dostawy pierwszego śmigłowca SM-1 do 18 Eskadry Mieszanej Lotnictwa MW w Gdyni-Babich Dołach. Był to początek służby wiropłatów w polskim lotnictwie morskim. Przez te sześć dekad przewinęło się przez jednostki LMW ponad 80 śmigłowców ośmiu podstawowych typów, a na przełomie wieków stały się one podstawową kategorią statków powietrznych w tym rodzaju sił zbrojnych.

Polskie rozpoznanie powietrzne: 1945 – 2020 (część I) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Od zarania dziejów obiektywna i terminowa informacja o potencjale i położeniu przeciwnika umożliwia uchwycenie inicjatywy i zdobycie przewagi. Jednym z rodzajów rozpoznania wojskowego jest rozpoznanie powietrzne, będące m.in. ważnym czynnikiem na drodze do maksymalnie skutecznego wykorzystania posiadanych środków ogniowych. Zadaniem rozpoznania powietrznego jest zdybywanie informacji o rozmieszczeniu sił i środków przeciwnika na lądzie, morzu i w powietrzu, krytycznej dla niego infrastrukturze, zasobach i terenie. Rozpoznanie powietrzne jest prowadzone znad własnego obszaru i w głębi obszaru przeciwnika, w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Informacja w postaci utrwalonych obrazów, zarejestrowanych rozmów i odebranych sygnałów, pozwala dowódcom i sztabom wszystkich szczebli na podejmowanie szybkich i optymalnych decyzji, co do wdrożenia środków zapobiegawczych oraz użycia sił zbrojnych.

Samoloty bom­bowe Dornier Do 317 i Do 417 – Marek J. Murawski
Przed wybuchem II wojny światowej Luftwaffe użytkowała bombowce Dornier Do 17, Heinkel He 111 oraz wchodzący właśnie do linii Junkers Ju 88. Samoloty te tworzyły podstawowe wyposażenie niemieckiego lotnictwa bombowego w pierwszym roku wojny. Szybko okazało się jednak, że samoloty te spełniały wprawdzie stawiane przed nimi zadania w ramach ograniczonych w przestrzeni i czasie operacji na kontynencie europejskim, takich jak kampania w Polsce w 1939 r., czy też kampania francuska w maju i czerwcu 1940 r., ale nie były w stanie skutecznie prowadzić ofensywy bombowej nad Wyspami Brytyjskimi oraz nad wodami je otaczającymi.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Piotr Butowski, Paweł Henski, Łukasz Pacholski
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony