Lotnictwo Aviation International 5/2019 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W majowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Umowa na dostawę śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej podpisana – Stanisław Kutnik
Cztery śmigłowce AW101 zostaną dostarczone wraz ze zintegrowanym pakietem logistycznym i szkoleniowym dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, a spółka WSK "PZL-Świdnik" S.A. będzie głównym wykonawcą umowy, której wartość wynosi 1,65 miliarda złotych brutto (380 mln euro). Dostawy śmigłowców zakończą się w 2022 r. AW101 będą realizowały misje zwalczania okrętów podwodnych oraz bojowego ratownictwa lotniczego.
Myśliwce szóstej generacji – Leszek A. Wieliczko
Obecnie w kilku krajach świata trwają prace analityczno-koncepcyjne i projektowe związane z nowymi samolotami myśliwskimi (albo szerzej: systemami bojowymi). Wiele wskazuje na to, że przynajmniej część z nich może być pierwszymi przedstawicielami zupełnie nowej, 6. generacji myśliwców z napędem odrzutowym. Jeżeli w ogóle powstaną w rozważanej formie i zostaną w nich zastosowane chociaż niektóre z planowanych rozwiązań technicznych i technologii, to samoloty te będą dysponowały znacznie większymi możliwościami bojowymi niż istniejące dziś myśliwce.
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. Coraz szerszy zakres usług
Podpisane przez Polską Grupę Zbrojeniową S.A. i Lockheed Martin 26 marca 26 marca 2019 r. umowy offsetowe w ramach realizacji fazy programu "Wisła" obejmują m.in. rozbudowę w WZL Nr 2 S.A. zaplecza serwisowego dla statków powietrznych użytkowanych przez polskie lotnictwo wojskowe. Z Leszkiem Walczakiem, Prezesem Zarządu Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy, o bieżących planach i perspektywach rozwojowych WZL nr 2 S.A. rozmawia Łukasz Pacholski.
Kompetencje Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A. w utrzymaniu samolotów produkcji Lockheed Martin – Łukasz Pacholski
Zmiany sprzętowe, które w bieżącym wieku zapoczątkowały Siły Powietrzne, doprowadziły do tego, że jednym z głównych dostawców samolotów stał się koncern Lockheed Martin. To właśnie sprzęt tego producenta trafił do dwóch baz lotnictwa taktycznego (F-16 Jastrząb), a także jednej lotnictwa transportowego (C-130E Hercules). Nie może więc dziwić, że ważnym elementem jest budowa w ślad za tym krajowych zdolności pozwalających na zabezpieczenie ich eksploatacji – przewodnią rolę pełnią w tym zakresie Wojkowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy.
Transformacja niemieckiego lotnictwa wojskowego – Krzysztof Kuska
Coraz wyraźniej widoczne wychodzenie Stanów Zjednoczonych z europejskiego systemu bezpieczeństwa zostawia próżnię, którą starają się wypełnić Niemcy. Dodatkowym czynnikiem uniezależniającym Stary Kontynent od Stanów Zjednoczonych jest forsowanie przez Francję i Niemcy koncepcji wspólnej armii europejskiej, która ma korzystać z zasobów Sojuszu Północnoatlantyckiego, ale będzie mogła operować niezależnie od decydującego w przypadku sojuszniczych operacji amerykańskiego głosu. Kolejną konsekwencją rozluźnienia więzi na linii Berlin-Waszyngton jest dalsze wzmacnianie samodzielności Niemiec w rozwijaniu i produkcji nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
Suchoj Su-35S w kampanii syryjskiej – Marcin Gawęda
Wśród analityków jest niemal pełna zgoda, że przebazowanie do Syrii rosyjskich samolotów myśliwskich nowego pokolenia Su-35S, klasyfikowanych jako generacja 4++, miało małe uzasadnienie operacyjne, ale duże znaczenie marketingowe. Jest bowiem oczywiste, że udział sprzętu bojowego, w tym samolotów i ich uzbrojenia, w realnym konflikcie zbrojnym, ma szczególne znaczenie propagandowo-promocyjne i może przekładać się bezpośrednio na zamówienia eksportowe.
Tactical Leadership Programme: zdobywanie umiejętności dowodzenia taktycznego – Mike Schoenmaker, Niels Hoogenboom
W ciągu ostatnich 40 lat, szkolenie Tactical Leadership Programme (TLP) stało się najważniejszym elementem taktycznego przygotowania personelu latającego NATO, służąc podnoszeniu umiejętności dowodzenia lotnictwem oraz budowaniu wiedzy taktyczno-bojowej umożliwiającej zmierzenie się z wyzwaniami współczesnego pola walki. Wielonarodowe kierownictwo programu TLP jest ulokowane w hiszpańskiej bazie lotniczej Los Llanos pod Albacete.
Airbus: europejski przemysł lotniczy przyszłości (część II) – Leszek A. Wieliczko
W lipcu 2004 r., podczas salonu lotniczego w Farnborough w Wielkiej Brytanii, Airbus zapowiedział opracowanie nowego, dwusilnikowego, szerokokadłubowego samolotu komunikacyjnego dalekiego zasięgu A350, mającego konkurować z Boeingiem 787. Początkowo zamierzano połączyć kadłub samolotu A330 z nowymi skrzydłami wykonanymi z kompozytów węglowych i nowymi, oszczędnymi silnikami. Program ruszył w grudniu 2004 r.
Rywalizacja producentów samolotów regionalnych w 2018 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku czterech największych producentów samolotów komunikacji regionalnej – Embraer, Bombardier, ATR i Suchoj – dostarczyło liniom lotniczym 241 szt. i pozyskało 228 zamówień netto. W segmencie samolotów odrzutowych nadal prym wiedzie brazylijski Embraer, a turbośmigłowych – francusko-włoskie konsorcjum ATR.
AV-8B Harrier II w US Marine Corps Aviation – Paweł Henski
Samoloty szturmowe AV-8B Harrier II zrewolucjonizowały działania Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps, USMC). Pozwoliły na wdrożenie i rozwój koncepcji samowystarczalnych sił desantowych dysponujących własnym komponentem lotniczym. Szturmowce Harrier operujące z pokładów okrętów desantowych i wysuniętych lotnisk polowych zapewniają bezpośrednie wsparcie lotnicze US Marine Corps oraz osłonę z powietrza. AV-8B stanowią integralny i niezbędny komponent USMC i pozostaną w służbie do czasu, gdy ich zadania będą mogły całkowicie przejąć samoloty wielozadaniowe F-35B Lightning II.
Myśliwski i bombowy bestiariusz Hawkera (część I) – Tymoteusz Pawłowski
Hawker Fury jest dwupłatowym myśliwcem, który symbolizuje złotą erę lotnictwa lat 30. XX wieku. Tak naprawdę jednak jako samolot myśliwski nie był on zbyt udany, a dużo większe znaczenie mieli jego bombowi i wielozadaniowi kuzyni. Niemal cała familia zdążyła też wziąć udział w II wojnie światowej.
A oprócz tego:
• Technika rakietowa w Polsce w służbie obronności państwa – Kamil Mazurek
• XII Międzynarodowa Wystawa AIR FAIR. Bydgoszcz, 17 – 18 maja 2019 r. Wywiad z Jędrzejem Kowalczewskim, głównym organizatorem wystawy AIR FAIR – Łukasz Pacholski
• Lotnictwo cywilne. Coraz mocniejszy trzeci filar WZL nr 2 S.A. – Łukasz Pacholski
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl
Komentarze