Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 5/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 5/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W majowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

VH-92A oraz VC-25B dla prezydenta Stanów Zjednoczonych – Paweł Henski
Pomimo wdrożenia do służby nowych śmigłowców do transportu prezydenta Stanów Zjednoczonych typu Sikorsky VH-92A Patriot, okazuje się, że jeszcze przez kilka lat nie będą one w stanie całkowicie przejąć zadań przypisanych platformie „Marine One”. Z kolei program budowy dwóch samolotów prezydenckich typu Boeing VC-25B jest już znacznie opóźniony, z terminem dostawy przewidywanym na rok 2029. Administracja prezydenta Donalda Trumpa chciałaby jednakże ten proces przyspieszyć.

Laser coraz ważniejszy w lotnictwie wojskowym – Józef M. Brzezina
Obecnie w świecie mamy do czynienia z nowym wyścigiem zbrojeń, który obejmuje zastosowanie jakościowo nowego jak i stale modyfikowanego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Rywalizacja dotyczy m.in. militaryzacji kosmosu, broni hipersonicznej oraz bardziej tradycyjnego uzbrojenia znanego od lat ale ciągle ulepszanego i dostosowywanego do zmieniających się potrzeb pola walki. Od lat jednym ze szczególnie pożądanych narzędzi jest laser wykorzystywany m.in. dla potrzeb załogowych i bezzałogowych statków powietrznych. Pomimo wielu testów i eksperymentów jego zastosowanie na polu walki i w lotnictwie nie zawsze się udaje.

INIOCHOS 2025. Międzynarodowe ćwiczenia lotnicze – Mirosław Wasilewski
Jedenastego kwietnia zakończyły się rozpoczęte 31 marca bieżącego roku międzynarodowe ćwiczenia lotnicze INIOCHOS 2025. Główną jednostką organizacyjną INIOCHOS 2025 była Baza 117. Skrzydła Bojowego znajdująca się w Andravida, z której operowały niemal wszystkie statki powietrzne zagranicznych kontyngentów wojskowych. Natomiast samoloty Greckich Sił Powietrznych wykonywały zadania z położonej niedaleko Bazy 116. Skrzydła Bojowego w Arxos.

Boeing proponuje Polsce myśliwiec przewagi powietrznej F-15EX Eagle II
Wywiad z Marissą Myers, dyrektorem ds. rozwoju biznesu w programie F-15EX Eagle II – Łukasz Pacholski

Niepewna przyszłość samolotu Lockheed Martin F-35 Lightning II? – Paweł Henski
Realizowany od 24 lat przez departament obrony Stanów Zjednoczonych (Pentagon) program budowy myśliwców wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II nie ma obecnie zbyt dobrej passy na Kapitolu. Wydaje się, że legislatorzy amerykańscy tracą cierpliwość do myśliwców, które z roku na rok drenują budżet Pentagonu ze środków potrzebnych na inne, coraz bardziej pilne inicjatywy modernizacyjne. Nie może to dziwić, gdyż olbrzymie i nieustannie rosnące koszty programu nie przekładają się na polepszenie wyników floty F-35 w zakresie zdolności do wykonywania misji, serwisowalności oraz niezawodności. Program nie jest też w stanie zrealizować harmonogramu testów operacyjnych, jak również terminowego wdrożenia zmodernizowanego pakietu awioniki TR-3/Block 4.

Bezzałogowe ambicje zachodniej Europy (1) – Adam M. Maciejewski
Zachodnioeuropejski przemysł lotniczy w dużej mierze przegapił bezzałogowe systemy powietrzne (BSP) jako segment rynku lotniczego. Zwłaszcza w kategorii aparatów o średniej wysokości i dużej długotrwałości lotu. Z powodu własnych ograniczonych budżetów największe zachodnioeuropejskie firmy lotnicze postrzegały BSP jako erzac samolotów myśliwskich 5. generacji, inwestując w odrzutowe eksperymentalne aparaty jako dobry sposób rozwoju własnych konstrukcji stealth. Również zachodnioeuropejskie siły zbrojne doktrynalnie bardzo powoli reagowały na BSP jako środki walki.

UZGA męczy się z Bajkałem. Kolejna próba zastąpienia An-2 w Rosji – Piotr Butowski
Lekki samolot wielozadaniowy LMS-901 Bajkał, rozwijany przez firmę UZGA z Jekaterynburga, ma być nowoczesnym i tanim następcą legendarnego An-2. Jednakże samolot wciąż nie jest gotowy, wszystkie terminy w programie odsuwają się w przyszłość, charakterystyki samolotu pogarszają się, a cena rośnie.

Zanim pojawił się Messerschmitt Bf 109… Niemieckie lotnictwo myśliwskie w okresie przedwojennym (1) – Marek J. Murawski
Powstałe w czasie I wojny światowej niemieckie lotnictwo myśliwskie odniosło w walce z wielokrotnie przeważającym liczebnie przeciwnikiem liczne sukcesy. W tym okresie powstały sławne konstrukcje samolotów myśliwskich, takich jak Fokker E.III, Albatros D.V czy Fokker D.VII, które w rękach ich dobrze wyszkolonych pilotów stały się groźnym narzędziem walki. Do historii przeszły wyczyny wielu niemieckich pilotów, a nazwiska Manfred von Rechthofen, Max Immelmann, Oswald Boelcke czy Ernst Udet stały się znane na całym świecie.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Jerzy Gruszczyński, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Jerzy Gruszczyński, Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Krzysztof Morozowski, Marek Niechciał
• AERO Friedrichshafen 2025: systemy bezzałogowe – Marek Niechciał
• Polski sektor lotniczy: znacznie poniżej swojego potencjału – Marek Niechciał

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony